فردا مرحله دوم انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات برگزار می شود

رئوس برنامه ها و جهت گیری های مهدی رحمانیان
هیات نظارت بر مطبوعات، نهادی فراقوه‌ای است که در ترکیب آن علاوه بر نمایندگان سه قوه و نهادهای دیگر، یک نماینده منتخب مدیران مسوول رسانه‌ها نیز حضور دارد‌. این هیات نقش مهمی در تنظیم فعالیت‌های رسانه‌ای کشور دارد‌. حیات رسانه با مجوز و تایید صلاحیت از سوی هیات نظارت آغاز می‌شود و در طول حیات نیز بر بقای شرایط تبصره ماده (11) و عدم تحقق یکی از موارد مندرج در مواد (6) و (7) ق م نظارت دارد‌. این هیات در موارد احراز تخلف، می‌تواند رسانه‌ها را از ادامه کار خود بازدارد‌. باور من این است که این باید آخرین ویژگی‌ای باشد که از این هیات شناخته می‌شود‌. به بیان دیگر فارغ از هر شعار و ادعایی، نهادینه کردن آزادی مسوولانه باید شناسه و معرف و همزاد نام این هیات باشد‌. رسانه‌ها انعکاس‌دهنده دیدگاه جامعه هستند و بر دولتمردان نظارت دارند و به همین دلیل به نگهبانان جامعه شهرت یافته‌اند‌. هیات نظارت بر مطبوعات نیز ناظر بر این نگهبانان جامعه است یعنی با نظارت خود می‌تواند آزادی بیان را تقویت کند‌. این هیات با توجه به مسوولیت‌هایی که قانون بر عهده آن نهاده و ظرفیت‌ و نقشی که در پایش فضای رسانه و اعطای مجوز به نشریات برای آن ترسیم شده است، حتما می‌تواند در رشد فرهنگ و ارتقای سطح آگاهی جامعه‌، موثر عمل کند‌. اینها جملات شعاری یا آغازی رسمی برای سخنانی تکراری نیست‌. اگرچه ترکیب اعضای محترم هیات، بر اساس قانون تعیین می‌شود اما مدیران مسوول نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دارای ظرفیت‌هایی هستند که با انتخاب یک نماینده واقعی به عنوان وکیل خود در هیات نظارت، می‌توان آن را بالفعل کرد‌؛ نماینده‌ای که با ویژگی‌های منحصر به فرد مدیران مسوول رسانه‌های کشور و ظرفیت‌های آنان مطابقت داشته باشد‌. فردی که شناخت لازم از زیر و بم دشواری‌های حوزه رسانه را داشته باشد و مصائب آن را در گذر ایام، درک کرده باشد‌. در مرحله نخست این دوره از انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات، با وجود قرار داشتن همگی ما در رقابتی نابرابر، فقط و فقط به اتکای همت عالی همکاران ارجمند مدیرمسوول و حمایت‌های معنوی تک‌تک خبرنگاران، دبیران و سردبیرانی که به صورت فردی در حساب‌های رسمی کاربری خود خواستار حمایت از اینجانب شده بودند، برگزیده دوم شرکت‌کنندگان در مرحله اول انتخابات شدم‌. ابتدا لازم است در همین فرصت، دستان یکایک همکارانی که به من رای داده یا رقبای ارجمند را ترجیح دادند به سبب احساس مسوولیت برای این مشارکت خطیر به گرمی بفشارم‌. گلایه‌ها را به فرصتی دیگر موکول می‌کنم که شما عزیزان، بیش از من در جریان آن هستید‌. در این فرصت، محورهای برنامه‌هایی را که چه به صورت حضوری و چه در گفت‌وگوهای تلفنی و مجازی با شما، تشریح کردم به اختصار مورد اشاره قرار می‌دهم‌.
- ارائه گزارش فصلی مکتوب از عملکرد هیات نظارت به مدیران
- حضور در مناطق و استان‌ها و دیدار چهره به چهره با مدیران رسانه‌ها


- پیگیری فعال مسائل رسانه‌ها و دنبال کردن مسائل صرفا از زاویه صنفی فارغ از دیدگاه و برنامه سیاسی هر رسانه
- گوش شنوا برای درددل‌های همکاران رسانه‌ای
- جهان، توسعه یافته و رسانه‌های حرفه‌ای هم نو و متفاوت شده و با رسانه‌های اجتماعی، قرین شده‌اند‌. پس باید رسانه‌ها به ویژه پایگاه‌های خبری را که کمتر مد نظر تصمیم‌گیران بوده‌اند بیش ‌از پیش مورد حمایت و توجه قرار داد و آنها را به رسمیت شناخت و در جلسات از آنها دعوت کرد‌.
- اصل تعامل با کل اعضای هیات نظارت در چارچوب قوانین و مقررات برای رشد و توسعه جامعه مطبوعاتی کشور
- توجه به رسانه‌های تخصصی و تقویت بیش از پیش آنها برای جلب بیشتر مخاطبانی که شاید با رسانه‌های عمومی نتوانند یا نخواهند ارتباط برقرار کنند
- رایزنی برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی بین مدیران رسانه‌ها و اعضای هیات نظارت بر مطبوعات
- ایجاد فرصت تعامل برای مدیران رسانه‌ها در جلسات هیات نظارت در هنگام رسیدگی به تخلف احتمالی آنها‌. این مساله می‌تواند از افزودن پرونده‌های دستگاه قضایی پیشگیری کرده و همچنین، فرصت توضیح ابهاماتی که برای هیات نظارت پیش آمده را توسط خود مدیران مسوول، فراهم کند‌.
- تلاش برای منظم‌تر شدن روند رسیدگی به درخواست‌های مجوز و تسهیل در این زمینه
از همه همکاران واجد شرایط در انتخابات درخواست می‌کنم با حضور در این عرصه مهم، حرکت جمعی را که با هم آغاز کرده‌ایم، به نقطه بعدی برسانند‌. نمی‌گویم نقطه پایانی چون از فردای انتخابات، ارتباط تنگاتنگ ما برای آسیب‌شناسی وضع موجود و فعال کردن همه ظرفیت‌هایی که این هیات می‌تواند برای بهبود شرایط رسانه‌های کشور ایجاد کند، تازه آغاز خواهد شد‌. قبلا تاکید کرده‌ام مدافع فعالیت صنفی برای همه عزیزان همکارم از اعتماد تا کیهان و از ایلنا تا فارس خواهم بود‌. مسیری که در شرق دنبال کردم و تریبونی برای همه تفکرات جامعه، تشکل‌ها و احزاب و چهره‌ها و نخبگان بودم، محک مناسبی برای میزان پایبندی به این شعارهاست‌. درد مشترک رسانه‌ها، فارغ از هر خط‌کشی سیاسی و جناحی، می‌تواند با همدلی، همزبانی و همراهی همه خانواده بزرگ رسانه‌ای ایران، درمان شود‌. در این مسیر پیرایه‌های سیاست را زدوده و با رویکردی کاملا صنفی، در کنار شما خواهم بود‌.
مدیر مسوول روزنامه شرق