هشدار ایران نسبت به فروپاشی سازمان منع تسلیحات شیمیایی

رضا نجفی مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران که به عنوان نماینده کشورمان در چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی شرکت کرده بود، در سخنرانی خود هشدار داد که سیاسی‌سازی سازمان منع تسلیحات شیمیایی می‌تواند به فروپاشی آن بیانجامد.
چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی درحالی با مخالفت آمریکا از تصویب سند اجماعی بازماند که کشورهای عضو تقریبا به مراحل نهایی تصویب این سند نزدیک شده بودند.
نجفی عصر روز جمعه در سخنرانی پایانی این کنفرانس ضمن رد اتهام‌های مطرح شده از سوی آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین کشور استفاده کننده از سلاح‌های کشتار جمعی و ناقض مقررات بین‌المللی، از نقش مخرب این کشور در شکست کنفرانس انتقاد کرد.
وی گفت: کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در 20 سال گذشته براساس اصل «امنیت یکسان برای همه» که در قاعده اجماع تحقق یافته، به خوبی کار کرده است. سیاسی کردن کار سازمان منع تسلیحات شیمیایی در کنفرانس ویژه و رویکرد منفعت طلبی در تفسیر مقررات کنوانسیون، شکاف خطرناکی را در ساختار سازمان ایجاد کرده که ممکن است به فروپاشی آن بینجامد.


نجفی ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند اراده خود را از طریق دستکاری آیین کار (با رای کمتر از نصف) به طرف دیگر تحمیل کند. آمریکا به عنوان استفاده کننده ازبیشترین تسلیحات کشتارجمعی از جمله تسلیحات شیمیایی وحامی استفاده‌کنندگان این سلاح‌ها بویژه رژیم صدام وگروه‌های تروریستی، در مقامی نیست که راجع به اقدامات اعضا صحبت کند. وی افزود: این کشور که با سیاست‌های مخرب و تفرقه‌افکنانه‌اش تمام تعهدات و رویه‌های بین‌المللی را نقض کرده، شایستگی آن را ندارد که به تصمیمات کنفرانس کشورهای عضو درباره انتخاب هیات رییسه ایراد وارد کند.
نماینده ایران افزود: با توجه به شکست این کنفرانس، در حال حاضر مهم‌ترین مسئله آینده سازمان است. ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی ضمن محکوم کردن کاربرد این سلاح‌ها توسط هرکس، در هر کجا و تحت هرشرایطی، به مفاد و روح معاهده پایبند بوده و برای ایجاد جهانی عاری از تسلیحات شیمیایی از هیچ کوششی فرو گذار نمی‌کند.
وی ادامه داد: ما آماده ایم با دیگر کشورهای عضو که صادقانه به چندجانبه گرایی و همکاری معتقدند، بصورت سازنده تعامل کنیم. باید از چالش‌ها درس گرفت و به سمت آینده ای موفق حرکت کرد.
مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان رویکرد سیاست‌زده برخی کشورهای غربی را که سعی در تحمیل وظیفه انتساب کاربرد سلاح شیمیایی به سازمان دارند و سعی می‌کنند خواسته‌های خود را به این نهاد دیکته کنند، عامل اصلی شکاف دانسته و هشدار داد که در صورت عدم اقدام به موقع و مناسب، سازمان به سمت فروپاشی حرکت خواهد کرد.
وی همچنین بر سیاست جمهوری اسلامی ایران با هدف گفتگو و پیدا کردن راه حل مناسب جهت رفع این مشکل تاکید کرد.
چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که به ریاست سفیر السالوادر و با حضور دولت‌های عضو در مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هلند برگزار شد، تدوین پیش نویس سند نهایی را در دستور کار خود داشت. گرچه سند مربوطه با وجود اختلاف‌نظرهای اولیه، در نهایت مورد اجماع اکثریت قاطع هیات‌ها قرار گرفت، سفیر آمریکا نسبت به استقبال دولت‌ها از عضویت فلسطین دراین سازمان و عدم درج اتهام‌های غربی‌ها علیه سوریه در ارتباط با تسلیحات شیمیایی، اعتراض داشت و معتقد بود که اعطای وظیفه انتساب کاربرد سلاح شیمیایی باید در سند نهایی گنجانده شود.
وی با اشاره به اینکه حصول اجماع نباید مانع توجه کامل به کاربرد سلاح شمیایی شود، ضمن تکرار برخی اتهام‌ها علیه روسیه، سوریه، ایران و ونزوئلا، نسبت به متن پیش نویس ابراز نارضایتی کرد وبدنبال آن برخی کشورهای غربی مثل کانادا، فرانسه و انگلیس نیز مواضع مشابهی اتخاذ کردند.
رئیس کنفرانس نیز نتوانست در رایزنی‌های غیررسمی خود موافقت کشورهای یاد شده را بدست بیاورد.
در پایان به دلیل آنکه سند کنفرانس مورد اجماع دولتهای عضو قرار نگرفته بود، رییس کنفرانس گزارش خود را ارائه و نشست با تایید این گزارش به کار خود پایان داد.