«‌ابتکار» مهم‌ترین محورها و حواشی اجلاس سران کشورهای عضو گروه 20 را بررسی می‌کند

نسخه G20 برای جنگ تجاری
محمدرضا ستاری
تحلیل‌گران معتقدند همان‌طور که سران 20 اقتصاد بزرگ دنیا توانستند در مذاکرات خود به نتایج مهمی برای مهار بحران اقتصادی سال 2008 دست یابند، ممکن است آرژانتین امسال مکان دیگری باشد تا جنگ تعرفه‌ها، جای خود را به توافق گسترده جهانی بدهد. به همین دلیل اکنون چشم‌ها به جلسه ترامپ و شی‌جین‌پینگ دوخته شده که قرار است امروز در‌خصوص مسائل کلانی که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، مذاکره کنند.
نشست سران سران گروه G20 در آرژانتین در حالی شروع می‌شود که حواشی متعددی پیش از آغاز این اجلاس مهم بین‌المللی رخ داده است. هفته گذشته محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پیش از سفر به بوینس‌آیرس آرژانتین یک سفر دوره‌ای را در دستور کار خود قرار داد که متعاقب آن علاوه بر لغو شدن دیدارش از مراکش، در تونس نیز با تظاهرات مردمی و نیز لغو نشست خبری با رئیس‌جمهوری این کشور مواجه شد. در همین راستا گفته می‌شود پس از این ماجرا، G20 سنگ محک مهمی خواهد بود که نشان می‌دهد قدرت‌های جهانی چگونه قرار است در آینده با وی به عنوان ولیعهد عربستان برخورد یا تعامل داشته باشند.


اهمیت این مساله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم در راستای شروع رسمی اجلاس سران G20، یکی از قضات فدرال آرژانتین با درخواست دادستانی برای آغاز تحقیقات قضایی از محمد ‌بن ‌سلمان به اتهام جرائم علیه بشریت موافقت کرده است. این امر باعث شده تا جو منفی حاکم بر فضای بوینس‌آیرس به گونه‌ای رقم بخورد که ولیعهد عربستان به جای اقامت در هتل به سفارت این کشور نقل مکان کند.
لغو دیدارهای ترامپ و تاخیر در ورود مرکل
از سوی دیگر، پیش از آغاز رسمی این نشست، دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در پیامی توئیتری از لغو برنامه دیدارهای خود با ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و مون جائه این روسای جمهوری روسیه، ترکیه و کره‌جنوبی خبر داد و علت لغو دیدارش با همتای روس خود را وقایع اوکراین اعلام کرد. همچنین در حالی که گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین محورهای اجلاس امسال سران G20، موضوع جنگ تجاری خواهد بود، هواپیمای آنگلا مرکل به علت نقص فنی نتوانست صدراعظم آلمان را به موقع به محل اجلاس برساند.
طبق اعلام رسانه‌ها، هواپیمای حامل مرکل و هیات آلمانی، شامگاه پنجشنبه و اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه به علت نقص فنی ناچار به فرود اضطراری در کلن شد و گفته می‌شود که مقامات آلمانی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این امر عمدی بوده یا خیر؟
جهان در انتظار معجزه 2008
آغاز به کار رسمی اجلاس گروه 20 به عنوان بیست اقتصاد بزرگ جهان که 85 درصد اقتصاد بین‌المللی را نیز در اختیار دارد، در حالی صورت گرفت که همان‌طور که ذکر شد، انتظارات زیادی از آن برای حل و فصل جنگ تجاری گسترده میان آمریکا با اروپا و چین وجود دارد. تحلیل‌گران معتقدند همان‌طور که سران 20 اقتصاد برزگ دنیا توانستند در مذاکرات خود به نتایج مهمی برای مهار بحران اقتصادی سال 2008 دست یابند، ممکن است آرژانتین امسال مکان دیگری باشد تا جنگ تعرفه‌ها، جای خود را به توافق گسترده جهانی بدهد. بنا بر تحلیل خبرگزاری رویترز، اکنون چشم‌ها به جلسه ترامپ و شی‌جین‌پینگ دوخته شده که قرار است امروز درخصوص مسائل کلانی که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، مذاکره کنند. در این میان البته موضوع مهمی به نام بحران زیست محیطی و خطرات ناشی از گرمایش زمین نیز وجود دارد. هر چند گفته می‌شود که یکی از محورهای مهم اجلاس امسال مربوط به این موضوع خواهد بود، اما هفته گذشته دونالد ترامپ صراحتاآن را رد کرده است. از سوی دیگر، راهبردهای غیرمنتظره رئیس‌ ایالات متحده آمریکا نیز یکی دیگر از موانع همگرایی میان قدرت‌های اقتصادی جهان به شمار می‌رود. در همین راستا، کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که ترامپ به دلیل مواضع یکجانبه‌گرایانه و حتی متناقض خود، چند ماه قبل باعث شد تا اجلاس سران گروه 7 حتی قادر به تصویب و تنظیم یک بیانیه پایانی نیز نباشد.
در همین رابطه، ترامپ روز پنجشنبه یعنی یک روز قابل از آغاز رسمی اجلاس سران G20، بار دیگر در مواضعی دو پهلو اعلام کرد: رسیدن به توافق نزدیک است، اما مطمئن نیستم که این توافق با چین صورت بگیرد. از سوی دیگر مقامات چینی نیز گفته‌‌اند، توافق تجاری جدید با آمریکا شدنی است، در صورتی که ایالات متحده با مواضعی منطقی حاضر به حل و فصل اختلافات تجاری و اقتصادی باشد.
به همین دلیل و در حالی که برخی از تحلیل‌گران فضای حاکم بر اقتصاد جهانی و جنگ تجاری را مانعی برای تحقق یک توافق جدید می‌دانند، اما از سوی مقابل برخی دیگر این توافق را امری واقع‌بینانه و امکان‌پذیر تلقی می‌کنند. استدلال این دسته از کارشناسان این است که اجلاس امسال محل رونمایی از توافق جدید نفتا میان آمریکا، کانادا و مکزیک است و سران بزرگترین اقتصادهای دنیا ممکن است بار دیگر بتوانند مانند سال 2008 دستاوردهای مهمی را برای چالش‌های کنونی اقتصاد بین‌المللی و جنگ تجاری فعلی کسب کنند.
سایر اخبار این روزنامه