آسیب‌شناسی«همدلی» درخصوص ماراتن افزایش قیمت کالاهای اساسی از نگاه تحلیلگران اقتصادی

چه کسی سوت پایان گرانی را می‌زند؟
همدلی| گروه اقتصادی- ...«اگر بخواهم واقع‌بینانه حرف بزنم باید بگویم دلیل اصلی گرانی آن است که پول ملی ارزش خود را در مقابل کالاهای اساسی از دست داده است؛ مثلا چند روز پیش مرکز آمار ایران از افزایش بیش از 40 درصدی قیمت مرغ نسبت به پارسال خبر داده بود ؛ منظورم همین است که ارزش پول در مقابل مرغ هم پایین آمده است ... » این مطلب بخشی از واکنش محمدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به اظهار نظر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است که دیروز در جلسه علنی و طی یک تذکر شفاهی : « قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش یافته است.»
دیروز محمدرضا پور ابراهیمی در جریان بررسی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مورد طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی داخلی، گفت: « دولت سالانه ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد اما متاسفانه علی‌رغم اختصاص این ارز، امسال متوسط قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.»
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این جلسه صراحتا صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: « اگر قرار است دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، باید توزیع کالاها را نیز مدیریت کند؛ بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از این طریق عدم به جیب دلالان رفته است.» او خطاب به وزرای اقتصادی و رئیس‌جمهور گفت: « باید در مورد افزایش قیمت کالاهای اساسی بخصوص کالاهای لبنی نظارت بیشتری صورت گیرد.»


طی چند ماه گذشته مردم هرروز شاهد ماراتن افزایش قیمت کالاهای ضروری و مورد نیاز خود هستند. چندماهی است قبح اعداد شکسته شده است، اما وحشت گرانی همچنان دست از سر معیشت خانواده‌ها بر نمی‌دارد. در جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران که در تاریخ 10 آذر ماه منتشر شد، آمار گرانی تامل بر انگیز است در این گزارش آمده است قیمت مرغ در آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 و قیمت موز 165 درصد گران شده است.»
گرانی کالاهای اساسی در ایران به معمایی تبدیل شده است که البته از نظر تحلیلگران اقتصادی چندان هم پیچیده و غیر قابل حل نیست. بخصوص اینکه قبل از هر موج گرانی بازارها ابتدا بحران ارز را تجربه می‌کنند و بعد افزایش‌های لجام گسیخته اتفاق می‌افتد؛ نوسان دلار، گرانی کالاها و حذف بسیاری از کالاهای اساسی از سبد هرینه بسیاری از دهک‌های درآمدی ضعیف جامعه، تلخ‌ترین تکرار در اقتصاد ایران است. اگر بخواهیم مشخصا در خصوص گرانی‌هایی که از فروردین ماه سال جاری با افزایش ناگهانی نرخ ارز اتفاق افتاد، اظهار نظرهای بسیار متفاوتی از سوی تحلیلگران اقتصادی وجود دارد.
کاظم دوست حسینی، تحلیلگر اقتصادی در این باره به «همدلی» می‌گوید: «اگر با نگاه کارشناسی و به دور از هیجان به این روند نگاه کنیم باید بپذیریم که در بسیاری از موارد نرخ ارز بهانه ای به دست کاسب‌ها برای گران کردن اجناسشان داده است.» دوست حسینی صحبت‌های خود را اینطور ادامه می‌دهد: «‌برای مثال اینکه مرغ طی یکسال گذشته 49 درصد افزایش قیمت پیدا کرده جای تامل و بحث دارد؛ دو نکته در این باره قابل بحث است، اول آنکه مگر هزینه واردات نهاده‌های دامی چقدر هزینه دارد که افزایش قیمت ارز بخواهد تاثیری چنین روی قیمت مرغ داشته باشد و نکته بعدی پرسش‌گری در خصوص نقش نهادهای نظارتی بر قیمت کالاها در بازار است، آنها کجای این ماجرا ایستاده‌اند؟
او هم نظر با دیگر کارشناسان اقتصادی بر این باور است که گرانی‌های اخیر ناشی از عدم تعادل در عرضه و تقاضا نیست که با واردات حل شود، به نظر می‌رسد مشکل از جای دیگری آب می‌خورد.
ارزان فروشی «ارز» کار را خراب کرد
این تحلیلگر اقتصادی همچنین صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: « دولت با مبنای اشتباه قیمت‌گذاری برای ارز و اعلام رقم 4200 تومان در واقع یک ارزان فروشی به راه انداخت که با اهداف تعیین شده زمین تا آسمان مغایرت داشت.» دوست حسینی تاکید کرد: همانطور که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز اعلام کرد مبنی بر اینکه عدم نظارت بر توزیع کالاهایی که با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شد رانت بیش از 100 هزار میلیارد تومانی را به جیب دلالان سرازیر کرده است، من هم می‌گوییم در ذات رقم 4200 تومانی و غیر کارشناسی نرخ ارزی که از سوی دولت اعلام شد نهفته و سرمنشاء بسیاری از دست‌پاچگی‌های مسئولان در کنترل قیمت کالاها شده است. به گفته این آگاه اقتصادی مشکل بعدی آن بود که تا همین چند ماه گذشته دولت تصمیم داشت ارز 4200 تومانی را به همه کالاها اختصاص دهد و بعد از ضربه خوردن، تصمیم خود را اصلاح و اعلام کرد که این ارز تنها برای واردات کالاهای اساسی برای تنظیم نیاز بازار است.
حرف آخر
نمایش مشکلات روی پرده اقتصاد ایران چندماهی است بیش از گذشته بازی می‌کند. نمایشی که نه برای سرگرم کردن مردم که برای بالا بردن شاخص فقرو فلاکت است. ارز 4200 تئمانی قرار بود که سوبسیدی باشد تا کالاها ارزان تر از قبل به دست مصرف کننده برسد، اما این اتفاق نیفتاد که هیچ گرانی های لجام گسیته امان مردم را بریده است. گرانی هایی که با اعداد بزرگ سفره مردم را کوچک‌تر کرده است. هر کس تحلیل خود را از این اوضاع دارد و قدی برای بهبود این شرایط بر می‌دارد. رسانه پرسشگری می‌کند و کارشناس راهکار می‌دهد؛ این در حالیست که تنها سیاست‌گذاران اقتصادی می‌توانند ریشه مشکل گرانی را برای همیشه در اقتصاد بخشکانند؛ چگونه ؟ مسئولان
باید بدانند.
سایر اخبار این روزنامه
حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس به بهانه روز جهانی معلولین، «همدلی» از وضعیت معیشت8 میلیون معلول کشور گزارش می‌دهد پلیس اسرائیل از وجود مدارک کافی علیه نخست‌وزیر و همسرش خبر داد پرونده فساد نتانیاهو به دادستانی رفت آسیب‌شناسی«همدلی» درخصوص ماراتن افزایش قیمت کالاهای اساسی از نگاه تحلیلگران اقتصادی نقب محمدرضا باهنر به وضعیت «محصوران» و «رئیس دولت اصلاحات» و مجرم و مقصر شمردن آنان در گفت‌وگو با «عبدالله ناصری» واکاوی می‌شود رسانه‌های ایرانی چه مکتوب، چه دیداری، چه شنیداری و چه آنلاین شوق بسیاری برای انتشار خبر درگذشت چهره‌ها دارند حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس ظریف: در کل نظام اراده برای مبارزه با پولشویی وجود دارد یک نماینده مجلس: آقای رئیس‌جمهور فکری برای کاهش قیمت کالا کنید محمود صادقی: رای نمایندگان برای برای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضاییه را می‌گیریم توضیحات رئیس سازمان امور مالیاتی درباره شایعه معافیت مالیاتی برخی نهادهای انقلابی