سیاهه بوش پدر

گروه بین الملل-«جورج اچ دبلیو بوش» چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا ( بوش پدر) در حالی در اثر ابتلا به بیماری پارکینسون در 94 سالگی درگذشت که خودداری وی از عذرخواهی از مردم ایران به دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران، خاطره ای تلخ از او در اذهان ایرانی ها باقی گذاشت. در 12 تیر 1367 با شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران مرتکب جنایتی هولناک شد. در آن زمان جورج بوش پدر معاون «رونالد ریگان» رئیس جمهوری وقت آمریکا بود و به جای دلجویی و عذرخواهی از مردم ایران گفت: «من هرگز از طرف آمریکا عذرخواهی نمی‌کنم. من اهمیتی نمی‌دهم که چه کاری انجام شده است. اهمیت نمی‌دهم که حقیقت چیست.»«جورج اچ دبلیو بوش» در 12 ژوئن 1924 به دنیا آمد. وی در طول سال‌های 1971 تا 1973 در زمان ریاست جمهوری «ریچارد نیکسون» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و مدیر سازمان سیا در سال‌های 1976 و 1977 بود و قبل از آن در سال‌های 1974 تا 1976 میلادی سفیر ایالات متحده در جمهوری خلق چین بود. او در سال 1992 انتخابات را به بیل کلینتون واگذار کرد.فروپاشی دیوار برلین و فروپاشی شوروی سابق از جمله اولین رویدادهایی بودند که در آغاز ریاست‌جمهوری او به وقوع پیوستند. او همچنین دستور انجام عملیات‌های نظامی در پاناما و خلیج فارس را صادر کرد. در سال 1989، بعد از فروپاشی دیوار برلین، جورج بوش با «میخائیل گورباچف»، دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی دیدار کرد. بعد از انحلال شوروی، بوش و گورباچف اعلام کردند آمریکا و روسیه وارد دوران شراکت راهبردی شده‌اند.
جنگ خلیج فارس
او در سال 1991 هم در راس ائتلافی بین‌المللی متشکل از برخی از کشورهای غربی - آفریقایی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به عراق حمله کرد. ارتش عراق 2 اوت 1990 به کویت حمله و در کمتر از نیم روز این کشور را اشغال کرد. چند ماه بعد در 17 ژانویه 1991، آمریکا در رأس ائتلافی متشکل از 34 کشور بمباران مواضع عراقی‌ها را همزمان در داخل کشورشان و کویت آغاز کرد.بوش در سال‌های بعد در مناظره‌های انتخاباتی سال 1992 یکی از انگیزه‌هایش برای انجام این عملیات نظامی را جلوگیری از تسلط صدام بر بخش عمده‌ای از نفت جهان اعلام کرد، زیرا منابع نفتی بغداد و کویت در آن زمان تقریباً برابر بود و این هراس وجود داشت که صدام با اشغال کویت، درصد زیادی از منابع نفت جهان را به خود اختصاص بدهد.
دوستی با صدام


بوش، به رغم این به گواه اسناد مختلف، به دلیل دشمنی دیکتاتور عراق با ایران به صورت مخفیانه سیاست دوستی با او را اتخاذ کرده و به دنبال بهبود روابط با او برآمده بود.  «بیل کلینتون» در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال 1992، این موضوع را به جورج بوش یادآور شد و از او انتقاد کرد. او گفت: «...اما بگذارید نگاهی کنیم به جایی که به نظر من اشتباه واقعی اتفاق افتاد. در سال 1988 وقتی جنگ بین ایران و عراق تمام شد، ما می‌دانستیم که صدام ستمگر است، اما چون علیه ایران بود با او تعامل کردیم – دشمن دشمن من، ممکن است دوست من باشد!  جنگ تمام شده؛ ما می‌دانیم او از گاز خردل علیه مردم خودش استفاده می‌کند، می‌دانیم که او تهدید کرده نصف اسرائیل را خاکستر می‌کند. چندین نهاد دولتی – چندین نهاد – اطلاعاتی داشتند مبنی بر این که وی کمک‌های ما را به مصارف نظامی تبدیل می‌کند و در تلاش برای ساخت سلاح‌های کشتار جمعی است. اما در اواخر سال 1989، رئیس‌جمهور (بوش) سیاست مخفیانه‌ای را امضا کرد که می‌گفت ما تلاش برای بهبود روابط با او را ادامه خواهیم داد؛ قبل از حمله کویت هم نوعی پیام برایش فرستادیم که هنوز هم خواهان روابط بهتر هستیم.  بنابراین من فکر می کنم چیزی که غلط بود... من هر چیزی را که شایسته تحسین باشد می گویم، اما تقصیر (دولت) در مماشات با صدام حسین بود، در حالی که دلیلی برای انجام آن وجود نداشت و افرادی در رد‌ه های بالای دولت ما می‌دانستند که او قصد انجام کارهایی را دارد که تجاوزگرانه است.
حمله به پاناما
جورج بوش پدر از آغاز برای ماجراجویی‌های خارجی بیش از سیاست داخلی ارزش قائل بود. او در دسامبر سال 1989 برای عزل «مانوئل نوریگا» که زمانی متحد آمریکا بود و با کودتای سیا روی کار آمده بود، دستور حمله به پاناما را صادر کرد. این حمله که چهار روز به طول انجامید به کشته شدن صدها نفر منجر شد و توسط مجمع عمومی سازمان ملل محکوم شد.
رسوایی جنسی
در سال 2017 میلادی چند زن، بوش را متهم کردند که در مراسم گرفتن عکس به آن ها تعرض کرده است موضوعی که سخنگوی او مجبور به عذرخواهی شد و آن را نشانه شوخ طبعی وی دانست.این ماجرا به دنبال داغ شدن موضوع تعرضات جنسی مقامات آمریکایی مطرح شد. یک پزشک متخصص مغز و اعصاب، چنین استدلال کرد که بیماری پارکینسون می تواند روی بخشی از مغز تاثیر بگذارد و ممکن است رفتارهای این چنینی از بیمار سر بزند اما یکی از زنان معترض چنین استدلالی را غیرقابل توجیه توصیف کرد.
 
   فراخبر
مرگ " نظم نوین جهانی "!

 امیرعلی ابوالفتح –بوش پدر گرچه فقط یک دوره رئیس جمهور بود و در سال 1992 به بیل کلینتون ، فرماندار دموکرات جوان آرکانزاس باخت و کاخ سفید را واگذار کرد ، با این حال ، یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران نیم قرن اخیر تاریخ آمریکا شناخته می شود . وی برای هشت سال معاون رئیس جمهور ، برای چهار رئیس جمهور و برای هشت سال دیگر پدر رئیس جمهور آمریکا بود . به جز جان آدامز ، رئیس جمهوری دوم آمریکا ، هیچ رئیس جمهوری در تاریخ این کشور موفق نشده بود پسرش را برکرسی بنشاند که خود چهار سال بر آن تکیه زده بود . بوش پدر بیش از هر رئیس جمهوری دیگر در 70 سال اخیر آمریکا ، بر صحنه روابط بین الملل تاثیرگذاشته است. اتحاد شوروی به عنوان کانون بلوک شرق در دوره ریاست جمهوری بوش پدر فروریخت . پیش از آن نیز دیوار برلین به عنوان نماد جدایی جهان غرب و جهان شرق فروریخته بود . بوش پدر همچنین با لشکر کشی به خاورمیانه برای عقب راندن عراق صدام از کویت ، آشوبی را در حساس ترین منطقه جهان به راه انداخت که هنوز بعد از حدود سه دهه فروکش نکرده است. برنامه سلطه آمریکا بر عراق که در زمان بوش پدر ناتمام ماند ، 12 سال بعد توسط فرزند ارشد وی ، با سرنگونی صدام و اشغال خاک عراق تکمیل شد . بوش پدر همچنین با عبارت پرطمطراق " نظم نوین جهانی " شناخته می شود ، نظمی که قرار بود بعد از پایان جنگ سرد و پیروزی لیبرال دموکراسی بر کمونیسم ، برای جهان ، صلح ، امنیت و رونق به همراه آورد . با این حال ، 30 سال بعد از آن روزها ، اکنون جهان به مراتب بیشتر در جنگ ، ناامنی و فقر فرورفته است  " نظم نوین جهانی " سال ها پیش از این که جورج هربرت واکر بوش برای همیشه چشم بر جهان ببندد ، مرده بود .