غرور مکرون کار دستش داد

به فاصله ۲۴ ساعت از رخداد حوادث خشونت‌بار در خیابان شانزه‌لیزه پاریس و درگیری‌ها میان معترضان و پلیس، جو سیاسی در فرانسه ملتهب گزارش می‌شود.
نکته جالب و البته قابل تامل اینکه دیروز ۶۶ هزار پلیس ضد شورش نیروی ژاندارمری و ارتش مسئولیت برپایی نظم در میان ۶۵ هزار معترض را بر عهده داشتند، اما با این حال یکی از خشن‌ترین سرکوب‌ها در طول جمهوری پنجم فرانسه را رقم زده اند!
بیش از ۲۰۰ مورد آتش سوزی خودرو و اماکن نیز در جریان اعتراضات روز یک‌شنبه رخ داده است. برخی منابع در برآورد اولیه میزان خسارات وارده فقط در شهر پاریس را بیش از ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌کنند، هر چند این رقم هنوز تایید نشده است.
براي بررسي بيشتر اين موضوع ونقش احزاب وافراد در اين تظاهرات با عبدالرضا فرجي‌راد،سفير پيشين ايران در نروژ،گفت و گويي داشته ايم كه در ادامه آن را مي خوانيد.


در فرانسه مکرون اولین رییس‌جمهوری بود که بدون حزب وارد انتخابات شد و رای آورد وباوجود محبوبیت در سیاست خارجی، در داخل فرانسه ، رهبری محبوب نیست .به نظر شما عدم پشتیبانی یک حزب سیاسی از مکرون چقدر در ناتوانی او برای اداره کشور، تاثیر داشته است؟
به نظر اتفاقات اخیر در فرانسه معیشتی، افزایش قیمت سوخت و مالیات آن بوده و طبیعی است که همیشه در کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی این اتفاقات رخ می‌دهد اما نوع اتفاقات اخیر در فرانسه غیر طبیعی است. معمولا سندیکاها،حقوق کارگران و طبقات مختلف را از دولت ها طلب می کردند؛سندیکاهای کارگری و کشاورزی و... . اکنون جلیقه زردها مقداری غیرمسئولانه در این جریانات به بهانه افزایش چند درصدی قیمت یا مالیات سوخت اقداماتی صورت می‌دهند.درست است که محبوبیت مکرون به دلایل مختلف کاهش یافته و کمتر از ۳۰ درصد در فرانسه است ونکته ای که شما گفتيد، مکرون از حزب‌های سنتی کمک نگرفت اما من می‌خواهم نکته مهم دیگری را عرض کنم؛ غیر از عوامل داخلی که می توان گفت جرقه یا بهانه ای برای اين مساله است عوامل خارجی هم می‌تواند دخیل باشد.اکنون اختلافات و شکاف ها در درون اتحادیه اروپا زیاد شده است. از طرفی برگزیت اتفاق افتاده و خانم ترزامی خروج از اتحادیه اروپا را با جلسه هفته گذشته قطعی کرده است واز طرف دیگر بعضی از کشورهای اروپای شرقی زمزمه‌هایی مطرح می‌کنند که نمی‌خواهیم به یک‌سری از مقررات اتحادیه مانند قوانین مهاجرت احترام بگذاریم .این مسائل در اتحادیه اروپا یک شکاف است و باید عوامل بیرونی تزلزل در اروپا را مورد بررسی قرار دهیم.
مکرون رهبری اتحادیه را برعهده دارد وهمراه با خانم مرکل در طول این سال‌ها تلاش می‌کردند اتحادیه همبستگی خود را حفظ کنداما خانم مرکل به دلیل انتخاباتی که انجام شد و روان سازی انتقال مهاجران به داخل آلمان تضعیف شد و در واقع شاید نتواند به دلیل مشکلات روبه‌رو، قدرت خود را تا آخر دوره حفظ کند.عوامل مختلفی در ایالات متحده آمریکا، چین ، روسیه ،اختلافات درون اتحادیه اروپا و انگلستان، در تلاش هستند تا اتحادیه را تضعیف کنند. تضعیف اتحادیه اروپا به معنی تضعیف فردی است که تلاش می‌کند اتحادیه حفظ شود و رهبری آن را برعهده دارد و اگر رهبری اتحادیه اروپا تضعیف شود طبیعتا بر تضعیف بیشتر اتحادیه اثر مثبت می گذارد.بنابراين به این دلیل ،من معتقد هستم اکنون تضعیف به اتحادیه به نفع قدرت هایی مانند آمریکا و روس ها با توجه به اختلافات موجود و تلاش گرجستان و اوکراین برای عضو اتحادیه شدن و مسائلی که در اروپای شرقی می‌گذرد، بریتانیا که قطعا موافق تجزیه اتحادیه اروپاست وبا خروج خود می‌خواهد راحت‌تر با کشورهای اتحادیه و کشورهای اروپایی مبادلات و همکاری داشته باشد و با توجه به مشکلات با ایرلند جنوبی و شمالی وحتی اسرايیل است. در چند سال اخیر اتحادیه اروپا بر اسرايیل فشار می‌آورد و سیاست‌های آن را مورد نقد قرار می‌دهد(در رابطه با غزه وبیت‌المقدس و حتی تحریم‌هایی که برکالاهای اسرايیلی اعمال کردند). به نحوی می توان گفت اتحادیه اروپا در رابطه با مسائل فلسطین و رژیم صهیونیستی که همیشه از اسرايیل حمایت می‌کرده به یک تعادل رسیده است.
دو سال پیش نتانیاهو در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: اولین دشمن ما اتحادیه اروپا است.بنابراین اتحادیه اروپا باید تضعیف شود و در پی آن رهبر آن هم باید تضعیف شود و اکنون شرایط خوبی برای این تضعیف وجود دارد.
ضمن اینکه من از دور نگاهی به مساله برجام دارم،نمی‌خواهم بگویم به این دلیل است اما مقاومتی که اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی دارد و از لحاظ اقتصادی قول دادند اقداماتی صورت دهند؛به نفع تمام کسانی است که می‌خواهند برجام تضعیف شود.در این موضوع اوضاع ناهنجار اروپا با تضعیف رهبری اتحادیه طبیعتا باید مکرون در فرانسه محبوبیت خود را از دست بدهد و در دور بعد انتخابات رای نیاورد.
مکرون اکنون باید بیشتر مشغول مسائل داخلی باشد تا به مسائل اتحادیه بپردازد. در کل صحبت‌های من به معنی درستی صد در صد آن نیست بلکه ما تحلیل می‌کنیم. من معتقد هستم غیر از اتفاقاتی که در داخل فرانسه از لحاظ اقتصادی و افزایش قیمت سوخت و بهانه هایی که آورده شده ،عوامل خارجی به ویژه با گسترش فضای مجازی نمی تواند بی تاثیر باشد.
نقش احزاب دست راستی و رهبرانی چون مارین لوپن در داغ کردن تنور اعتراضات جلیقه زردها را چگونه ارزیابی‌می کنید؟
قطعا نقش احزاب مخالف به ویژه خانم مارین لوپن بی‌تاثیر نیست و آن ها خوشحال هستند. درواقع هرچه در فرانسه و اروپا تندرویی شکل بگیرد و این تندروی در راستای تحلیلی که عرض کردم باشد، قطعا به نفع آن هاست.
اگر اوضاع بدتر از اکنون و غیر قابل کنترل شود که من بعید می‌دانم و می‌توانند این شرایط را کنترل کنند، آن ها می توانند انتخابات زودرس را به دلیل بی سامانی و نابهنجاری که در فرانسه رخ می دهد،مطرح کنند. پس اگر انتخابات زودهنگام رخ دهد طبیعتا این روند و آشوب ها می‌تواند تضمین کند در آینده مکرون انتخاب نمی شود و احزاب مخالف می توانند نقش مهم‌تری داشته باشند.
شما چه چشم اندازی برای آینده سیاسی مکرون پیش بینی می کنید؟
به نظر من مکرون مقداری مغرور شده و درواقع باید در داخل فرانسه با برخی سیاست‌ها خود را همراه کند.روحیه مکرون بر اساس آنچه که فرانسوی‌ها می‌گویند خودپسندانه است و این روحیه به او بسیار ضربه زده است و باعث عقبگرد افرادی که به او رای دادند، شده است.در واقع، غرور مکرون می تواند کار دست او بدهد و آینده سیاسی‌اش را به خطر بیندازد.
این نوع تفکر و رفتار باید عوض شود و بعد از آن باید با رهبریت کسانی که به دنبال اعتصاب ،آشوب و تغییرات هستند، وارد مذاکره شود .اگر نمی‌تواند صد درصد امتیازات را به آن‌ها بدهد بخشی از خواسته‌ها را برآورده کند.
آقای مکرون باید متوجه باشد که اروپا در شرایط خوبی نیست؛ خانم مرکل توانایی کمک زیادی به او ندارد، در اتریش و ایتالیا که نزدیک فرانسه است راستگرا ها بر روی کار هستند.این ها قدرت‌های اروپایی هستند که می‌توانند به مکرون کمک کنند که در وضعیتی نیستند و یا نمی‌خواهند به او کمک کنند یا از سیاست‌های مکرون خوشحال نیستند. مکرون باید همه جهات را ببیند و بر اساس آن تجزیه و تحلیل کند.باید بداند که دشمنان بیرونی قوی دارد و این دشمنان بیرونی می خواهند اتحادیه اروپا و فرانسه را تضعیف کنند و برخوردهایی که میان ترامپ و مکرون رخ داد،حتی در جلسه یک ماه پیش رهبران جهان در پاریس، نوع برخوردها و گفت‌وگوها میان ترامپ و مکرون می تواند تاثیر گذار باشد.