«ابتکار» از اعتراض نمایندگان نسبت به افزایش 70 درصدی قیمت کالاهای اساسی گزارش می دهد

اقتصاد افسار گسیخته
معصومه معظمی
پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت و تشدید تحریم‏های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، بازار ارز، طلا، خودرو، مسکن و ... دچار نوسان و شوک اقتصادی شد و مردم از نظر معیشتی با مشکلات جدی مواجه شدند. چرا که بالا رفتن نرخ ارز تا مرز 20 هزار تومان، افزایش بی رویه و افسارگسیخته نرخ کالاهای اساسی را به دنبال داشت تا حدی که منجر به تذکرات جدی برخی نمایندگان مجلس به دولت شد. در راستای ادامه روند صعودی نرخ کالاهای اساسی، روز گذشته برخی نمایندگان نسبت به افزایش 70 درصدی قیمت کالاهای اساسی در صحن علنی تذکر دادند.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صبح روز یکشنبه به رئیس‌جمهوری و وزرای اقتصادی نسبت به افزایش۷۰ درصدی قیمت کالاهای اساسی، با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این کالاها تذکر داد. علاوه بر پورابراهیمی، کوروش کرم پور، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی نیز درنطق میان دستور خود بااشاره به فشار اقتصادی مردم و افزایش 70 درصدی نرخ کالاهای اساسی با وجود اختصاص ارز 4200 تومانی به آنها، خطاب به روحانی گفت: «آقای رئیس جمهوری مگر ۱۴ میلیارد دلار با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در اختیار مسئولان برای تامین کالا‌های اساسی قرار نگرفت، چرا شاهد میانگین افزایش ۷۰ درصدی قیمت کالا‌های اساسی هستیم؟» او همچنین با یادآوری اینکه در فصل بودجه قرار داریم و اقشار آسیب پذیر نیازمند حمایت دولت در سال جدید هستند، تصریح کرد: «اکنون فصل بودجه ریزی است و امیدوارم که دولت و نمایندگان، اقشار آسیب پذیر را در این بودجه براساس محور عدالت به جد ببینند، همچنین توجه ویژه به فرهنگیان داشته باشند.»


پورابراهیمی که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را بر عهده دارد هم در ادامه تذکر خود یادآور شد: «اگر قرار است دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، باید توزیع کالاها را نیز مدیریت کند؛ در حالی که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از این طریق به جیب دلالان رفته است.» او در عین حال به وزرای اقتصادی و رئیس‌جمهوری درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌خصوص کالاهای لبنی تذکر داد و خواستار نظارت بر قیمت کالاهای اساسی شد.
پورابراهیمی در عین حال ادامه داد: «بررسی جزئیات لایحه بودجه 98 نشان می دهد، تا این لحظه حدود 14 میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی به نرخ دولتی در لایحه مذکور گنجانده شده است. این اقلام شامل تجهیزات پزشکی، مواد دارویی و کشاورزی و همچنین برخی قطعات منفصله است. به عبارت دیگر دولت تا این لحظه برای تامین ارز وارداتی کالاهای گروه یک پافشاری کرده و به نظر می رسد در صورت ارائه لایحه به همین شکل به مجلس شورای اسلامی، در سال آینده نیز شاهد تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی به نرخ دولتی باشیم.»
ساختار اقتصادی ما فسادزا است
در حمایت از تذکر کرم پور و پورابراهیمی، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس به «ابتکار» گفت: «حرف آقای کرم پور درست است. متاسفانه در ساختار اقتصادی ما، ساختار به گونه ای فساد زا است و هر کجا که سر می‌زنیم، دم خروس فساد بیرون می زند.» این عضو فراکسیون امید با اشاره به مبلغی که برای تهیه کالاهای اساسی مردم در شرایط تحریمی با ارز دولتی اختصاص داده شده است، ادامه داد: «یعنی این‏که هر مبلغی برای پوشش یارانه برای کالاهای اساسی اختصاص داده می شود وقتی به چرخه اقتصادی برمی گردد، با نرخ روز و آزاد حساب می شود. چون این افراد هیچ تضمینی برای خودشان نمی بینند و آنهایی که این ارز دولتی به آنها اختصاص می یابد با خودشان می گویند شاید امروز به آنها این ارز تعلق بگیرد و فردا تعلق نگیرد و عدم اطمینان و ثبات اقتصادی که وجود دارد از همه طرف آسیب می رساند.»
قیمت‏ها با دلار بالارفت و همانجا ماند!
جمالی نوبندگانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این باره به «ابتکار» گفت: «وقتی می گفتیم چرا قیمت کالا بالا رفته، می گفتند قیمت دلار بالا رفته است و حالا که دلار پایین آمده شده است سوال اینجاست که چرا قیمت کالاها کاهش نمی‏یابد؟ این موضوع بحثی جدی است و جای تعجب دارد.» نماینده مردم فسا در مجلس ادامه داد: «ما مسلمان هستیم و باید در شرایط سخت یکدیگر را حمایت کنیم. این خوب نیست که وقتی دشمن این سرزمین در تلاش است فشار اقتصادی را بر مردم زیاد کند تا منجر به قحطی و نارضایتی مردم شود، خودمان هم در کنار این فشارهای خارجی با افزایش قیمت بی حساب و کتاب در راستای خواست دشمن فشار را به هموطنان خود اعمال کنیم.» جمالی نوبندگانی تاکید کرد: «اینکه مغازه دار جنسی را گران می فروشد، مغازه کناری هم جنسی دیگر را به او گران می فروشد. بنابراین افزایش قیمت‏ها در صورتی که قیمت دلار پایین آمده است، توجیه پذیر نیست و باید برای کنترل بازار و کاهش فشار اقتصادی بر مردم نظارت‏ها را بیشتر کرد.»
دولت اولویت بودجه را به اقشار کم درآمد بدهد
فریده اولادقباد، نماینده مردم تهران هم در تایید سخنان همکاران خود درباره ناتوانی مردم در تامین کالاهای اساسی و مشکلات معیشتی در شرایط تحریمی و افزایش بی رویه کالاها به «ابتکار» گفت: «با توجه به این‏که در شرایط تحریمی قرار داریم و نیازمند مقاومت در اقتصاد داخلی هستیم، بودجه کشور هم مطابق با بودجه بحرانی کشور است و از دولت، سازمان برنامه و بودجه و هیئت وزیران انتظار داریم با توجه به محدودیت‏های منابع ارزی، اولویت را به تامین کالاهای اساسی و استراتژیک و راهبردی مردم اختصاص دهند.» رئیس فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: «در این شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن نرخ تورم که حقوق مردم متناسب با افزایش تورم نیست، از دولت می‌خواهیم حتما برای بودجه سال 98 این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.»
این نماینده اصلاح طلب مجلس همچنین با اشاره به حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر در ماه‏های باقی مانده تا پایان سال تصریح کرد: «در این چند ماه باقی مانده تا پایان سال، دولت باید حمایت اقتصادی خود از مردم را ادامه دهد. البته به ارائه بسته های حمایتی اعتقادی ندارم و معتقدم بهتر است دولت برای حفظ شان مردم این کمک را به صورت نقدی به مردم بدهند تا آنها براساس نیازشان کالای مورد نظر خود را خریداری کنند.»
برخی برای مقابله با فساد مقاومت می کنند!
سلحشوری هم در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «به نظر می رسد دولت و اقتصاددان‏ها باید به گونه ای عمل کنند که کمترین خطر و راه فساد و بیشترین حمایت مردم را به خود اختصاص دهد. اعتقاد من این بود که چون نرخ ارز آزاد شده است و مردم با نرخ آزاد کالاها را خریداری می کنند بهتر است دولت مابه التفاوت آن را به مردم پرداخت کند، حالا هم که این نرخ آزاد شده است و مابه تفاوت قیمت ها یا باید به مردم اختصاص یابد یا کالاهای اساسی به صورت کوپنی به مردم داده شود. » او ادامه داد: «البته برخی معتقدند که این امر فسادزا است ولی نمی دانم باید به چه نحو عمل کرد که فسادزا نباشد. هر چند که گاهی هم که می‏خواهیم قوانینی مثل CFTو FATFرا مطرح کنیم که فساد را به حداقل برساند، باز هم برخی مخالفت می کنند.»
قیمت‏هایی که همچنان در اوج مانده‏اند
گفتنی است با توجه به این‏که مردم در شرایط بد اقتصادی به سر می برند، لازمه ادامه این شرایط حمایت دولت از اقشار آسیب پذیری است که دیگر تحمل فشارهای موجود را ندارند و در برابر افزایش 70 درصدی قیمت کالاهای اساسی کمر خم کرده‏اند. بنابراین نمایندگان مصاحبه کننده با «ابتکار» بر این عقیده‏اند که دولت باید حمایت‏های خود از مردم را افزایش دهد و همچنین نظارت بر بازار تقویت شود چرا که با وجود کاهش قیمت ارز ، قیمت کالاهای اساسی که به دنبال افزایش ارز بالا رفته بود، با پایین آمدن آن کاهش نیافته است.
اولاد قباد در این باره با اشاره به شرایط نامناسب مردم از نظر معیشتی و اقتصادی به «ابتکار» گفت: «افرادی که کارگر، کارمند و فرهنگی هستند را باید دریابیم. حقوق این افراد با این شرایط اقتصادی همخوانی ندارد. دولت باید بر اساس نیازهای مردم هم بودجه ریزی 98 را داشته باشد و هم در این چند ماه باقی مانده اگر می خواهد بسته حمایتی بدهد شان مردم را حفظ کند.» او تاکید کرد: «مردم خوبی داریم و باید قدردان آنها باشیم که در همه شرایط جنگ و بعد از جنگ و تحریم‏های طولانی حمایت‏شان را از نظام داشته اند. ما مسئولان هم وظیفه داریم دغدغه های آنها را دریابیم، واقعیت‏های اجتماعی را ببینیم، بشنویم و پاسخگو باشیم.»
عدم تناسب مجازات با جرم کم فروشان
نکته دیگری که باید مورد توجه قرارداد ناهماهنگی مجازات با جرمی است که از سوی مجرمان اقتصادی رخ می دهد. جمالی نوبندگانی در این باره به «ابتکار» گفت: در شرایط بد اقتصادی علاوه بر گران فروشی با پدیده‏ای جدید به نام کم‌فروشی مواجهیم.
او افزود: «به نظرم در برخورد با کم فروشان دچار مشکل شده ایم چرا که صنف ها به دلیل اینکه می خواهند دوباره از این افراد رای بگیرند، در نظارت و برخورد با کم فروشان دچار لغزش و سستی شده اند. سازمان تعزیرات هم به قدر کافی نیرو ندارد و فقط در ساعات کاری فعال است. همچنین قوانینش هم قوانینی بازدارنده نیست. مثلا برای هر تخلف 10 هزار تومان جریمه می کند که تناسبی با نوع جرم ندارد.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: «باید فکری برای این قضیه داشته باشیم و اگر کسی کم فروشی و گران فروشی کرد با او جدی برخورد شود تا جرئت تخلف به سرش نزند.» البته سلحشوری در پاسخ به این‏که چه پیشنهادی برای کاهش نرخ تورم دارید به «ابتکار» گفت: «برای کاهش فشار اقتصادی به مردم اگر روند کاهشی دلار ادامه داشته باشد و به ثبات در قیمت برسیم، خود به خود قیمت کالاها کاهش می یابد و مشکل و فشارها از دوش مردم برداشته می شود.
سایر اخبار این روزنامه
پیدا شدن سر و کله یک سیاه‌گوش در ارومیه چه معنایی دارد؟ صیاد صید می‌شود! علیرضاصدقی اظهارنظرهای عجیب و بدیهیات سیاست‌پیشگی «ابتکار» از اعتراض نمایندگان نسبت به افزایش 70 درصدی قیمت کالاهای اساسی گزارش می دهد آیا با اکران فیلم «مارموز» کمال تبریزی رونق به سینماها باز می‌گردد؟ نگاه‌ خیره به کمدی سیاسی «تبریزی» بازار مسکن به چه سمتی می‌رود؟ سایه سنگین رکود بر سر مسکن «ابتکار» از واکنش‌ها به اظهارنظر اخیردبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش می‌دهد می‌گویم تا بمانم زنگ خطر برای اروپا با سرایت موج اعتراضات از فرانسه به هلند و بلژیک به صدا درآمد وارونگی تاریخ و بازگشت جلیقه‌زردها ابوالفضل زرویی نصرآباد درگذشت خاموشی عبید زاکانی طنز معاصر آمریکا و چین به توافقی 90 روزه برای آتش‌بس در جنگ تجاری دست یافتند آب بر آتش جنگ تجاری سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان امیدوار کننده است ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: صحبت‌هایم در مورد پولشویی کاملا مشخص است