حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس

عادل جهان‌آرای‪-‬ زندگی ما آدم‌ها همیشه حول مداری نمی‌گردد که انتظارش را داشته و داریم. همه ما آدم‌ها جدی هستیم و هر واقعه‌ای که رخ می‌دهد جدی است. یعنی واقعه‌ای نیست که رخ دهد، اما جدی نباشد. ولی انگار بعضی وقایع حتی اگر جدی باشند، باز به صورتی رخ‌نمون می‌شوند که گمان می‌کنیم آنها جدی نیستند.
حتما جدی‌ترین حادثه زندگی ما آدم‌ها چیزی نیست، جز نیست شدن ما. حال این نیست شدن ما هم داستانی دارد. در حالی که یکی از جدی‌ترین خبرها را می‌شنویم یا می‌خوانیم که یک طنزنویس گرامی از دار دنیا دست کشید و رفت، شاید ابتدا گمان کنیم این خبر جدی، واقعا جدی نیست، بلکه شوخی یا طنز است. مرگ، طنز زندگی نیست، اما شکی نیست وقتی جامعه یک طنزنویس را از دست می‌دهد، یعنی شادی برای مدتی در کنج عزلت بنشیند و بسان غریبه‌ها، جا را برای غم و اندوه باز کند، اینجاست که مرگ به طنزی تلخ تبدیل می‌شود.
طنزنویسی که همین دیروز خبر درگذشتش را شنیدیم، اگر چه دلش نمی‌خواست غم، شولای نامیمونش را باز کند و شادی را با لگدی براند، اما یقینا واقعا دست خودِ‌ این طنزنویس گرامی نبود که بخواهد دست رد به سینه مرگ بزند تا مرگ به سینه او دست نزند. حالا رفتنش بار غمی را روی دوش و دل آدم می‌گذارد که البته حتما روح و روان آن شادروان هیچ نسبتی با این غم‌ها و اندوه‌ها ندارد. حتما رفتن طنزنویسی مثل «ابوالفضل زرویی نصرآباد» از جمع جماعت امروز جامعه، یک ضایعه و درد و نقصان است. طنزهای زرویی با هر زبان و لحنی که بود، شادی را به خواننده تقدیم می‌کرد، گرچه حتما هدفش خنداندن بی‌دلیل نبود، بلکه بیشتر درک آدم‌ها را نشانه‌ می‌گرفت تا به جای نگاهی گذرا به چیزی، اندیشه‌‌های خود را عمیق سازند و اطراف را آنگونه که واقعیت دارند ببینند.
طنزنویس‌ها که جای خود را خالی می‌کنند، حتما جماعتی که طنزنویس‌ها آنها را کشف می‌کردند و نشانه می‌گرفتند، کمی احساس راحتی خواهند کرد. اگر زندگی روی چهارستونی بنا شده باشدکه زندگی را تحمل‌پذیر می‌کند، حتما یک ستونش طنازها، طنزگویان و طنزنویسان هستند. زندگی طنزهای فراوانی دارد، مهم این است که کسی باید باشد این طنزها را پیدا کند.
طنزنویسان کاشفان فروتنی هستند که طنز را کشف می‌کنند تا جامعه کمتر احساس خفگی کند. طنز راه را برای نفس کشیدن باز می‌کند. وقتی می‌خندی، می‌توانی بهتر نفس بکشی. پس طنز قدرت نفش‌کشیدن تو را تقویت می‌کند. روان ابوالفضل زرویی نصرآباد، حتما شاد است، چون او با عمر کمش، رسالت شاد شدن همنوعان خود را در حد وسعش به انجام رساند. یادش گرامی.
سایر اخبار این روزنامه
حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس به بهانه روز جهانی معلولین، «همدلی» از وضعیت معیشت8 میلیون معلول کشور گزارش می‌دهد پلیس اسرائیل از وجود مدارک کافی علیه نخست‌وزیر و همسرش خبر داد پرونده فساد نتانیاهو به دادستانی رفت آسیب‌شناسی«همدلی» درخصوص ماراتن افزایش قیمت کالاهای اساسی از نگاه تحلیلگران اقتصادی نقب محمدرضا باهنر به وضعیت «محصوران» و «رئیس دولت اصلاحات» و مجرم و مقصر شمردن آنان در گفت‌وگو با «عبدالله ناصری» واکاوی می‌شود رسانه‌های ایرانی چه مکتوب، چه دیداری، چه شنیداری و چه آنلاین شوق بسیاری برای انتشار خبر درگذشت چهره‌ها دارند حقیقتی به نام درگذشت یک طنزنویس ظریف: در کل نظام اراده برای مبارزه با پولشویی وجود دارد یک نماینده مجلس: آقای رئیس‌جمهور فکری برای کاهش قیمت کالا کنید محمود صادقی: رای نمایندگان برای برای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضاییه را می‌گیریم توضیحات رئیس سازمان امور مالیاتی درباره شایعه معافیت مالیاتی برخی نهادهای انقلابی