جنگ خیابانی در پاریس جلیقه زردها بازگشتند

  سرویس خارجی-معترضان موسوم به «جلیقه زردها» در سومین هفته اعتراضات به افزایش قیمت سوخت و سیاست‌های دولت ماکرون  به خیابان‌های شهرهای  فرانسه بازگشتند و با پرتاب نارنجک‌های دودزا و آتش زدن لاستیک به مقابله با پلیس ضدشورش پرداختند. دیروز وضعیت پاریس بی‌شباهت به صحنه‌های جنگ‌های خیابانی نبود. تصاویر منتشر شده از شدت درگیری‌ها و زد و خورد‌ها حکایت دارد و خیابان شانزه‌لیزه که یکشنبه گذشته شاهد شدیدترین درگیری‌ها بین مردم و پلیس بود،  در دود و گاز اشک‌آور گم شده بود. معترضان در شانزه‌لیزه  با خواندن سرود ملی فرانسه شعار «ماکرون استعفا بده» سر دادند. پلیس برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از ماشین آب‌پاش کرده، و براساس اعلام نخست‌وزیر فرانسه دست‌کم ۱۰۷ تن هم بازداشت شدند. در این درگیری‌ها همچنین ۱۰ تن زخمی شده‌اند که سه تن آنها نیروهای پلیس هستند. همچنین تظاهرکنندگان خیابان‌های منتهی به شانزه‌لیزه را بسته‌اند. آمد و شد در اطراف خیابان شانزه‌لیزه تقریبا متوقف شده است. براساس گزارش خبرگزاری‌ها پلیس کارت‌های شناسایی و کیف‌های هر فردی را که بخواهد وارد آن منطقه شود چک می‌کند. وزارت حمل و نقل پاریس گفته هفت ایستگاه اصلی متروی پاریس بسته شده که شامل ایستگاه شانزه‌لیزه، کونکورد، تولوز و شارل دوگل می‌شود.
شلیک به خبرنگار
همچنین در جریان ناآرامی‌های دیروز «لوکاس لاگر» خبرنگار شبکه خبری راشاتودی در فرانسه هنگام پوشش تظاهرات، هدف گلوله لاستیکی قرار گرفت و زخمی شد. در جریان تظاهرات‌های چند هفته گذشته صدها نفر زخمی شدند که جراحت شماری از آنان جدی گزارش شده است. موارد متعددی از درگیری میان پلیس و معترضان رخ داد و حتی در برخی موارد، سلاح هم به کار گرفته شد. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این سومین شنبه‌ای است که  پاریس به عرصه‌ای برای اعتراض‌های مردمی به قیمت بالای انرژی(سوخت)، هزینه‌های بالای زندگی و سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون تبدیل شود. در دو هفته گذشته، گروه معترض موسوم به «جلیقه زردها» خیابان‌ها را در شهرهای مختلف فرانسه مسدود کردند و با این اقدام بدترین ناآرامی‌ها را در طول ۱۸ ماه ریاست‌جمهوری ماکرون رقم زدند. فقط هفته گذشته، هزاران نفر از معترضان که رهبری هم نداشتند در  اینترنت سازماندهی شدند و با تجمع در خیابان شانزه‌لیزه، منطقه را به عرصه زد و خورد با نیروهای پلیس تبدیل کردند. نیروهای پلیس هم در برابر معترضان به گاز اشک‌آور، باتوم و  ماشین آب‌پاش متوسل شدند.
آماده‌باش


پیش‌تر، مقامات فرانسوی به منظور مقابله با هر گونه آشوب احتمالی، هزاران نفر از نیروهای پلیس را در پاریس، به حالت آماده‌باش نگه داشته‌ بودند. دنیس یاکوب از مقام‌های ارشد پلیس فرانسه در این باره گفته: «ما نگران آن هستیم که گروه‌های کوچک هرج و مرج طلب در صفوف تظاهرکنندگان نفوذ کرده و به مقابله با نیروهای امنیتی بپردازند و اجرای قانون و برقراری نظم را به چالش بکشند.» مقام‌های رسمی تاکید کردند که حدود 5 هزار نیروی پلیس در پاریس مستقر شده‌اند. این رقم شنبه گذشته به 3 هزار مامور پلیس رسیده بود. قرار است 5 هزار مامور دیگر نیز در سایر شهرهای فرانسه مستقر شوند. با وجود اعتراضات، ماکرون گفته صدای خشم شهروندان و اعتراض آنان به افزایش مالیات‌های سوخت را می‌شنود اما مالیات‌های سوخت را لغو نخواهد کرد. رئیس‌جمهور فرانسه با پافشاری بر سیاست‌های مورد نظر خود این را هم گفته که: «من شهروندان و خواسته‌های آنان را با اراذل اشتباه نمی‌گیرم و در مقابل آنهایی که خواستار نابودی و بی‌نظمی هستند، کوتاه نمی‌آیم.» ماکرون در حالی چنین موضع‌گیری‌ای دارد که  نتیجه یک نظرسنجی‌ها در فرانسه نشان می‌دهد که از هر سه نفر در این کشور ، ۲ نفر حامی اعتراض‌های اخیر در این کشور هستند. نزدیک به ۸۰ درصد از اهالی فرانسه اقدامات ماکرون  را قبول ندارند. 66 درصد پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی آنلاین گفته‌اند از اعتراض‌های ۱۲ روزه اخیر بابت افزایش بهای سوخت حمایت می‌کنند. در این نظرسنجی تنها ۳۲درصد با اقدام‌های معترضان موسوم به جلیقه زردها مخالفت کردند.
بلژیک هم ناآرام شد
به گزارش  خبرگزاری فارس، دامنه اعتراض‌های جلیقه زردهای معترض در فرانسه به بلژیک هم کشیده شده است. شماری از افراد با تجمع در مرکز بروکسل  خواستار استعفای «شارل میشل» نخست‌وزیر شدند. آنها شعار می‌دادند: «میشل استعفا بده» برخی با پرتاب سنگ و ترقه با پلیس درگیر شدند و پلیس هم در مقابل از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد. فضا به قدری ناآرام بود که ابری از دود محل تظاهرات را فرا گرفته بود. بنابر گزارش روزنامه انگلیسی اکسپرس، این ناآرامی‌ها باعث شد تا مقر اصلی کمیسیون اروپا به صورت موقت تعطیل شود و تا زمانی که معترضان عبور کردند به هیچ کسی اجازه ورود و یا خروج از این ساختمان داده نشد. صدها نفر از تظاهرکنندگان که به افزایش سوخت و هزینه‌های زندگی اعتراض داشتند، اماکن سیاسی در بروکسل را هدف قرار داده بودند و برای کنترل آشوب ایجاد شده ده‌ها نفر از نیروهای پلیس باتوم به دست در محل مستقر شده بودند. در جریان این ناآرامی‌ها دست‌کم دو خودرو ون پلیس تخریب شدند. این در حالی است که تظاهرات در وهله اول به صورت مسالمت‌آمیز شروع شد اما بعدا به خشونت گرایید. معترضان صورت خود را پوشانده بودند و پلیس ده‌ها نفر را دستگیر کرد. جلیقه زردهای بلژیک امیدوارند که بتوانند جنبش مشابهی در سراسر اروپا ایجاد کنند و لندن یکی از مناطقی است که به صورت بالقوه امکان وجود تنش در آن
 وجود دارد.