نقب محمدرضا باهنر به وضعیت «محصوران» و «رئیس دولت اصلاحات» و مجرم و مقصر شمردن آنان در گفت‌وگو با «عبدالله ناصری» واکاوی می‌شود

شروط مردود برای «سیّدِ تَکرار»
همدلی| گروه سیاسی ـ هرمز شریفیان: گویا رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 هنوز گریبان برخی اصولگرایان، به‌ویژه بخش رادیکال آنان را رها نکرده و با وجود هزینه‌های سنگینی که محصوران تا امروز پرداخته‌اند، عده‌ای برآنند تا از واژه‌هایی با بار منفی مانند «فتنه»، «قصور» و ... درباره «میرحسین موسوی»، «زهرا رهنورد»، «مهدی کروبی» و البته «سیدمحمد خاتمی»، استفاده کنند و حظ ببرند.
نمونه اخیر این دست اظهار نظرها را «محمدرضا باهنر» عضو حزب موتلفه اسلامی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین بر زبان آورده است. باهنر در اصفهان شروطی را برای بازگشت سیدمحمد خاتمی به عرصه سیاسی مطرح کرده اما پیش از پاسخ، باید از او پرسید که مگر رئیس دولت اصلاحات برای بازگشت به عرصه سیاسی درخواستی مطرح کرده که حالا برایش شرط تعیین می‌شود؟ یا اساسا مرجع تصمیم‌گیری درباره بازگشت شخصیت برجسته‌ای مانند سیدمحمد خاتمی، باهنر و دوستان او هستند؟
در همین خصوص، «احمد زیدآبادی» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در کانال تلگرامی خود نوشت: «محمدرضا باهنر برای بازگشت سید محمد خاتمی به عرصه سیاست شروطی را مطرح کرده است. مگر خاتمی می‌خواهد به عرصه سیاست برگردد که باهنر برایش شرط تعیین می‌کند؟ در این شرایط می‌خواهد به کجا برگردد؟ برگردد که چه بکند؟ اگر بنا به برگشت باشد؛ به نظرم این خاتمی است که باید شرط تعیین کند نه طرف مقابلش! این ریخت از سیاست، دیگر متاعی نیست که به گمانم حتی خاتمی هم علاقه‌مند به بازگشت به عرصه آن باشد! تمام‌اش برای باهنر و دوستانش!»


باهنر درحالی‌که هیچ مرجع قضایی در کشور تاکنون به اتهامات «سه محصور» رسیدگی نکرده خود را در جای سیستم قضایی قرار داده و گفته: بنده معتقدم سران فتنه باید به همان دو نفر محدود شوند و نباید تعداد آنها را بیشتر دانست چراکه این امر سبب کاسته شدن از «جرم» و «تقصیر» سران اصلی می‌شود.
حال سوال اینجاست که اگر به گفته او «سران فتنه باید به همان دونفر (موسوی و کروبی) محدود شوند پس دلیل در حصر ماندن زهرا رهنورد چیست و چرا سیدمحمد خاتمی هنوز با محدودیت‌هایی روبرو است؟ اگر آقای باهنر به‌واسطه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم‌گیرنده در خصوص مجرم بودن یا نبودن شهروندان است پس باید در مقام پاسخگویی به این پرسش‌ها نیز باشد.
اشاره‌های هر از چندگاه باهنر و همفکرانش به رهبران جنبش سبز و سیدمحمد خاتمی نشان از آن دارد که ذهن آنان هنوز درگیر «این چهارتن» است و شاید یکی از دلایل دلواپسی‌های آنان این باشد که در آستانه انتخابات مجلس باز هم با «تَکرار» آنان، سمت و سوی آرای مردم به‌سوی اشخاص یا جناحی که آنان دوست ندارند، بچرخد و مانند چند انتخابات گذشته دستشان از رسیدن به «مناصب انتخابی» کوتاه مانده و مجبور باشند همچنان «منتصب» باقی بمانند.
«همدلی» در همین خصوص نظر «دکتر عبدالله ناصری» مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و عضو هیات مدیره بنیاد باران را جویا شده که در ادامه می‌خوانید:
آیا آقای خاتمی اراده‌ای برای بازگشت به عرصه سیاسی به هر شکلی دارد؟
تا آنجایی که اظهار نظرهای آقای خاتمی در دوره‌های مختلف را پیگیر هستم مخصوصا بعدا از وقایع سال 88 تاکنون را که دنبال و بررسی می‌کنم و همچنین برپایه اظهارات خود آقای خاتمی، در خاطرم این نکته تقویت می‌شود که ایشان تصمیمی برای بازگشت به عرصه قدرت سیاسی ایران ندارند.
اگر در خاطرتان مانده باشد، بعداز سال 84 که ریاست جمهوری ایشان نیز تمام شد، برخلاف رئیس جمهورهای قبل و بعد از خودش، هیچگاه در کانون‌های حکومتی مسئولیت نپذیرفت. سیدمحمد خاتمی برای خود دو ماموریت یا رسالت تعریف کرده بود، یکی پیشبرد پروژه جهانی «گفت‌وگوی تمدن‌ها» که متاسفانه با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و همچنین یک‌دست شدن حاکمیت، این پروژه عملا، حدود زیادی زمین خورد.
این استاد دانشگاه افزود: فعال شدن در جامعه مدنی و همراه شدن به منظور ارتقای سطح آگاهی‌های جامعه مدنی و کار، کنشگری، تلاش و فعالیت همراه با نخبگان و کنشگران نیز دومین رسالتی بود که آقای خاتمی برای خود تعریف کرده بود. بنابراین، همانگونه که ایشان نیز بارها تکرار می‌کرد به هیچ وجه قصد بازگشت به حاکمیت را نداشت.
ناصری ادامه داد: با این حال، من اظهار نظر آقای باهنر را از دو منظر قابل بررسی می‌دانم. یکی اینکه اگر یادتان باشد، آقای باهنر در سال‌های نخست بعد از انتخابات سال 88، مواضعی می‌گرفت که دور از تصور دوستان خودش امثال مرحوم آقای عسکراولادی و آقای لاریجانی بود. لذا می‌توان این‌گونه برداشت کرد که باهنر تصمیم گرفته‌ که گذشته‌ غیرمسئولانه خود در سال 88 را جبران کند، چون به عینه دیده که بعضی از هم سلکان و همفکران سیاسی‌اش که وارد همسویی با عوامل انحراف انتخابات 88 نشدند در کانون‌های قدرت هستند و هیچ اتفاقی نیز برای آنها نیفتاده است.
منظر دوم این است که بخشی از کانون‎های تصمیم‌گیر پروژه 88 امروز که در آستانه دهمین سال حوادث هستیم، به وضوح دیده‌اند که این پروژه جز هزینه و خرج، چیزی برای کانون‌های قدرت نداشته، لذا با هماهنگی آقای باهنر در حال شروع یک فعالیت هستند تا جریان رقیب یعنی اصلاح طلبان را ارزیابی کند.
البته اصلاح‌طلبان هم مانند مرحوم آقای هاشمی سال‌هاست گفته‌ و اشاره کرده‌اند که حاضرند به رغم همه هزینه‌هایی که پرداخت کردند و محرومیت‌هایی که کشیدند، بدون هیچ مطالبه‌ای، حاکمیت پرونده 88 را ببندد. اگرچه به واقع اصلاح‌طلبان مطالبات اصلی هم دارند.
ناصری ادامه داد: فکر می‌کنم کانون‌ها و هسته‌های قدرتمند حاکمیت هیچ ماموریتی را زیبنده آقای باهنر ندانند و یا به عبارتی دیگر آقای باهنر را شایسته این کار ندانند. یعنی اگر این احتمال را بدهیم که حتی اگر روزی حاکمیت به این نتیجه رسیده باشد که در آستانه دهمین سال این اتفاق، پرونده 88 را ببندد، باز عناصر دیگری هستند که می‌توانند این نقش را بهتر از باهنر بازی کنند، مانند شخص آقای لاریجانی.
مدیرعامل پیشین ایرنا در پایان گفت: وجه سومی که می‌توان برای این اظهار نظر قایل شد این است که در دو سه ماه اخیر اتفاقاتی افتاد، مشخصا فضایی که شیخ محمد یزدی نسبت به «آیت‌الله شبیری زنجانی» ایجاد کرد، و فضایی که در کانون مرجعیت و روحانیت علیه آقای یزدی شکل گرفت، آن دستاوردهایی را از نظر افکار عمومی یا بعضی از واقعیات را برای بخش‌هایی از جامعه که امروز ابهاماتی داشته نسبت به دلسوزان نظام مثل آقای خاتمی یا آیت الله شبیری زنجانی را برطرف کرد. حال آقای باهنر در ادامه این روند، در پی آن است تا آن فضای مثبت شکل گرفته که به نفع رفتار آیت الله شبیری رقم خورد را برگرداند و این وضعیت یا نقش یا جایگاه نسبتا مرده‌ای که بعداز این حرکت آقای شیخ محمد یزدی ایجاد کرد، آن را از راه های دیگری احیا کند و به وضعیت گذشته برگردانند.
واکنش باهنر به بازگشت رئیس دولت اصلاحات به عرصه سیاست
تسنیم نوشت: ‌دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه رئیس دولت اصلاحات در فتنه عظیم سال ۸۸ قصور و تقصیرات متعددی داشت‌، درباره اظهارات خود مبنی بر «بازگشت رئیس دولت اصلاحات به عرصه سیاست» توضیحاتی ارائه کرد.
محمدرضا باهنر در اصفهان پیرامون اظهارات منتشرشده از وی درباره بازگشت رئیس دولت اصلاحات به عرصه سیاست ابراز کرد: خبرنگاران بارها به بنده این نکته را متذکر می‌شدند که با توجه به وجود مشکلات متعدد اعم از ممنوعیت‌های تصویری و مشکل در برخی از سفرها بهتر نیست حصر شکسته شود که جواب بنده نیز به این سوال واضح است.
وی با بیان اینکه «به‌عقیده بنده رئیس دولت اصلاحات در فتنه عظیم سال ۸۸ قصور و تقصیرات متعددی داشت»، گفت: البته مخالف نظر بعضی از گروه‌ها که خواستار بیشتر دانستن تعداد سران فتنه علاوه بر آن دو نفرند نیز هستم، چراکه بنده معتقدم سران فتنه باید به همان دو نفر محدود شوند و نباید تعداد آنها را بیشتر دانست چراکه این امر سبب کاسته شدن از جرم و تقصیر سران اصلی می‌شود.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: اشخاصی همچون رئیس دولت اصلاحات که تعدادشان نیز زیاد نیست در فتنه ۸۸ تقصیراتی داشتند و در بعضی موارد با سکوت یا موضع‌گیری‌های دوپهلو و یا موضع‌گیری‌های غلط به فتنه‌گران کمک و هزینه‌های زیادی به نظام و مردم وارد کردند.
وی درباره انتقادات به وی، به‌دلیل مطرح کردن بحث بازگشت رئیس دولت اصلاحات به عرصه سیاست، گفت: از بنده سوال شد «رئیس دولت اصلاحات می‌تواند به عرصه سیاست بازگردد؟»، گفتم «به‌شرطی که بتواند هزینه‌هایی که برای نظام در پی داشته است را جبران کند»، آری یعنی شرط اصلی بازگشت رئیس دولت اصلاحات به سیاست جبران قصور گذشته و هزینه‌هایی است که برای نظام در پی داشته است.
باهنر ادامه داد: اما با توجه به اینکه معمولاً هر روزنامه یا سایت یک جمله از متن مصاحبه را تیتر می‌کند از صحبت‌های بنده نیز «مفید بودن بازگشت رئیس دولت اصلاحات به سیاست» تیتر شد که انتقاداتی را در پی داشت، در صورتی که این عبارت بین ۲۵ جمله مطرح شده است و این بازگشت را با شروطی مطرح کردم که به آنها توجه نشد.
وی تاکید کرد: بعضی از اشخاص اصولاً به‌دنبال تخریب هستند و کاری به این گروه ندارم، ولی از دوستان صادقی که واقعاً به‌دنبال شنیدن حقایق هستند توقع داریم کل مطلب را مطالعه کنند تا شبهه‌ای ایجاد نشود.
سایر اخبار این روزنامه
حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس به بهانه روز جهانی معلولین، «همدلی» از وضعیت معیشت8 میلیون معلول کشور گزارش می‌دهد پلیس اسرائیل از وجود مدارک کافی علیه نخست‌وزیر و همسرش خبر داد پرونده فساد نتانیاهو به دادستانی رفت آسیب‌شناسی«همدلی» درخصوص ماراتن افزایش قیمت کالاهای اساسی از نگاه تحلیلگران اقتصادی نقب محمدرضا باهنر به وضعیت «محصوران» و «رئیس دولت اصلاحات» و مجرم و مقصر شمردن آنان در گفت‌وگو با «عبدالله ناصری» واکاوی می‌شود رسانه‌های ایرانی چه مکتوب، چه دیداری، چه شنیداری و چه آنلاین شوق بسیاری برای انتشار خبر درگذشت چهره‌ها دارند حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس ظریف: در کل نظام اراده برای مبارزه با پولشویی وجود دارد یک نماینده مجلس: آقای رئیس‌جمهور فکری برای کاهش قیمت کالا کنید محمود صادقی: رای نمایندگان برای برای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضاییه را می‌گیریم توضیحات رئیس سازمان امور مالیاتی درباره شایعه معافیت مالیاتی برخی نهادهای انقلابی