تو جيه مر اجع!

جامعه ايراني از لايه‌هاي مختلف تشكيل شده است كه هركدام از اين لايه‌ها داراي ارزش و جايگاه خاص خود هستند و بايد در معادلات كلان كشور با آن‌ها همفكري شود. مراجع عظام و علمايي كه در كشور فعال هستند نيز در آن دسته از اقشاري هستند كه مسئولان براي اقدامات و تصميمات كلاني كه گرفته مي‌شود، آن‌ها را آگاه كرده و ازپيشنهادها يا توصيه‌هاي آن‌ها استفاده مي‌كنند. در همين راستا سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در سفري یک روزه به قم با مراجع عظام تقلید حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی،جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد و توضيحاتي را به ايشان ارائه داد كه این دیدارها به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
توصيه بزرگان
با وجود اينكه خبري از اين ديدار منتشر نشده‌است، حضرت آیت ا... جوادی آملی در گفت‌وگويي با رحيم‌صفوي اظهار داشت: ما اکنون در میدان مین هستیم اما به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) محفوظیم؛ چرا که خدایی به ما یاری می رساند که کل زمین و آسمان در ید قدرت اوست. وی ادامه داد: ما در دوران دفاع مقدس به واقع در شرایطی مشابه شرایط شعب ابی طالب بودیم و خدا ما را تنها نگذاشت و مشکل ما را حل کرد پس ما به عینه این مساله را تجربه کرده ایم که می شود کسی در اوج مظلومیت باشد و پیروز و سربلند بیرون بیاید، در آن دوران، هیچ‌کس ما را یاری نکرد مگر خدا، اکنون نیز توسل به غیر خدا شایسته نیست. حضرت آیت‌ا... جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر حمایت هر چه بیشتر از مردم مظلوم یمن بیان داشت: در مورد یمن تا آنجا که از دست ما بر می آید باید به این مردم مظلوم کمک کنیم. وی در ادامه به مساله تقویت مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: سپاه باید در تقویت مرزهای کشور به سایر نیروها یاری برساند، هم امکانات فنی و تجهیزات رصد مرزها را تامین کند و هم تامین نیروی انسانی متعهد و مومن را در دستور کار داشته باشد تا ورود قاچاق و مواد مخدر به کشور صورت نگیرد. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان ابراز داشت: تمام نعمت‌ها حتی بیش از نیاز ما در کشور هست، تنها لازم است طوری کشور را مدیریت و اداره کنیم که بیگانه طمعی به اعتراضات مردم به دليل مشکلات اقتصادی نداشته باشد. همان‌گونه كه اشاره شد خبري از جزييات محتواي ديدار اين جلسه به صورت علني منتشر نشده است ولي به نظر مي‌رسد با توجه به تصاويري كه رسانه‌هاي مختلف منتشر كرده‌اند و نقشه‌هايي كه رحيم‌صفوي در حال توصيف آن‌هاست، وضعيت يمن و منطقه تشريح شده‌است. نكاتي كه آيت‌ا...‌جوادي آملي نيز در اين ديدار بيان كرده‌اند، نشان دهنده دغدغه‌هايي است كه علما درباره آينده كشور دارند و بايد به آن رسيدگي شود.
تبيين يك ديدار


به گفته آيت‌ا...عظما جوادي آملي، اگر گفته شد که مراجع پدران سیاسی جامعه هستند، یعنی مواظب باشید، ببینید که چه مشکلاتی در جامعه وجود دارد و کمک کند همه مشکلات حل شود؛بنابراين وظیفه ما هم پدر بودن است و باید کار مهربانانه انجام داد. اين نكات را بي شك بايد در اين ديدار مد نظر قرار مي‌دادند و بياناتي را كه رد و بدل شده بايد خبري مي‌كردند تا مردم بدانند كه مراجع معظم دغدغه مردم را دارند و حتي در بالاترين سطوح نيز زماني كه گفتاري رد‌وبدل مي‌شود، منافع ملي و خواسته‌هاي ملت بيان شده و مسئولان در مسير حل بحران‌ها قدم برمي‌دارند.
لزوم نگاه ملي به مسائل كلان
از طرف ديگر زماني كه فردي مانند رحيم‌صفوي با آن جايگاه حقوقي به قم مي‌رود و نام اين سفر را ديدار با مراجع مي‌گذارند، نبايد اين ديدار گزينشي باشد و تنها با چند مرجع عاليقدر گفت‌وگو و آن‌ها را از مشكلات يا مسائل احتمالي باخبر كند. آن دسته از افرادي كه براي اقدامات كلان و راهبردي، برنامه تدوين و تنظيم مي‌كنند بايد نگاه همه جانبه به موضوعات داشته باشند و تنها به گونه‌اي نباشد كه در مسائل كلان نگاه‌هاي خاص مد نظر باشد.
مردم نامحرم نيستند
در آخر لازم است اشاره شود كه براي بهبود وضعيت و رفع مشكلات بايد همه اقشارجامعه دست‌به دست يكديگر داده و با شفافيت در تمام مسائل به سمتي حركت كرد كه مردم به مسئولان اعتماد كنند و آن‌ها نيز به ميدان بيايند؛اگر قرار بر اين بوده كه ديدار فوق محرمانه بماند، مانند بسياري از مسائلي كه در كشور وجود دارد و ديدار‌ها و رايزني‌ها نبايد علني مي‌شد ولي اينكه مساله‌اي را به صورت علني خبري كنيد و سپس بگوييد جزييات آن منتشر نشده و هيچ‌ خبرنگاري در آن جلسه حضور نداشته است، سبب مي‌شود تا آشفتگي اذهان ايجاد شود كه وضعيت چگونه است كه فردي با جايگاه حقوقي رحيم صفوي به ديدار سه تن از مراجع مي‌رود و گفتاري را بيان مي‌كند و با ژست‌هاي خاص روي نقشه عكس‌هايي را توضيح مي‌دهد كه يادمان دوران جنگ است و مسائلي كه آن روزگار براي ملت ايران داشت. روشنگري، شفافيت و همچنين صداقت با مردم بهترين راهكارها براي رسيدن ايران به جايگاهي است كه امام خميني(س) براي اين كشور در نظر داشت و اگر جريان‌هایی مدعي رهروي آن پيرجماران هستند بايد مردم را محرم دانسته و به گونه‌اي عمل نكنند كه شايبه نامحرم بودن ملت به اذهان رسوخ كند.