بایکوت بن‌سلمان توسط رهبران صنعتی

گروه بین‌الملل: اجلاس سران G20 در حالی کار خود را آغاز کرد که ده‌ها هزار معترض روز جمعه علیه حضور رهبران عضو G20در بوئنوس‌آیرس دست به راهپیمایی زدند. گرچه ماموران امنیتی از نزدیک شدن آنها به محل برگزاری این نشست جلوگیری کردند، اما «فلورنسیا دی‌لیو»، در راس این اعتراض‌ها گفت:‌ ما علیه حضور نمایندگان قدرت‌های بزرگ دست به راهپیمایی زدیم و می‌خواهیم بدانند که مورد استقبال نیستند. به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ معترضان یک بنر بزرگ دست داشتند که رویش نوشته شده بود، «آنها جنگ می‌خواهند، اما ما به آنها صلح می‌دهیم.» شواهد نشان می‌داد که معترضان، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را مخاطب قرار داده‌اند. همچنین بنرهایی علیه «مائوریسیو ماکری»، رئیس جمهوری آرژانتین و صندوق بین‌المللی پول در دست داشتند.
در واکنش به این اعتراضات «پاتریشیا بولریچ»، وزیر امنیت آرژانتین هشدار داده که پلیس در مقابل ناآرامی تحمل صفر دارد. مقام‌های آرژانتین روز جمعه را تعطیل عمومی اعلام کردند تا درگیری‌ها کم شود. وزیر امنیت آرژانتین نیز وعده داد که خشونت سال گذشته نشست گروه ۲۰ در هامبورگ در نشست بوئنوس آیرس تکرار نمی‌شوند.
به گزارش دویچه‌وله، با وجود این اعتراضات اما نشست گروه G20 کار خود را آغاز کرد و «مائوریسیو ماکری»، رئيس جمهوری آرژانتین به عنوان سخنران افتتاحیه اجلاس سران و رهبران کشورهای گروه بیست در بوئنوس‌آیرس خطاب به شرکت کنندگان گفت: «چالش‌های جهانی، پاسخ‌های جهانی می‌طلبند.» رئیس جمهوری آرژانتین در سخنان خود از جمله به تغییرات اقلیمی اشاره کرد و گفت برای یافتن راه حلی مشترک برای گرمایش زمین نیاز به گفت‌وگو و دیالوگ است. رهبران و سران شرکت‌کننده در این کنفرانس باوری مشترک نسبت به علت‌های ناظر بر تغییرات اقلیمی ندارند. به عنوان نمونه، «دونالد ترامپ»، رئيس جمهوری آمریکا نقش انسان در گرمایش زمین را انکار می‌کند. «دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا نیز در سخنرانی خود کوشید تا با بهره گرفتن از امکان برخاسته از دهمین اجلاس رهبران و سران کشورهای گروه بیست، توجه همگان را به مسائل و مشکلات واقعی موجود در جهان جلب کند. توسک به موازات اشاره به مشکلات اقتصادی و از جمله به تجارت جهانی، به مسائل سیاسی و کانون‌های بحران‌زده جهان نیز اشاره کرد.
رئيس شورای اروپا از جنگ یمن و همچنین دور جدید تنش‌ها در مناسبات بحرانی روسیه و اوکراین به‌مثابه مشکلات جدی لحظه حاضر سخن گفت. توسک در اظهارات خود در برابر خبرنگاران گفت: «کشورهای گروه بیست باید همه توان خود را متمرکز کرده و در راستای حل این مشکلات تلاش ورزند. همه پیش شرط‌های حل این مشکلات وجود دارند و تنها به رویکردی مثبت برای حل این مشکلات نیاز است.»


تحلیل رفتار شرکت‌کنندگان
در مراسم افتتاحیه دیروز از همه رهبران و چهره‌های برجسته اجلاس خواسته شد برای عکس یادگاری بروی صحنه بروند. در این عکس رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان و روسای نهادهای جهانی چون صندوق جهانی پول کنار هم عکس یادگاری گرفتند. همان‌طور که در عکس‌های منتشر شده مشهود است «محمد بن‌سلمان»، ولیعهد عربستان در این عکس در منتهی‌الیه سمت راست ردیف دوم قرار گرفته که به نوعی دورترین نقطه از «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه است. دو کشور بر سر قتل فجیع «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول تنش جدی دارند.
کانال تلویزیونی ۹ آرژانتین با بهره گرفتن از ارزیابی یک کارشناس بر آن بوده تا از طریق تحلیل رفتار شرکت‌کنندگان در این همایش پی به نکاتی ببرد که معمولا در کلام و به طور شفاف مطرح نمی‌شوند. این که دو سیاستمدار در برخورد با یکدیگر، آیا به سردی با هم دست دادند یا اینکه همدیگر را در آغوش گرفتند یا تلاش کردند فاصله را حفظ کنند.
نگاه‌ها متوجه «محمد بن‌سلمان»، شاهزاده عربستان بود. کسی که گفته می‌شود در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» دست داشته است. سلام و استقبال گرم «ولادیمیر پوتین» با «محمد بن‌سلمان» از نگاه ناظران به دور نمانده است. گفته می‌شود که پوتین به‌زودی برای انجام یک دیدار رسمی به عربستان سفر خواهد کرد. این در حالی است که دیگران در تماس خود با شاهزاده عربستان سعی بر حفظ فاصله داشتند. گفته می‌شود که «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با «محمد بن‌سلمان» از نگرانی عمیق خود نسبت به ماجرای قتل خاشقچی سخن گفته است و شاهزاده عربستان در پاسخ به او گفته است که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
اما رئیس جمهور چین، «شی جین‌پینگ» برخلاف رهبران و سران کشورهای اروپایی ابایی از برگزاری یک نشست جداگانه با «محمد بن‌سلمان نداشته است.»
حال آنکه «دونالد ترامپ»، رئيس جمهوری آمریکا در برخورد خود با «محمد بن‌سلمان» ترجیح داده بود فاصله خود را حفظ کند. ترامپ البته پیش از شروع اجلاس رسما گفته بود که قرار فروش میلیاردها دلار جنگ افزار به عربستان به قوت خود باقی است.
با این حال اما وزرای خارجه آمریکا و عربستان در بوئنوس‌آیرس با یکدیگر دیدار و درباره جنگ یمن و قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت‌وگو کردند.
«ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا نیز در حاشیه اجلاس با «محمد بن‌سلمان» دیدار و گفت‌وگو کرده است. گفته می‌شود که می از شاهزاده عربستان خواسته است تا در آینده مانع از بروز چنین مسائلی بشود.
دیدار‌های حاشیه اجلاس
در یکی از مهمترین دیدار‌ها، رهبران ایالات متحده، ژاپن و هند در نمایش قدرتی آشکار علیه چین، برای اولین بار به صورت مشترک دیدار کرده و بر کشتی‌رانی آزاد در آسیا تاکید کردند.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا با «نارندرا مودی»، نخست‌وزیر هند و «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس اقتصادی جی۲۰ در بوئنوس آیرس آرژانتین دیدار کرد. این ملاقات تنها ۱۵ دقیقه به طول انجامید و بیشتر جنبه نمادین داشت تا طرح‌ریزی استراتژی. اما در شرایطی انجام شد که سه طرف نگرانی‌های مشترکی از افزایش اقتدار چین دارند.
شینزو آبه گفت: ژاپن، آمریکا و هند ارزش‌های بنیادین و منافع استراتژیک مشترکی دارند. با این همکاری سه جانبه، ما شکوفایی بیشتر و ثبات‌ بیشتری برای این منطقه و همچنین جهان به ارمغان می‌آوریم.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر هند هم تاکید کرد، رمز واژه نام کشورهای ژاپن، آمریکا و هند به انگلیسی که کلمه «Jai» را تشکیل می‌دهد به زبان هندی به معنای «بادوام، با عمر طولانی» است.
«سارا هاکبی»، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، ملاقات مذکور مجددا تاکیدی بر اهمیت دیدگاه هند-اقیانوسیه آزاد و باز برای ثبات و شکوفایی جهانی و تعهد به تعمیق همکاری سه‌جانبه است. با این حال نخست‌وزیران هند و ژاپن دیدارهای جداگانه‌ای با «شی جینپینگ»، رئیس‌جمهوری چین داشتند. «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز در حاشیه این اجلاس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه چین به نقل از شی اعلام کرد: پکن آماده است همکاری‌ها و هماهنگی‌ها را با ترکیه تقویت کند و به طور مشترک دو کشور با سیاست‌های حمایت گرایانه و محدودیت‌های یک جانبه مخالفت کرده و از منافع مشترک دفاع کنند. اردوغان نیز در این دیدار بر حفظ روابط مثبت با چین تاکید کرده و تمایل خود را برای تقویت همکاری‌ها با پکن در امور منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرد. وزارت خارجه چین در این بیانیه آورد: اردوغان در این دیدار گفته است که ترکیه امیدوار است روابط سطوح عالی و نزدیکش با طرف چینی را حفظ کند و در چهارچوب ابتکار کمربند و جاده همکاری‌ها را در حوزه‌های اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری، هوانوردی و گردشگری گسترش دهند.
رئیس جمهور ترکیه نیز به همتای روسی خود در جریان دیدارشان در آرژانتین پیشنهاد برگزاری نشست سران جدیدی برای بررسی مساله استان ادلب سوریه را مطرح کرد.
به گزارش روسیا الیوم، وی ادامه داد: طی این نشست، درمورد گام‌هایی که باید در این خصوص اتخاذ شود، گفتگو کردیم و من بر این باورم که ثمره بخش است که نشست سران جدیدی درخصوص این موضوع برگزار شود.