تعیین شورای اندیشه‌ورزی شبکه سوم سیما؛

«جهان صنعت»- انتصاب علی فروغی به عنوان مدیر شبکه سوم سیما منتقدان بسیاری داشت. جوانی که بدون تجربه مدیریتی سطح کلان یک شبه ره صد ساله رفت و جانشین علی اصغرپورمحمدی از قدیمی‌های سیما شد. علی فروغی قبل از رسیدن به صندلی مدیریت شبکه سوم سیما تجربیات اندکی در رادیو و همچنین ساخت مستندهای جنجالی داشت. از جمله این مستند‌ها می‌توان به «خارج از دید» اشاره کرد. مستندی که به اتفاقات انتخابات جنجالی سال 1388 می‌پرداخت و به دلیل نوع روایت و انتقاد بسیاری از مخاطبان و افراد سیاسی نیمه‌کاره رها شد.
اما این پایان ماجرا نبود. انتصاب فروغی سرآغاز مشکلاتی در بین برنامه‌سازان شبکه سوم سیما بود. اولین قربانی مدیر جدید عادل فردوسی‌پور بود. مجری محبوب برنامه 90 که برای سر وقت پخش کردن برنامه 20 ساله‌اش با مدیریت جدید دچار مشکل شد. مصاحبه او علیه سیاست‌های جدید فردوسی‌پور را تا پای تعلیق برنامه برد. اما سرانجام فشار مخاطبین باعث شد مشکلات حل شود.
بعد از تمام شدن ماجرای برنامه 90 نوبت به دعوای برنامه سازان و مجریان شبکه سوم با همدیگر رسید. رشید‌پور و گویندگان اخبار شبانگاهی روی آنتن زنده از خجالت هم درآمدند و نشان دادند فروغی برای مدیریت مجموعه به اهمیت شبکه رسانه ملی کمی کم‌تجربه است.
جدا از سابقه مدیریت فروغی، تعلق او به جناحی خاص بین اهالی فرهنگ و قدیمی‌های سازمان مورد بحث سوال بود و هست. این درحالی است که در تازه‌ترین اقدام، میرباقری معاون سیما با انتصاب شورایی به نام شورای اندیشه‌ورزی شبکه سوم سیما اختیار اتاق فکر این شبکه را دربست در اختیار اعضای جناح پایداری قرار داده است.


آشنایی با اعضای تازه
رسانه ملی همانطور که از اسمش پیداست باید رویکردی ملی داشته باشد. این رویکرد تحقق پیدا نمی‌کند مگر با تضارب آرا و وجود اندیشه‌های مختلف در رده‌های مدیریتی. این در حالی است که سازمان تحت مدیریت علی عسگری هر روز بیش از پیش به جناح تندرو اصولگرا نزدیک می‌‌شود.
علی‌اصغر پورمحمدی، کهنه‌کار در حاشیه
در بین اسامی شورای اندیشه‌ورزی صدا‌و‌سیما نام یک نفر آشناست. علی‌اصغر پورمحمدی مدیر کهنه‌کار صدا‌و‌سیما که کارمندان سازمان همیشه به خوبی از او یاد کرده‌اند؛ مدیری که در سال‌های گذشته از معاونت سیما و ریاست شبکه به سمت‌های بعضا مشاوره‌ای و کم‌اهمیت تقلیل جایگاه پیدا کرده است.
میثم نیلی، عضو ارشد جبهه پایداری
میثم نیلی بین اصولگراها چهره‌ای شناخته شده است. مدیر‌مسوول سایت رجا‌نیوز که در نوک پیکان حمله به اصلاح‌طلبان و دولت قرار دارد. وب‌سایتی که گهگاه با خبرها و گزارش‌های جنجالی‌اش خبر‌ساز می‌‌شود.
میثم نیلی خود از منتقدان سفت و سخت وزارت ارشاد است. او که به عنوان عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز شناخته می‌‌شود معتقد است کتاب‌های چاپ شده باید مورد ارزیابی و ارزشیابی دقیق‌تری قرار گیرند. او در مصاحبه‌ای با انتقاد از چاپ کتاب‌های مساله‌دار گفته است: «اجرای قانون مهمترین مطالبه جبهه انقلاب از شخص وزیر است، در حوزه سیاست‌های نظارتی ارشاد وظایف خود را عمل نمی‌کنند، وضعیت آشفته کتاب، نشر، توزیع و تولید به عدم اجرای قوانین باز‌می‌‌گردد. نظارت بر فعالیت ناشران و کتاب‌فروشان از وظایف ارشاد است و آنها باید تشخیص دهند که ناشر و کتاب‌فروش در مسیر سیاست‌های جمهوری اسلامی است یا خیر.
پیش از این دو گزارش نیز به ارشاد داده‌ایم و نمی‌توانند بگویند که بی‌خبریم و گزارش‌های ما ناصحانه و خیر خواهانه بوده اما همچنان شاهدیم که آن کتاب‌ها در بازار کتاب وجود دارند و برخی تجدید چاپ می‌‌شوند. کتاب‌های مروج خیانت زنان به همسران با قوانین جمهوری اسلامی چه نسبتی دارند؟ آیا در راستای ترویج اخلاق است؟ آیا این کتاب‌ها به نفع خانواده است؟ چرا در ژانر خیانت به خانواده در کشور ما به وفور کتاب در حال انتشار است؟
کتاب‌های مروج همجنس‌گرایی را طی شش‌ماهه نخست امسال با مجوز ارشاد در بازار می‌‌بینیم. این کتاب‌ها برای مقابله با لاابالی‌‌گری منتشر شده است یا در راستای اجرای ضوابط نشر کتاب است؟ کتاب‌هایی که اقوام ایرانی را مورد تمسخر و تهدید قرار می‌‌دهند و حتی ملل مسلمان را تحقیر می‌‌کنند در راستای قانون مجوز گرفته‌اند؟ در کتب روانشناسی علنا به خود‌ارضایی و مصرف مشروبات الکلی توصیه شده است و رواج‌دهنده سبک زندگی غربی هستند. این کتب در راستای قانون مجوز گرفته‌اند که مجری قانون باید پاسخگوی آن باشد.
سید احمد عبودتیان، مدیر‌عامل موسسه خاتم‌الاوصیاء تهران
عبودتیان از فعالان فرهنگی نزدیک به جبهه پایداری است. او مدیر عامل موسسه خاتم‌الاوصیا شاخه فرهنگی قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه است. او رابطه نزدیکی با پناهیان دارد و سخنرانی‌هایش در بین اعضای بسیج بسیار پرطرفدار است. او در سخنرانی‌ای در مورد فعالیت فرهنگی خود و نقش رسانه ملی گفته است:
«ما نیروی زمینی هستیم و خواهش می‌‌کنیم دوستان صدا‌و‌سیما نقش هلی‌برد ما را برعهده بگیرند، مردم ما باید متوجه شوند که یک اتفاقی دارد در عرصه فرهنگی می‌افتد. باید به مردم نشان دهیم که یک عده‌ای دارند برای فرهنگ مردم زندگی خود را گذاشته‌اند و کار می‌کنند .
ما خواهش می‌کنیم از تشکل‌های مردمی برای اتاق فکرهای خود، برای تربیت هنرمند و برای معرفی چهره استفاده کنید. ما موفق شدیم در شبکه افق تابو را بشکنیم و نشان دادیم که می‌توانیم کار تولید کنیم و مردم استقبال کنند، کمک دیگر شما به جبهه انقلاب اسلامی این است که برای مردم تبیین کنید که جنگی در کار است.»
ژن خوب حداد عادل
در بین اعضای شورای جدید شبکه سوم سیما نام فرزند حداد عادل نیز دیده می‌شود. علی فروغی رییس شبکه هم فرزند باجناق حداد عادل است.
فرید‌الدین حداد عادل چند سالی است که سعی دارد از سایه پدرش خارج شود. او سال‌ها تجربه مدیریت در مجلات و رسانه‌های کاغذی را در کارنامه دارد و قبل‌تر نیز هم در صدا‌و‌سیما و هم در رادیو فعالیت داشته است.
از دیگر اعضای این شورا می‌توان به جعفر عبدالملکی قائم‌مقام شبکه سوم سیما اشاره کرد.
با نگاهی گذرا به سابقه مدیریتی و فرهنگی اعضای این شورای تازه می‌توان حدس زد خروجی این جلسات چه خواهد بود. نکته قابل ذکر این است که تا به امروز نیز افرادی نزدیک به چهره‌های تازه معرفی شده در صدا‌و‌سیما فعالیت داشتند و آمار نشان می‌دهد روز‌به‌روز مخاطبان این‌ رسانه ملی در حال ریزش هستند. سوالی که مطرح است این است که قرار است اعضای این هیات تازه چه راهکاری برای مدیریت وضع امروز رسانه ملی پیشنهاد دهند؟