پس از فرانسه و بلژیک اعتراضات "جلیقه زردها" به هلند هم کشیده شد

اعتراضات موسوم به "جلیقه ‌زردها" درحالی به هلند کشیده شد که معترضان در شهرهای مختلف این کشور علیه دولت دست به راهپیمایی‌های اعتراضی زدند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، معترضان از طریق رسانه‌های اجتماعی به این راهپیمایی اعتراضی پاسخ داده و در خیابان‌های شهرهایی چون لاهه، نی‌میخن، ماستریخت، آلکمار، لیوواردن و خرونینگن دست به راهپیمایی اعتراضی علیه دولت زدند.
روز گذشته حدود 200 معترض نیز در مقابل ساختمان مجلس در لاهه تجمع کردند.
همچنین در پی حضور پلیس، برخی از معترضان مسیرهای مقابل مجلس را تخلیه کردند و به برخی دیگر نیز گفته شد باید از ساختمان دور شوند.


در جریان این اعتراضات، پلیس هلند چهار معترض جلیقه زرد را بازداشت کرد.
تظاهرات جلیقه زردها برای نخستین بار در فرانسه و دو هفته پیش علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد. روز جمعه این اعتراضات به بلژیک رسید.
جلیقه زردهای فرانسه: تا کریسمس به تظاهرات خود ادامه می‌دهیم
در این میان دولت فرانسه برای ممانعت از بروز مجدد آنچه که "بدترین ناآرامی مدنی در بیش از دو دهه گذشته" در این کشور خوانده شده و برای برگزاری اعتراضات آرامی که در نهایت به مذاکره با مخالفان منجر شود، اعلام وضعیت اضطراری را برسی می‌کند. این درحالی است که معترضان قول داده‌اند به تظاهرات‌های خود تا کریسمس ادامه دهند.
بنژامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه گفت: ما به اقداماتی که بتواند مانع از رخدادهای اینچنینی شود فکر می‌کنیم.
وی درباره احتمال اعلام حالت فوق‌العاده نیز گفت که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر کشور تمامی گزینه‌ها را در نشست امروزشان بررسی می‌کنند.
پلیس گفته است در جریان ناآرامی‌های روز شنبه 133 تن از جمله 23 افسر پلیس زخمی و 412 تن دستگیر شده‌اند.
این درحالی است که برخی منابع خبری از کشته شدن یکی از جلیقه زردها در درگیری با نیروهای امنیتی فرانسه خبر دادند.
گروهی از جوانان نقاب زده با در دست داشتن میله‌های فلزی به خیابان‌های مرکزی پاریس آمدند و اقدام به آتش زدن خودروها و ساختمان‌ها کردند.
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با محکوم کردن آشوب‌ها در پاریس قول داد شورشیان را به پای میز محاکمه بکشاند.
ماکرون بلافاصله پس از بازگشت از بوئنوس آیرس و شرکت در نشست جی 20 به بازدید از طاق نصرت که با نوشتن شعار و درخواست استعفای ماکرون توسط شورشیان آسیب دیده، رفت و با نخست‌وزیر و وزیر کشور نشست بحران برگزار کرد.
تصاویر از داخل طاق نصرت از غارت و شکسته شدن مجسمه ماریان، سمبل جمهوری فرانسه، حکایت دارد.
یک سخنگوی دولت گفت بدون تردید آخر هفته‌ تجمعاتی خواهیم داشت. گزارش‌هایی از طرح ریزی اعتراضات برای امروز نیز وجود دارد.
وضعیت فوق‌العاده اجازه استفاده از زور برای برقراری نظم و قانون و حتی تفتیش منازل شورشیان مظنون و احتمالا کمک از ارتش را می‌دهد.
معترضان فرانسوی موسوم به "جلیقه زردها" در سومین هفته اعتراضات خود علیه دولت همچنان در خیابان‌های پاریس و مراکز پر رفت و آمد آن حضور دارند و وعده داده‌اند تا کریسمس به همین روش ادامه می‌دهند.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته که هرج و مرج و این نوع اعتراض توجیه شده نیست.
این تظاهرات در نتیجه افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه‌های زندگی در فرانسه آغاز شده است.
سایر اخبار این روزنامه
لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در هیات دولت تصویب شد گزارشی از پولشویی قاچاقچیان تطهیر 80 هزار میلیارد تومان پول کثیف مواد مخدر در ایران مبارزه با پولشویی و دلالی ارز با مدیریت نقدینگی رئیس کل بانک مرکزی: رقم دلار در بودجه 98 حدود 5700 تومان خواهد بود حسین انتظامی بار دیگر نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت شد عفو بین الملل ابعاد جدید توحش آل‌سعود را فهرست کرد پس از فرانسه و بلژیک اعتراضات "جلیقه زردها" به هلند هم کشیده شد آیت‌الله استادی در مراسم بزرگداشت شهید مدرس: سیاست، هیچگاه ابعاد شخصیتی شهید مدرس را تحت‌الشعاع قرار نداد دکتر ظریف در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس: حرف‌هایم در مورد پولشویی کاملا واضح است بخشنامه جدید چک تضمینی با هدف مبارزه با پولشویی ابلاغ شد خسارت خارجی کشتی سانچی پرداخت شد خوش خدمتی به دشمن رای قطعی دادگاه 5 صراف هفته آینده صادر می‌شود حذف طرح زوج و فرد از ابتدای سال آینده پاسخ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی نامزدهای داستان کوتاه جایزه جلال معرفی شدند