خلع سلاح نفتی دشمنان

بسم‌الله الرحمن الرحیم
وزرای نفت عربستان و امارات در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک ضمن تشریح اوضاع بازار جهانی نفت از دیدگاه خود، به واقعیت بزرگی بدون آنکه خواسته باشند، اعتراف کردند.
آنها از یکطرف خاطرنشان کردند که برای خروج نفت ایران از بازار و جبران پیامدهای آن، از تمام توان و ظرفیت نفتی خود بهره بردند و از طرف دیگر با اظهار تاسف ضمنی اعتراف کردند که ایران در بازار جهانی نفت همچنان حضور محسوسی دارد. علاوه بر این تصریح کردند که به خاطر ورود بیش از حد نفت و اشباع نسبی بازار، قیمت‌ها از کریدور 80 دلار برای هر بشکه نفت خام به کریدور 50 دلار سقوط کرده و آنها با کاستن از تولید خود به چاره جوئی می‌پردازند. وزیر نفت عربستان از یک کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای خبر داد.
عربستان و امارات، حتی با کمک و حمایت و شرارت اربابان خودشان هم نمی‌توانند ایران را از بازار جهانی نفت حذف کنند. البته شرارتهای ارتجاع فاسد منطقه و خوشرقصی آنها برای ترامپ و دارودسته‌اش هرگز فراموش نخواهد شد ولی امروزه آنها با تلخکامی احساس می‌کنند از این خوشرقصی‌ها هم زیان دیده‌اند و قطعاً بر علیه منافع ملی کشورهای خود و سایر تولید کنندگان نفت عمل کرده‌اند و به همه خسارت زده‌اند.


این پدیده فراموش نخواهد شد که ترامپ از کشورهای تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک خواست برای جبران کمبود نفت در بازار به خاطر اعمال فشار بر ایران، سایر کشورها بر تولید نفت خود بیفزایند ولی اجماع اوپک با این خواسته تحکم آمیز و غیرانسانی مخالفت کرد اما برخی کشورها و رژیم‌های فاسد علیرغم تصمیم اوپک در مورد رد این خواسته ترامپ به خوشرقصی پرداختند و با توسل به تولید غیرصیانتی از چاه‌های نفت در جهت تحقق خواسته ترامپ حرکت کردند. جای تاسف است که روسیه هم در این اقدام خائنانه رژیم‌های فاسد عربی، همپای آنها با افزایش سقف تولید خود عملاً علیه منافع ملی ایران وارد عمل شد و در مسیری قدم گذاشت که به زیان خودش نیز تمام شد. سقوط شدید قیمت نفت از محدوده 80 دلاری به محدوده 50 دلاری نتیجه طبیعی همدستی تولید کنندگان نفت برای جبران کاهش صادرات نفت ایران بود که البته بیشترین زیانهای انباشته را نصیب آنها کرد.
روسیه امروزه با تشدید تحریمهای غرب مواجه است و تصور می‌کرد با این همراهی‌ها می‌تواند شاهد نرمشی از جانب غربی‌ها باشد ولی محاسباتش از اساس اشتباه بود و امروز با تحریم‌های افزونتری دست و پنجه نرم می‌کند و کاهش درآمدها نیز بر مشکلات مسکو افزوده است.
علاوه بر این، رژیم‌های فاسد عربی در شرایطی با کاهش درآمدهای نفتی مواجهند که در باتلاق جنگ خانمانسوز یمن گرفتار شده‌اند و کاهش قیمت نفت آنها را با کسر بودجه در مقیاس نجومی مواجه کرده است. آنچه در این میان اهمیتی مضاعف دارد، نقش و جایگاه بی‌بدیل ایران در بازار جهانی نفت است. تجربه خفت بار ارتجاع عرب نشان داد که حتی به کمک آمریکا و دیگران هم نمی‌توانند ایران را از صحنه صادرات نفت خارج کنند و ناچارند به حقایق عینی و ملموس علیرغم میل باطنی خود اعتراف کنند. نه تنها ترامپ و دارودسته‌اش نتوانستند صدور نفت ایران را به صفر برسانند و با عقب نشینی به 8 کشور اعلام کردند که می‌توانند به خرید نفت ایران ادامه دهند بلکه امروزه عربستان و امارات هم از این همدستی‌ها و خوشرقصی‌های پرخسارت، آسیب دیده‌اند.
در زمان چند ماهه‌ای که در اختیار داریم باید تلاش کنیم با پیدا کردن راهکارهای متنوع مسیر صدور نفت را هموار نمائیم و ناکامی ترامپ و همدستانش در به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان را از حالت موقت به حالت دائمی تبدیل کنیم. این، اقدامی است که مسئولان وزارت نفت و گروه اقتصادی دولت با برنامه ریزی دقیق می‌توانند با موفقیت آن را به نتیجه برسانند و دشمنان را از بکارگیری سلاح نفت علیه ملت ایران محروم نمایند.
سایر اخبار این روزنامه
قیمت خرید تضمینی گندم 1600 تومان تعیین شد رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده امکان پذیر است معاون اول رئیس جمهور: نهضت تولید علم و فناوری به یک اراده جدی تبدیل شده است تظاهرات در لندن و بغداد در مخالفت با جنگ یمن استیضاح وزیر کشور به هیات رئیسه مجلس ارائه شد خلع سلاح نفتی دشمنان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا به ناوگان ارتش پیوست وزارت جهاد کشاورزی: تامین کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش یافت معامله ارز تا یک میلیون یورو در صرافی‌ها مجاز شد تظاهرات دانشجویان موریتانی در اعتراض به سفر آتی بن‌سلمان جلیقه زردها پایتخت‌های اروپا را به آتش کشیدند هجمه ها به دولت درکنار برخی اتهامات به مسئولان ظریف، پیشنهاد چهارگانه برای پایان بحران یمن مطرح کرد آمار پایانی متقاضیان اعلام شد؛ جشنواره ملی فیلم فجر 12 روزه شد جزئیات "لغو" احتمالی طرح «زوج و فرد» در تهران ثبت‌نام کنکور ارشد 98 از 16 آذر آغاز می‌شود درآمدهای کمیته امداد 40 درصد افزایش یافت واکنش سخنگوی تعزیرات به گران‌فروشی نان؛ افزیش قیمت نان، سیاست دولت نیست