رشد ۱۷ درصدی اجاره‌بهای مسکن در مناطق شهری تهران

گروه مسکن- در شرایطی که انتظار می‌رفت با کاهش قیمت ارز اجاره‌بهای مسکن هم ارزان شود روند افزایش بازار تا آبان ماه ادامه پیدا کرده است‌‌. با وجود اینکه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بازار مسکن نهایتا تا بهمن‌ماه به سمت ثبات و سپس کاهش قیمت‌ها حرکت می‌کند طبق بررسی‌ بانک مرکزی در آبان ماه امسال اجاره‌بها در شهر تهران نسبت به ماه قبل ۱۷ درصد رشد داشته که این عدد بیانگر آن است که سهم یک‌سومی مسکن در سبد هزینه‌های خانوارهای تهرانی تداوم یافته است‌‌. بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در آبان ماه امسال را منتشر کرده است که طبق آمارهای ارائه‌شده در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۷ و 4/14 درصد رشد داشته است‌‌. رکود تورمی که هم‌اکنون بازار مسکن با آن مواجه شده حاکی از آن است که این بازار در هر دو سوی عرضه و تقاضا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد و احتمالا در پس این افزایش اسمی قیمت، رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی نهفته که در نهایت با ورود تقاضای واقعی رونق می‌گیرد‌‌.
کارشناسان روند فعلی بازار مسکن را با توجه به آمارها به سمت رکود مطلق ارزیابی می‌کنند‌‌. آبان ماه سال جاری قیمت مسکن شهر تهران با رشد ۹۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به میانگین ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید و همین موضوع به افت ۵۴ درصدی معاملات منجر شد‌‌. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که با فروکش کردن التهاب بازارهای ارز و طلا، سرمایه‌گذاری این بازارها به بخش مسکن شیفت شده‌اند و عمده خرید و فروش ملک در بخش تقاضای سوداگرانه انجام می‌شود‌‌. پارادوکس موجود از کاهش معاملات در برابر رشد قیمت‌ها به این مفهوم است که فروشندگان حرفه‌ای تورم ماهیانه مسکن را رقم می‌زنند‌‌. معدود متقاضیان مصرفی نیز به خرید آپارتمان‌های ۱۶ سال به بالا روی آورده‌اند که سهم معاملات این گروه از کل معاملات را نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داده‌اند‌‌.
آذرماه سال گذشته معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و قیمت‌ها رشد نسبتا پایین ۱۵ درصد را نشان داد که بهترین شکل از رونق بازار مسکن بود‌‌. اما هم‌اکنون شرایط معکوس و با وجود افت ۵۴ درصدی خرید و فروش، دماسنج قیمت، قرمز شده است‌‌. بر اساس رفتار معمول بازار مسکن طی ادوار گذشته این بازار پس از یک دوره رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی وارد رونق می‌شود‌‌. محاسبه ورود به دوره رکود از زمان ثبات قیمت‌ها صورت می‌گیرد و زمان ورود به دوره رونق بازار مسکن به طول رکود غیرتورمی بستگی دارد‌‌.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه ثبات نرخ ارز با فاصله زمانی در ثبات قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود گفت: اگر نرخ ارز و سکه به همین شکل مدیریت شود و به روند کاهشی خود ادامه دهد احتمال ثبات قیمت مسکن و اینکه قیمت‌ها دیگر بالا نرود وجود دارد‌‌.


مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر انتظار داشتیم دست کم سرعت رشد قیمت در آبان‌ماه کاهش پیدا کند اما به دلیل اینکه هنوز در بخش مصالح ساختمانی و سایر کالاهای مورد نیاز مردم با گرانی مواجه‌ایم طبیعی است که مسکن هم به این روند ادامه داد‌‌.
وی افزود: نهادهای متولی ارائه آمار مسکن بعضا بی‌محابا از گرانی صحبت می‌کنند اما وقتی امروز صحبت از گرانی دیروز می‌کنیم، قطعا این مساله در آینده هم تاثیر می‌گذارد‌‌. ما انتظار داشتیم به ثبات قیمت برسیم، اما ارائه برخی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها به افزایش قیمت دامن زد‌‌.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ ارز چه تاثیری بر بازار مسکن دارد، گفت: قیمت مسکن به سرعت همپای ارز بالا نرفته بود که حالا با کاهش قیمت دلار پایین بیاید‌‌. زمانی که دلار از حدود ۴۰۰۰ تومان به ۱۹۰۰۰ تومان رسید، قیمت مسکن به آن اندازه بالا نرفت اما به تدریج روند افزایشی به خود گرفت‌‌. حالا که ارز و طلا پایین آمده بخش عمده متقاضیان از این بازار خارج شده‌اند و به دنبال راه‌های جایگزین برای حفظ ارزش پول خود می‌گردند که این تغییر مسیر، اثر التهابی بر بازار مسکن گذاشته است‌‌.
خسروی با بیان اینکه در گرانی‌های اخیر نباید صرفا به رشد قیمت مسکن اشاره کرد، گفت: چندین عامل بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد‌‌. از اجرت کارگر گرفته تا مصالح ساختمانی و نوسانات بازارهای موازی بر قیمت مسکن اثرگذار است که شاهد بودیم در ماه‌های گذشته تمام مولفه‌های اثرگذار دارای رشد بوده‌اند‌‌. در گزارش بانک مرکزی آمده است سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصارفی بر اساس سال پایه ۹۵ معدل 1/33 درصد است‌‌. علاوه بر این آمار تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در هشت ماهه سال ۱۳۹۷ بر این اساس است که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به 1/91 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 9/19 درصد کاهش را نشان می‌دهد‌‌. در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 8/72 میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1/60 درصد رشد را نشان می‌دهد‌‌.
در این گزارش توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی به این شرح است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۶۰ الی ۷۰ میلیون ریال به ازای هر مترمربع بنا با سهم 4/9 درصد‌‌. بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده و دامنه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال به ترتیب با سهم‌های 1/9 و 0/9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند‌‌. در این ماه، توزیع حجم معاملات به‌گونه‌ای بوده است که 5/54 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران (8/91 میلیون ریال) معامله‌شده است‌‌. این گزارش می‌افزاید: توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده برحسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در آبان ماه‌،بیشترین سهم از این معاملات انجام‌شده به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع معادل 4/14 درصد بوده است‌‌.
همچنین در رابطه با توزیع فراوانی تعداد معاملات برحسب ارزش هر واحد مسکونی در گزارش بانک مرکزی آمده است که در میان‌دامنه‌های قیمتی مورد بررسی، واحدهای مسکونی با ارزش ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیون ریال با اختصاص سهم 1/17 درصد بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند‌‌.