به بهانه روز جهانی معلولین، «همدلی» از وضعیت معیشت8 میلیون معلول کشور گزارش می‌دهد

163 هزار تومان ودیگر هیچ
گروه اجتماعی:۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر و «روز جهانی معلولین» است. این روز به منظور ارتقای آگاهی از معضلات و مشکلات معلولین، کوشش برای احقاق حقوق مدنی و منزلت اجتماعی آنها و تاکید بر حذف تبعیض علیه آنها برای معلولین نام‌گذاری شده است.
براساس گفته های مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین در گفت وگو با ایسنا از ابتدای سال 95 تنها 20 درصد معلولین مستمری دریافت می‌کنند. این مستمری ۱۶۳ هزار تومان در قالب مستمری و یارانه‌ به معلولان ارائه می شود. حال سوال این است که در این شرایط نامطلوب اقتصادی آیا این میزان مستمری جوابگوی زندگی معلولین است؟ به گفته رسانه‌ها این میزان مستمری معلولین با نرخ کمتر از سه کیلو گوشت برابری می‌کند، به عبارت بهتر با ۱۶۳ هزار تومان می‌توان فقط برای پنج روز زندگی متوسطی داشت.
سال‌هاست که قانون حمایت از حقوق معلولین در گیر و دار تصویب شدن و نشدن است. قانونی که مخالفان و موافقانی دارد. با این حال محمودنژاد معتقد است که اگر برای قانون حمایت از حقوق معلولین اعتباراتی در نظر گرفته شود به طور حتم بسیاری از مشکلات معلولین برطرف خواهد شد، چرا که در این قانون قید شده مستمری معلولین برابر با حقوق کارگری باشد. این در حالیست که در حال حاضر معلولین یک نهم حقوق را برای مستمری خود دریافت می‌کنند.


بر اساس گفته‌های مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین در دوره صدارت ربیعی بر وزارت کار شاهد عملکردی منفی در حوزه تامین حقوق معلولین بوده‌ایم. بر اساس گفته این فعال حقوق معلولین: «طی پنج سال وزیری دکتر ربیعی تنها ۱۰ هزارتومان به مستمری معلولین اضافه شد.»
به گفته مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین در حال حاضر به هر خانوار ماهانه ۱۶۰ تا ۵۰۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود که به ازای یک فرد، ۵۳ هزار تومان آن را سازمان بهزیستی و ۱۰۸ هزار تومان نیز به یارانه خانوار دارای افراد معلول اضافه می‌شود.
مدیر عامل دفتر فرهنگ معلولین در این باره به همدلی می گوید: درباره مستمری معلولین بحث‌های کارشناسی بسیاری صورت گرفته است. از ۵ سال قبل که بحث تصویب قانون بود نظر من این بود که اگر این قانون تصویب شود در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد، چون هیچ دولتی به یک‌باره حقوق معلولین را حداقل ۵ برابر افزایش نمی‌دهد. عوارض تورمی چنین اقدامی، همیشه یکی از استدلالات دولتمردان برای اجتناب از افزایش مستمری معلولین بوده است.
از محمد نوری می‌پرسم چرا پرداختن به چنین موضوع مهمی یعنی توجه به وضعیت معلولین جامعه برای دولتمردان آن طور که باید تبدیل به اولویت نمی‌شود که می‌گوید: در چنین شرایطی که جامعه با تحریم های اقتصادی مواجه است و اقتصاد کشور حال و روز بدی دارد، باید با در نظر گرفتن همه جوانب و با کار کارشناسی به سراغ چنین مسئله ای رفت. در چنین شرایطی آن طور که مسئولان دولتی معتقدند اگر قرار باشد به هر معلولی یک میلیون پرداخت شود عوارض تورمی و نقدینگی در جامعه را باید چکار کرد. مدیر عامل دفتر فرهنگ معلولین با اشاره به آمار معلولان افزود: بر اساس آمار سازمان بهزیستی 2میلیون نفر معلول داریم. دولت می گوید اگر قرار باشد به هر معلولی 1میلیون و500 هزار تومان مستمری بدهد نهایت 6ماه بعد این پرداختی‌ها منجر به افزایش شدید تورم خواهد شد و همین یک میلیون و پانصدهزار تومان ارزشش به یک سوم تقلیل می یابد. این استدلال دولت است.
اما در اینجا ذکر چند نکته الزامی است. اینکه تنها 20 درصد از معلولین مستمری می گیرند، اینکه مستمری معلولین از 120 هزارتومان آغاز می شود و تا 600 هزار تومان بسته به شاخص‌ها و وضعیت هر معلول متفاوت است و سوم اینکه وضعیت جذب معلولین در بازار کار به شدت نامطلوب است از جذب معلولین در ادارات دولتی گرفته تا بنگاه های خصوصی و...
نوری می گوید: باید عرض کنم از آنجایی که هم خود من معلولیت دارم و هم در زمینه احقاق حقوق معلولین فعال هستم مکررا پیشنهاداتی برای سامان بخشی به زندگی معلولین به سازمان های مربوطه داده‌ایم. حرف ما این است حالا که افزایش مستمری‌ها برای دولت این قدر سخت است –البته در جاهایی هم حرفش به حق است- تلاش شود تا از طریق کار کارشناسانه درباره نحوه جذب معلولین اقدامی را صورت دهند، یا اینکه از تجربیات موفق کشورهای دیگر در حوزه سامان بخشی زندگی و کار معلولین استفاده کند. عملی کردن این ایده مستلزم این است که هم دولت و هم مردم حساس بودن چنین موضوعی را بپذیرند.
وی افزود: بگذارید از همین سازمان بهزیستی تهران شروع کنیم؛ چند نفر معلول را جذب سازمان کرده است. بعد از آن روزنامه ها رسانه ها صداوسیما چند نفر معلول را جذب بازار کار خود کرده‌اند؟ بهزیستی نیرو می خواهد چرا به جای اینکه با شرکت‌های بیرونی قرارداد ببندد، با خود معلولین در سطوح و مشاغل مختلف قرارداد نمی بندد؟ اگر سازمان بهزیستی برای این کار پیش قدم شود الگو بخش سایر سازمان ها خواهد شد تا این مقاومت بی‌معنای عدم جذب معلولین در بازار کار را بشکند.
از او می پرسم آیا آمار دقیقی از تعداد معلولین کشور وجود دارد؛ پاسخ می دهد: این هم یکی از معضلات است. حتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس از تعداد معلولین خود آمار ارائه می دهند. چرا نباید یک آمار دقیقی وجود داشته باشد؟ البته بر اساس آمار یونیسف حدود 8 میلیون (عدد پایه) تا 16 میلیون معلول داریم. البته این رقم حداکثری با احتساب زنان بیوه و فرزندان کار و... برآورد می شود. ولی بهزیستی این آمار را قبول ندارد و می‌گوید حدود 2 میلیون معلول داریم. قطعا آمار معلولان از دو میلیون بیشتر است.
نوری با بیان این‌که یک نظرمرسوم درباره میزان آمار معلولین در جوامع جهان سوم وجود دارد که بر اساس آن حدود 10 درصد از هر یک از این کشورها را جامعه معلولین تشکیل می دهند، گفت: این بخش بزرگ از جامعه را نمی توان ندید. به هر حال راجع به اشتغال و درامد معلولین متاسفانه اقدامات شایسته و بایسته ای تا کنون انجام نشده است و توجه به جامعه معلولین محدود شده به همین مناسبت ها و بزرگداشت ها. این در حالی است که واقعا نمی‌شود با یک مستمری 200 هزارتومانی زندگی کرد. من می‌خواهم بگویم که وضعیت معلولین به اندازه سایر گروه‌ها و طبقاتی که دچار مشکلات دسستمزدی هستند مهم است.
نوری گفت: متاسفانه برای دولت پرداختن به این چالش فعلا اولویت ندارد. من با وزیر و سایر مسئولین درباره وضعیت نابه سامان معلولین سالهاست که حرف می زنم و می بینم که برای انها چنین مسئله و بحرانی در اولویت نیست. یک همایشی، نکوداشتی یا روز معلول باشد تا مسئولی حاضر شود و سخنان انسان دوستانه بر زبان راند؛ همه چیز در همین حد باقی مانده است. درست است، ما تحریم هستیم دولت منابع کافی در اختیار ندارد، کارگران ماههاست حقوق‌شان را دریافت نکرده اند. قیمت ها سرسام آور بالا رفته است، همه این ها را می فهمیم. ولی از سویی توقع داریم که دولت و مسئولان با ما وارد گفت گو شود.
مدیرعامل دفتر فرهنگ معلولین ادامه می دهد: در همه جای دنیا معلولین سرمایه های اجتماعی هستند. آنها بخشی از نیروهای مولد یک جامعه هستند. در فرهنگ و هنر در اقتصاد و... ما معلول داشتیم رفته در یک کشور اروپایی الان بهترین وضع زندگی و درآمد را دارد. این سخن‌ام یک پرسش تلخ را ایجاد می‌کند و ان اینکه آیا در جامعه ما معلولین طرد می شوند؟
معلولیت عبارت است از ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیت‌های عادی زندگی فردی یا اجتماعی که به علت وجود نقصی ‌مادرزادی یا اکتسابی، در قوای جسمانی یا روانی اطلاق می‌شود که معمولا در اثر حوادث، آتش‌سوزی، تصادفات، مسمومیت‌ها و یا بیماری‌های مزمن به صورت اکتسابی و یا عوامل مادرزادی در افراد ایجاد می‌شود. ‌
لازم به ذکر است که معلولیت براساس نوع و شدت آن تقسیم‌بندی می‌شود، براساس آمارهای سازمان بهزیستی شایع‌ترین نوع معلولیت در کشور معلولیت جسمی-حرکتی تلقی می‌شود بطوریکه حدود ۳۰ درصد از معلولیت‌ها به دلیل مشکلات جسمی-حرکتی، ۲۵ درصد به دلیل معلولیت ذهنی، ۱۵ درصد معلولیت شنوایی، ۱۱ درصد معلولیت بینایی و ۹ درصد بیماران روانی مزمن و سایر معلولیت‌های ناشناخته و چند ترکیبی هستند. لازم به ذکر است که ۲۴ هزار نفر از معلولین کشور را معلولین ضایعه نخاعی تشکیل می‌دهند. در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون نفر ( ۲ درصد از افراد جامعه‌) دچار معلولیت شدید و نیازمند دریافت خدمات هستند که این افراد در سامانه سازمان بهزیستی دارای پرونده و تحت پوشش این سازمان قرار دارند البته این آمار جانبازان کشور را در بر نمی‌گیرد. از تعداد مذکور  ۶۵ درصد از معلولین را جمعیت مردان و ۳۵ درصد از جمعیت آنها را زنان تشکیل می‌دهند.
سایر اخبار این روزنامه
حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس به بهانه روز جهانی معلولین، «همدلی» از وضعیت معیشت8 میلیون معلول کشور گزارش می‌دهد پلیس اسرائیل از وجود مدارک کافی علیه نخست‌وزیر و همسرش خبر داد پرونده فساد نتانیاهو به دادستانی رفت آسیب‌شناسی«همدلی» درخصوص ماراتن افزایش قیمت کالاهای اساسی از نگاه تحلیلگران اقتصادی نقب محمدرضا باهنر به وضعیت «محصوران» و «رئیس دولت اصلاحات» و مجرم و مقصر شمردن آنان در گفت‌وگو با «عبدالله ناصری» واکاوی می‌شود رسانه‌های ایرانی چه مکتوب، چه دیداری، چه شنیداری و چه آنلاین شوق بسیاری برای انتشار خبر درگذشت چهره‌ها دارند حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس ظریف: در کل نظام اراده برای مبارزه با پولشویی وجود دارد یک نماینده مجلس: آقای رئیس‌جمهور فکری برای کاهش قیمت کالا کنید محمود صادقی: رای نمایندگان برای برای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضاییه را می‌گیریم توضیحات رئیس سازمان امور مالیاتی درباره شایعه معافیت مالیاتی برخی نهادهای انقلابی