وزارت خارجه:آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 نیست




ادعای امریکا مبنی بر نقض عهدنامه 2231 از سوی ایران، توسط مقام‌های دیپلماتیک کشورمان پاسخ داده شد. وزیر امور خارجه امریکا ایران را به نقض قطعنامه‌ای متهم کرده است که کشورش پیشتر با خروج از توافق هسته‌ای رسماً آن را زیر پا گذاشته است. مایک پمپئو شنبه شب با انتشار پیامی در توئیتر آنچه آزمایش موشکی جدید ایران خوانده را محکوم کرده و ضمن مغایر دانستن برنامه موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از تهران خواسته فعالیت‌های موشکی خود را متوقف کند. مغایرت ادعایی تعهدات برجامی ایران با قطعنامه 2231، نکته‌ای است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به آن به کنایه پاسخ گفته است. 


قاسمی در پاسخ به ادعای وزیر امور خارجه امریکا که آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، گفت: «جالب و البته مضحک آنجاست به قطعنامه‌ای استناد می‌کنید که با خروج یکجانبه و غیر قانونی‌تان از برجام نه تنها خود آن را نقض کرده‌اید بلکه دیگران را هم به نقض آن تشویق یا حتی اگر آن را اجرا کنند، تهدید به تنبیه شدن و تحریم می‌کنید.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین برنامه موشکی ایران را دارای ماهیت دفاعی دانست و گفت این برنامه در چارچوب نیازهای کشور طراحی می‌شود. قاسمی همچنین تأکید کرد که «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.»
ادعای نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران به بهانه برنامه‌های موشکی‌اش که پیش‌تر هم از سوی کشورهای غربی تکرار شده بود، در حالی است که درخواست شورای امنیت از ایران در ارتباط با موشک‌های بالستیک در متن برجام و در قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل ماده‌ها گنجانده نشده و صرفاً در بخش پیوست قطعنامه آمده و خواسته خود را به صورت یک توصیه غیر الزام‌آور مطرح کرده است. چنان‌که این قطعنامه در ضمیمه دوم خود صرفاً از ایران درخواست کرده هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیکی که برای برخورداری از قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی می‌شوند صورت ندهد. از آنجا که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند در چارچوب برنامه‌های دفاعی کشور قصد ندارند از سلاح‌های متعارف برای حمل سلاح هسته‌ای استفاده کند، این بند از درخواست شورای امنیت عملاً بلاموضوع است. بنابراین اجرا نکردن آن از سوی ایران نقض توافق هسته‌ای به شمار نمی‌آید و به دلیل اینکه جزو تعهدات ایجاد شده برای ایران از سوی شورای امنیت هم نیست، اجرا نکردن آن نقض فاحش قطعنامه محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر پمپئو در شرایطی ادعای نقض قطعنامه 2231 از سوی ایران را مطرح کرده است که رئیس جمهوری امریکا چندی پیش با اعلام خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌های ایران رسماً بر این توافق و قطعنامه 2231 که در تأیید آن به تصویب رسیده بود خط بطلان کشید. چنان که واشنگتن با دستور دونالد ترامپ با بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه تهران، اعلام کرده قصد ایجاد فشار حداکثری بر کشورمان را دارد.
 
جرمی ‌هانت: نگران شده‌ام
وزارت خارجه ایران در حالی به ادعای مقام‌های امریکایی پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان پاسخ داد که ادعای یاد شده با واکنش برخی از مقام‌های امریکایی و اروپایی نیز رو‌به‌رو شده است. چنان‌که جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در پیامی توئیتری با طرح این ادعا که ایران به تازگی موشک‌های بالستیک میان‌بردی  را که قادر به رسیدن به اسرائیل و اروپا هستند مورد آزمایش قرار داده است، گفت: «این اقدام تحریک‌آمیز غیر قابل تحمل است.» روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا نوشته: «ایران نشان داد که تمام تلاش‌های ما برای منصرف کردن آنها از حمایت از تروریسم احتمالاً ناموفق خواهد ماند چنانچه تلاش سازمان ملل متحد برای متوقف کردن آزمایش‌های موشکی آنها راه به جایی نبرده است.» همچنین جرمی ‌هانت، وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به این ادعا که ایران به تازگی یک موشک بالستیک میان برد آزمایش کرده است، واکنش نشان داد. او در پیام خود مدعی شد: «من بشدت نسبت به آزمایش موشک بالستیک میان برد توسط ایران نگران شده‌ام. این اقدامی تحریک برانگیز و تهدیدآمیز بوده و در تضاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است.» جرمی‌ هانت ادامه داد: «حمایت ما از برجام به هیچ وجه از نگرانی ما درباره برنامه موشکی بی‌ثبات کننده ایران و از عزم ما نسبت به اینکه باید متوقف شود، کم نمی‌کند.»
با این حال مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی در پیامی توئیتری گفت که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود. مارک فیتز پاتریک در پیامی توئیتری نوشت: «این معذور کردن آزمایش موشکی ایران نیست، اما این اقدام نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به شمار نمی‌رود چرا که تنها از ایران می‌خواهد چنین آزمایش‌هایی را انجام ندهد.»

بـــــرش

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح: 
اقتدار دفاعی ایران درحوزه بازدارندگی است

سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم گفت: قطعاً ساخت موشک جزو توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران و برای دفاع از کشور و در راستای بازدارندگی است.به گزارش خبرگزاری صداو سیما، وی در جمع خبرنگاران افزود: قطعاً این کار توسعه پیدا خواهد کرد و درباره آن به هیچ وجه مذاکره نخواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران تست موشکی و توسعه موشکی را در دستور کار خود دارد و از هیچ کشوری در این زمینه اجازه نمی‌گیرد.
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود: این اطمینان را به همه کشورهای منطقه می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته هیچ چشمداشتی به منافع و سرزمین هیچ کشوری ندارد و این توان و اقتدار دفاعی در جهت دفاع از کشور و منافع جمهوری اسلامی و در حوزه بازدارندگی است.سرتیپ پاسدار شکارچی گفت:​ این اقتدار دفاعی تهدیدی برای کشورهای منطقه به حساب نمی‌آید مگر این‌که مورد تهدید و تهاجم قرار بگیریم که قطعاً پاسخ کوبنده و پرشدتی خواهیم داد. وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: امریکا به عنوان نقض کننده قطعنامه 2231 و به عنوان قانون شکن‌ترین کشور جهان، امروز حق تفسیر قطعنامه‌های سازمان ملل را ندارد و کشوری باید در این موضوع ورود کند که خودش قانون شکن نباشد. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پاسخ به اظهارات اخیر مقامات امریکایی مبنی بر کمک تسلیحاتی و تجهیزاتی ایران به یمن هم افزود: وزیر خارجه امریکا و همچنین رئیس گروه ویژه ایران در وزارت خارجه امریکا اخیراً دوباره یاوه گویی و هذیان گویی کردند و اعلام کرده‌اند که ایران موشک و پهپاد در اختیار یمن قرار می‌دهد در حالی که ملت و ارتش یمن قدرتمند و دارای تجهیزات بسیار مناسبی هستند و نیاز به هیچ کمکی در این زمینه ندارند که جمهوری اسلامی ایران بخواهد ورود کند.وی گفت: با توجه به محاصره کامل یمن، موشک حجم کوچکی ندارد که جمهوری اسلامی ایران بخواهد این موشک‌ها را در اختیار آنها قرار دهد.سردار شکارچی افزود: ملت یمن تجهیزات مناسبی دارند و قهرمانانه از کشور و مردم خود دفاع می‌کنند و به پیروزی‌های بزرگی هم رسیده‌اند و عربستان، امارات و حامیان آنها را زمینگیر کرده و به استیصال کشانده‌اند.وی گفت: چون عربستان سعودی و امارات و امریکا و اسرائیل عملاً در یمن تا الآن دستاوردی بجز شکست نداشته‌اند امریکایی‌ها مجبور شدند این مواضع را بگیرند.سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت:به امریکا و همپیمانانشان هشدار می‌دهیم که در صورت هرگونه خطای راهبردی در منطقه آنچنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی خواهند خورد که تا ابد پشیمان می‌شوند.