رستگاری با نوبخت!

محمدرضا ستوده- این محمدباقر نوبخت هم آدم جالبی است‌. هر هفته با یک لبخند مصنوعی، ساختگی و برنامه‌ریزی شده مقابل تعدادی خبرنگار می‌ایستد و از وضعیت مملکت تعریف می‌کند‌. تلاش می‌کند همه چیز را آرام جلوه دهد و اطمینان بدهد که همه چیز تحت کنترل است‌. جوری لبخند می‌زند و از شرایط کشور راضی است که رییس‌جمهور سوییس هم چنین رضایتی را از وضعیت کشورش ندارد‌. سخنگویی دولت یک عنوان رسمی و ویترینی است ولی ماهیت اصلی این شغل، لبخند زدن ساختگی و گرفتن مبلغ زیادی وجه رایج مملکت بابت آن است‌. شغلی است راحت و بسیار زجرآور و سوررئال!
آقای نوبخت مهربان به تازگی علاوه بر لبخند زدن یک کار دیگر هم کرده‌اند و گفته‌اند که تورم را از راه دنبال می‌کنیم‌. اما جمله خود را همین‌جا تمام کرده و ادامه واقعیت را نگفته است‌. او این را نگفته که ما تورم را از چند راه دنبال می‌کنیم ولی به آن نمی‌رسیم! البته روایت دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن، تورم دنبال محمدباقر نوبخت و مسوولان دیگر می‌دود و آنها از او فرار می‌کنند!
بگذریم‌. ‌. ‌. وقتی دلار گران شد، کاسب‌ها اجناسی که از قبل خریده بودند را با قیمت جدید می‌فروختند‌. وقتی از آنها می‌پرسیدی که چرا این کار را می‌کنید، می‌گفتند: چون باید جنس‌های جدید را با قیمت جدید بخریم‌. حالا که دلار ارزان شده باز هم جنس‌هایشان را با قیمت قبلی دلار می‌فروشند‌. وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا این کار می‌کنید می‌گویند «چون این جنس‌ها را با قیمت قبلی دلار خریده‌ایم! به راستی این سطح از حیله‌گری در بین بعضی از قشر کاسبان حیرت‌انگیز و بی‌بدیل است‌. باشد که مثل آقای نوبخت رستگار شویم و در این روزهای شیرین لبخند بزنیم!