جلیقه زردها پایتخت‌های اروپا را به آتش کشیدند

بخش اخبار جهان: تظاهرات جلیقه زردهای معترض در پاریس و بروکسل که در اعتراض به افزایش قیمت سوخت برگزار شده بود با دخالت ازسوی پلیس فرانسه و دانمارک به خشونت کشیده شد.
معترضان موسوم به جلیقه زرد در سومین هفته اعتراضات به افزایش قیمت سوخت وسیاست‌های دولت به خیابان‌های فرانسه آمدند و با پرتاب نارنجک‌های دودزا و آتش زدن لاستیک به مقابله با پلیس ضدشورش پرداختند. خیابان شانزلیزه در دود و گاز اشک آور گم شده است
همچنین پلیس ضد شورش بلژیک از آب پر فشار برای متفرق کردن معترضان جلیقه زردها استفاده کرد که دو خودروی پلیس را در مرکز بروکسل به آتش کشیده و به سمت پلیس سنگ پرتاب می‌کردند.
حدود 300 معترض در نزدیکی ساختمان‌های اصلی اتحادیه اروپا و در پی اعتراضات جنبش جلیقه زردها که پایگاه اصلی‌شان در فرانسه است، دست به تجمع زدند.


تعدادی از اعتراضات در فرانسه به خشونت کشیده شد و راهپیمایی روز جمعه در بلژیک نیز با درگیری میان معترضان و پلیس ضد شورش همراه بود.
معترضان پس از متفرق شدن توسط پلیس با استفاده از آب پر فشار، دو ون پلیس را آتش زدند.
حدود 60 تن نیز با چاقو، بمب‌های دودزاد یا کپسول‌های گاز اشک آور دستگیر شدند.
یان یامبون، وزیر کشور بلژیک گفت: این خشونت علیه پلیس بود که هر روز بهترین تلاش خود را برای حفاظت از مردم و جامعه به کار می‌بندد.
تظاهرات در بروکسل حدود ساعت 10:30 به وقت محلی آغاز شد و در خیابان‌های این شهر ادامه داشت.
ازسوی دیگر بیش از یک هزار تن از جلیقه زردها در شانزه لیزه دست به تجمع اعتراضی زده و با خواندن سرود ملی فرانسه شعار "ماکرون استعفا بده" سر دادند. پلیس برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین آبپاش کرده و براساس اعلام نخست وزیری فرانسه دست‌کم 107 تن تاکنون بازداشت شده‌اند. در این درگیری‌ها همچنین 10 تن زخمی شده‌اند که سه تن آنها نیروهای پلیس هستند. همچنین تظاهرکنندگان خیابان‌های منتهی به شانزلیزه را بسته‌اند.
پلیس فرانسه اعلام کرده که در بحبوحه نگرانی‌های ناشی از رخنه راست‌ها و چپ‌های افراطی در داخل راهپیمایی جلیقه زردها، 107 تن دستگیر شده‌اند.
آمد و شد در اطراف خیابان شانزلیزه تقریبا متوقف شده است.
علت اصلی برگزاری چنین راهپیمایی‌هایی در فرانسه اعتراض به افزایش قیمت سوخت و هزین‌های بالای زندگی است.
بیش از دو هفته است که جلیقه‌ زردها در اعتراضات خود خیابان‌ها و راه‌ها را بسته و تبدیل به بزرگ‌ترین چالش‌ برای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور شده‌اند.
صدها جلیقه زرد زیر طاق نصرت پیروزی در ابتدای خیابان شانزلیزه تحصن کرده و شعار "ماکرون استعفا" سر دادند.
براساس گزارش خبرگزاری LCI پلیس کارت‌های شناسایی و کیف‌های هر فردی را که بخواهد وارد صحنه اعتراضات شود را چک می‌کند.
وزارت حمل و نقل پاریس گفته است هفت ایستگاه اصلی متروی پاریس بسته شده که شامل ایستگاه شانزلیزه، کونکورد، تولوز و شارل دو گل می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
قیمت خرید تضمینی گندم 1600 تومان تعیین شد رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده امکان پذیر است معاون اول رئیس جمهور: نهضت تولید علم و فناوری به یک اراده جدی تبدیل شده است تظاهرات در لندن و بغداد در مخالفت با جنگ یمن استیضاح وزیر کشور به هیات رئیسه مجلس ارائه شد خلع سلاح نفتی دشمنان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا به ناوگان ارتش پیوست وزارت جهاد کشاورزی: تامین کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش یافت معامله ارز تا یک میلیون یورو در صرافی‌ها مجاز شد تظاهرات دانشجویان موریتانی در اعتراض به سفر آتی بن‌سلمان جلیقه زردها پایتخت‌های اروپا را به آتش کشیدند هجمه ها به دولت درکنار برخی اتهامات به مسئولان ظریف، پیشنهاد چهارگانه برای پایان بحران یمن مطرح کرد آمار پایانی متقاضیان اعلام شد؛ جشنواره ملی فیلم فجر 12 روزه شد جزئیات "لغو" احتمالی طرح «زوج و فرد» در تهران ثبت‌نام کنکور ارشد 98 از 16 آذر آغاز می‌شود درآمدهای کمیته امداد 40 درصد افزایش یافت واکنش سخنگوی تعزیرات به گران‌فروشی نان؛ افزیش قیمت نان، سیاست دولت نیست