معاون اول رئیس جمهور: نهضت تولید علم و فناوری به یک اراده جدی تبدیل شده است

معاون اول رئیس جمهور، تحقق توسعه پایدار در کشور را تنها در گرو توسعه علمی دانست و گفت: نهضت تولید علم و فناوری امروز در بالاترین سطح کشور به یک اراده جدی تبدیل شده است.
اسحاق جهانگیری دیروز در آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که با حضور جمعی از محقفان، اساتید و فعالان این حوزه در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: سوق دادن سیاست گذاری‌ها و سرمایه گذاری‌ها در کشور در شرایط کنونی که با تحریم روبرو هستیم باید جزو اولویت‌های نخست و در دستور کار دولت باشد.
وی تصریح کرد: دولت به طور جدی، اصولی و علمی به این باور رسیده است که باید با تحرک بخشی به آموزش، پژوهش و تحقیقات بتواند توسعه علم و فناوری را به یک موضوع مهم و جدی در کشور تبدیل کند و ایران در زمینه علوم و فناوری‌های جدید نیازمند انجام کارهای مهم و اساسی است.
وی به تشکیل ستادهای علمی در حوزه‌های مختلف به منظور توسعه علم و فناوری اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدای کار تعداد اساتید و محققان و همچنین تعداد دانشجویان و رشته‌های دانشگاهی کشور بسیار کم بود.


معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: این درحالی است که امروز کشور در بسیاری از بخش‌ها و حوزه‌ها به همت اساتید و محققان و افزایش دانشجویان در رشته‌های فناوری‌های مدرن به دستاوردهای عظیمی دست یافته است.
جهانگیری همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلول‌های بنیادی گام‌های بلندی برداشته است که می‌تواند دستاوردهای زیادی برای کشور به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: محققان زیادی در خارج از کشور علاقمند همکاری با ایران هستند که زمینه مناسب فراهم شده است.
معاون اول رئیس جمهور فعالیت خوب در بخش سلول‌های بنیادی را ضروری دانست و افزود: هم‌اکنون در کشور با رشد قابل ملاحظه‌ای در این زمینه مواجه هستیم.
جهانگیری ادامه داد: ایران در زمینه تولید مقاله، محصول و صادرات بر پایه دانش بنیان در حوزه‌های مختلف از جمله نانو، بایو و دارو از رشد مناسبی برخوردار بوده، در عین حال این حرکت رو به جلو را به خصوص در حوزه سلول‌های بنیادی که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، نیازمند توجه جدی دولت است.
وی با یادآوری حضور خود در آیین راه‌اندازی یک واحد مهم تولیدی در حوزه سلول‌های بنیادی در تهران در سال جاری گفت: به طور حتم برگزاری چنین جشنواره‌هایی به منظور ایجاد تبادلات علمی و دانش و تجربه، به این حرکت عظیمی که در کشور آغاز شده است، در سطح ملی و بین‌المللی شتاب بیشتری خواهد داد.
وی انجام برخی اقدامات به منظور ایجاد تحرک بیشتر در بخش سلول‌های بنیادی و ارتقای جایگاه این علم در جامعه را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: البته این به سیاست گذاری‌های و برنامه‌های کشور در توسعه علم و فناوری‌های روز باز می‌گردد.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین شناسایی دقیق زمینه‌های مساعد و عوامل پیشرفت علمی دانشمندان و محققان و همچنین برطرف کردن موانع سر راه آنها در کشور را از طریق گفت‌و‌گوی بین مسئولان سیاست‌گذاری در کشور بسیار ضروری دانست.
جهانگیری توسعه پایدار، متوازن، موزون و همه جانبه کشور را مهمترین موضوع مقطع فعلی عنوان کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا توسعه پایدار بدون توسعه علمی محقق نشده و توسعه پایدار در ایران زمانی محقق می‌شود که توسعه علمی را در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و سیاست گذاری‌ها قرار دهیم.
وی با تاکید بر این که برای تقویت و تکمیل کار محققین و دانشمندان کشور باید کاری کنیم که تحرک بیشتری در توسعه علم و فناوری ایجاد شود، ‌افزود: باید اهمیت موضوع فناوری‌های نوین را در سطح جامعه در مقیاس بزرگ‌تری بازگو کنیم که البته این موضوع به سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور مرتبط است و آنچه تعیین‌کننده بوده این است که بتوانیم در این گونه جشنواره‌ها به این موضوع توجه کنیم که عناصر مساعد و نامساعد، موانع پیش رو و عوامل پیشرفت و شکوفایی فناوری‌های نوین را به طور دقیق شناسایی و با مسئولین سیاست گذار کشور در میان بگذاریم تا این موانع برطرف شود.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل که بتوانیم جایگاه علمی ایران را در فضای پُر رقابت دنیا حفظ کنیم این است که توسعه علمی را در راس همه امور و در دستور کار قرار دهیم و این یعنی از ظرفیت‌های متکی به دانش، علم و رهیافت‌های علمی که در سطح داخلی و بین‌المللی به آنها دسترسی پیدا می‌کنیم، حفاظت کنیم وآن را در خدمت توسعه کشور قرار دهیم.
جهانگیری تصریح کرد: چه در شرایط عادی و چه در شرایط امروز که آمریکایی‌ها با وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تلاش می‌کنند تا مسیر توسعه را به روی ایران ببندید و مانع از دستیابی دانشمندان کشور به ابزارها و تجهیزات پیشرفته برای توسعه علم و فناوری شوند، باید تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و اجازه ندهیم که موانع پیش رو مانع از توسعه علم و فناوری‌های نوین در کشور شود.
وی با تاکید بر این که ایران از ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده کم نظیری برخوردار است، اظهار داشت: این نیروها سرمایه‌هایی کم نظیر هستند که می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود بسیاری از نیازهای کشور که دسترسی ما به واسطه تحریم‌ها به آنها دشوار شده را تامین کنند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان این که فرصت‌های جدید علمی که در کشور ایجاد می‌شود متکی به علوم دانش بنیان است، گفت: در تمامی علوم مختلف نظیر علوم پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی می‌توانیم با دانش بنیان کردن امور، راه‌های زیادی را به روی کشور باز کنیم.
جهانگیری افزود: برای تحقق این امر باید نهادهای مروج دانش در کشور ایجاد شود تا ایده‌های دانشمندان و محققین کشور با سرمایه گذاران مرتبط شود و سرمایه گذاران بدانند در چه رشته‌ها و زمینه‌هایی امکان و فرصت سرمایه‌گذاری برای آنها وجود دارد.
وی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر توسعه علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: امروز در بالاترین سطح مدیریتی کشور موضوع توسعه علم و فناوری پیگیری می‌شود و این امر باعث شده که در کنار دانشگاه‌های کشور مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده و در این مراکز، امور دانش بنیان و توسعه فناوری‌های نوین دنبال می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که ایران در توسعه علم و فناوری به چند اصل جدی پایبند است، گفت: یکی از این اصول این است که توسعه علم و فناوری باید صلح آمیز و انسانی باشد و ایران هیچگاه به دنبال توسعه علوم غیراخلاقی، تجاوز طلبانه و مخرب نبوده و نخواهد بود.
جهانگیری یادآور شد: در موضوع پرونده هسته‌ای نیز که به ناحق اتهاماتی را متوجه جمهوری اسلامی ایران کردند سازمان‌های بین‌المللی ذیربط مثل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های متعدد خود اعلام کرده است که فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده و به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است.
وی یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ساز و کارهایی را پیش‌بینی کرده تا بتوانیم از ظرفیت‌های نهادهای علمی بین‌المللی در کشور استفاده کنیم.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت دست خود را در زمینه توسعه علم و فناوری به سوی همه مراکز علمی جهان دراز می‌کند و از همکاری آنها در ایران استقبال می‌کند.
جهانگیری از دانشمندان، محققین و صاحب نظران ایرانی در سراسر دنیا خواست بخاطر کشورشان با همکاری خود را با دانشمندان و محققین داخل کشور افزایش دهند و دولت نیز در این زمینه سعی کرده است که بسیاری از موانع را برطرف کند.
وی با تاکید بر این که دولت خود را مکلف می‌داند که همه موانع پیش روی توسعه علم و فناوری را از میان بردارد، ‌افزود: علاوه بر تلاش‌ها و سیاست گذاری‌های دولت، همه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی نیز باید در تحقق سیاست توسعه علم و فناوری با دانشمندان و محققین همکاری داشته باشند و برای رفع موانع حقوقی تلاش کنند.
معاون اول رئیس جمهور از محققین، دانشمندان، اساتید و دانشجویان همچنین خواست تا در این گونه کنگره‌های علمی علاوه بر همفکری در جهت توسعه علم وفناوری به شناسایی موانع و نیز عوامل تقویت‌کننده بپردازند و این موضوعات را به دولت انتقال دهند تا دولت نسبت به رفع موانع و تقویت عوامل پیش برنده کمک کند.
در حاشیه مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی و کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی با حضور معاون اول رئیس جمهوری آخرین دستآوردهای سلول‌های بنیادی و تجهیزات پزشکی از جمله داروی پای سلولی برای درمان آرتوروز زانو، میکروکیت‌های کاشت سلول، میکروسکوپ لیزری کانفوکال و میکروسکوپ لیزری لایه نوری رونمایی شد.
سایر اخبار این روزنامه
قیمت خرید تضمینی گندم 1600 تومان تعیین شد رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت چک تضمینی صرفا در وجه گیرنده امکان پذیر است معاون اول رئیس جمهور: نهضت تولید علم و فناوری به یک اراده جدی تبدیل شده است تظاهرات در لندن و بغداد در مخالفت با جنگ یمن استیضاح وزیر کشور به هیات رئیسه مجلس ارائه شد خلع سلاح نفتی دشمنان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا به ناوگان ارتش پیوست وزارت جهاد کشاورزی: تامین کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش یافت معامله ارز تا یک میلیون یورو در صرافی‌ها مجاز شد تظاهرات دانشجویان موریتانی در اعتراض به سفر آتی بن‌سلمان جلیقه زردها پایتخت‌های اروپا را به آتش کشیدند هجمه ها به دولت درکنار برخی اتهامات به مسئولان ظریف، پیشنهاد چهارگانه برای پایان بحران یمن مطرح کرد آمار پایانی متقاضیان اعلام شد؛ جشنواره ملی فیلم فجر 12 روزه شد جزئیات "لغو" احتمالی طرح «زوج و فرد» در تهران ثبت‌نام کنکور ارشد 98 از 16 آذر آغاز می‌شود درآمدهای کمیته امداد 40 درصد افزایش یافت واکنش سخنگوی تعزیرات به گران‌فروشی نان؛ افزیش قیمت نان، سیاست دولت نیست