هشدار مجلس به دولت در مورد گرانی کالاهای اساسی

گروه بازرگانی- ادامه افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی آن هم با وجود کاهش نرخ دلار طی روزهای اخیر نه‌تنها انتقادات فراوان مردم را به دنبال داشته بلکه موجب تعجب و اعتراض نمایندگان مجلس نیز شده است‌. بر همین اساس نمایندگان مجلس با بیان اینکه امسال متوسط قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است، نسبت به پایین نیامدن نرخ کالاها آن هم با وجود کاهش نرخ دلار واکنش نشان دادند‌. کم‌فروشی و گران‌فروشی صنایع لبنی نیز از دیگر موضوعاتی است که این روزها گلایه‌های متعدد کارشناسان را به دنبال داشته و در جلسه علنی دیروز مجلس نیز نسبت به آن انتقاد شد‌. از این رو رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به وزرای اقتصادی و رییس‌جمهور گفت: باید در مورد افزایش قیمت کالاهای اساسی بخصوص کالاهای لبنی نظارت بیشتری صورت گیرد‌.
رانت در جیب دلالان
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال‌جاری به ایسنا گفت: دولت سالانه ۱۳ تا ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد اما با وجود اختصاص این ارز، امسال متوسط قیمت کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است‌.
محمدرضا پورابراهیمی تاکید کرد: اگر قرار است دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، باید توزیع کالاها را نیز مدیریت کند؛ چرا که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت از این طریق به جیب دلالان رفته است‌. وی خطاب به وزرای اقتصادی و رییس‌جمهور گفت: باید در مورد افزایش قیمت کالاهای اساسی به‌خصوص کالاهای لبنی نظارت بیشتری صورت گیرد‌.


با کاهش نرخ دلار، قیمت کالاها بالا ماند
همچنین نماینده مردم نهاوند در مجلس گفت: اگر قیمت لبنیات، حبوبات، پروتئین، خودرو، قطعه خودرو و همه کالاها با نرخ ارز گره خورده باشد باید با کاهش ارز، قیمت‌ها نیز پایین می‌آمد‌. این در حالی است که نرخ دلار کاهش یافت اما قیمت این کالاها بالا ماند‌.
حسن بهرام‌نیا با اشاره به مصوبات دولت گفت: دولت با همکاری بانک مرکزی بالاخره افسار رها شده ارز را به صورت موقت هم که شده به دست گرفت و نرخ دلار از ۱۸ به ۱۱ هزار تومان کاهش یافت اما مایحتایج عمومی مردم که با همین سرعت افزایش نرخ ارز بالا رفته بود با پایین آمدن نرخ ارز، پایین نیامد‌.
نماینده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به وضعیت اقتصادی اقشار نیازمند، گفت: در تنگنای اقتصادی کمک‌های خَیران و مردم به معلولان و مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد کاهش یافته است‌. خبر دارم که اکثر خَیران در تامین نیازهای اولیه خودشان هم درمانده‌اند‌. از این رو دولت باید این اقشار را به صورت فوری دریابد‌.
گران‌فروشی
همان‌طور که گزارش‌های هفتگی بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی بیانگر افزایش قیمت انواع کالاهای اساسی به صورت هفتگی است، گشت و‌گذاری در بازار نیز نشان می‌دهد که در شرایط فعلی قیمت کالاهایی نظیر گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی، لبنیات، میوه، آجیل و خشکبار و‌.‌.‌. با افزایش قیمت‌های قابل توجهی روبه‌رو است و در دیگر بازارها همچون بازار لوازم خانگی، خودرو، پوشاک و ‌. ‌. ‌. نیز با گرانی‌های پی‌درپی روبه‌رو هستیم‌. نکته قابل توجه در این میان آن است که بلافاصله پس از نوسان نرخ دلار در اوایل سال‌جاری شاهد گران‌فروشی به بهانه افزایش قیمت دلار بودیم اما در حال حاضر که نرخ دلار با روند کاهشی روبه‌رو شده، خبری از کاهش قیمت‌ها نیست‌. در این میان شاهد این هستیم که علاوه بر بالا بودن قیمت‌ها، برخی از تولیدکنندگان به دنبال افزایش قیمت بیشتر کالاها نیز هستند‌. بر همین اساس از اول سال‌جاری تاکنون قیمت محصولاتی مثل لبنیات بارها با گرانی و حتی کاهش وزن روبه‌رو شده است‌. این در حالی است که مسوولان وزارت صنعت نه‌تنها مشکلی با این موضوع ندارند بلکه معتقدند رفتار خوبی با سربازان اقتصاد نداریم‌.
کم‌فروشی بی‌سابقه
در حالی تعزیرات از تخلفات بی‌سابقه شرکت‌های لبنی در خصوص کم‌فروشی و گران‌فروشی خبر می‌دهد که مدیرکل اقتصادی وزارت صنعت ضمن موجه دانستن افزایش قیمت لبنیات معتقد است با سربازان اقتصادی کشور خوب رفتار نمی‌کنیم‌.
به تازگی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت 22 شرکت تولید فرآورده‌های لبنی در شعب این سازمان به‌جرم گران‌فروشی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها در مجموع به پرداخت 829 میلیارد ریال به‌عنوان جریمه گران‌فروشی محکوم شدند‌. یاسر رایگانی با بیان اینکه پرونده 7 شرکت دیگر در شعب تعزیرات حکومتی در حال رسیدگی است گفت: در چند روز گذشته یک شرکت تولید فرآورده‌های لبنی به‌جرم گران‌فروشی به پرداخت 29 میلیارد ریال جریمه محکوم شد‌. رایگانی افزود: شاهد کم‌فروشی‌های بی‌سابقه در محصولات لبنی کشور هستیم و در این زمینه گزارش‌های بسیاری به سازمان تعزیرات حکومتی رسیده است‌.
این در حالی است که به گفته مدیرکل اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت نهاده‌ها از سه هزار و 200 تومان در پارسال به چهار هزار و 200 تومان در سال‌جاری افزایش یافته که بخشی از افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی مرتبط با آن است‌. محمدرضا کلامی افزود: افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل هم از جمله عوامل بالا رفتن قیمت محصولات لبنی است‌.
این در حالی است که به گفته کارشناسان، تعلل ستاد تنظیم بازار در مورد تعیین تکلیف قیمت‌ محصولات لبنی موجب شده تا برخی شرکت‌های لبنی به دلخواه قیمت‌ها را تغییر دهند و شاهد تغییرات زیاد و حتی روزانه قیمت محصولات لبنی باشیم‌. از طرفی سازمان حمایت نیز به عنوان متولی نظارت بر بازار هیچ‌گونه عکس‌العملی نسبت به تخلفات مکرر ندارد‌.
تفاوت قیمت چند برابری
در این میان بازار گوشت، برنج و‌.‌.‌. نیز در سایه کمبود نظارت‌ها قرار گرفته به طوری که برنج با تفاوت قیمت بسیار بالایی از سر زمین تا محل عرضه به فروش می‌رسد و قیمت گوشت نیز به دنبال قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه و کمبود گوشت در بازار مجددا افزایش یافته است‌.
این در حالی است که به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، انبارها قبل از تحریم پر شده و هیچ مشکلی برای تامین کالاهای اساسی و خوراک دام‌ها وجود ندارد و می‌توان مرغ، گوشت و تخم‌مرغ را در برخی مراکز بسیار ارزان‌تر از مغازه خریداری کرد .
از سوی دیگر شاهد این هستیم که قیمت هر کیلوگرم مرغ در تهران برای مصرف‌کننده به ۱۱۶۰۰ تومان رسیده که ۳۱۷۵ تومان بالاتر از سقف نرخ مصوب تنظیم بازار است‌. بر این اساس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در اطلاعیه‌ای قیمت هر کیلوگرم مرغ در خرده‌فروشی‌ها را 11600 تومان اعلام کرده و گفته است که واحدهای خرده‌فروشی با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب 10 درصد سود می‌توانند اقدام به فروش کنند.
این در حالی است که نرخ 9800 تومانی مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار توسط مرغداران مورد قبول قرار نگرفته و قرار است نرخ جدیدی برای این کالا اعلام شود‌. با این حال با وجود اینکه در حال حاضر این کالا با قیمتی بسیار بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، دستگاه‌های نظارتی نسبت به گرانفروشی‌ها واکنش خاصی نشان نمی‌دهند‌.
دولت دست بخش خصوصی را باز بگذارد
گفته‌های دولتمردان و مسوولان بازار در حالی است که نگاهی به بازار‌های مختلف نشان می‌دهد مردم باید تاوان سیاست‌های نسنجیده دولت را با گران‌تر خریدن کالاها پس بدهند‌. این اوضاع در حالی در بازار رقم می‌خورد که به گفته صاحبنظران اقتصادی، دولت اگر دست بخش خصوصی و اتحادیه‌های صنفی را برای قیمت‌گذاری و نظارت بر بازار کالاهای مختلف باز می‌گذاشت، در حال حاضر شاهد ادامه روند افزایش قیمت کالاها آن هم با وجود کاهش نرخ دلار نبودیم‌. اما بی‌توجهی دولت به صحبت‌های کارشناسان باعث شده امیدی به کاهش قیمت‌ها نباشد‌. از این‌رو بعید نیست که همین روزها نمایندگان مجلس وزرای دولت را برای پاسخگویی به شرایط آشفته بازار آن هم با وجود کاهش التهابات بازار ارز، فرا بخوانند‌. چرا که در حال حاضر چیزی به فرارسیدن مناسبت‌های خاص همچون شب یلدا و عید نوروز باقی نمانده و طبیعتا روند افزایش قیمت و نوسان کالاها با قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی اوج خواهد گرفت‌.