رویگردانی سناتورهای آمریکایی و اتحادیه اروپا از عربستان به خاطر جنگ یمن، در گفت‌وگو با کارشناس این حوزه بررسی می‌شود؛

زمینه‌ای برای پایان جنگ در یمن
مجلسی: جنگ در یمن دیگر منافع آمریکا را تامین نمی‌کند
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی: مجلس سنای ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه با 63 رای موافق در برابر 37 رای مخالف، با فروش تسلیحات و حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن مخالفت کرد. این رای‌گیری برای طرح این موضوع در صحن علنی سنای آمریکا گرفته شده و قرار است هفته آینده در این مجلس در دستور کار قرار گیرد. هرچند که این قانون برخلاف اعلام بسیاری از رسانه‌ها به تصویب نرسیده و به قانون تبدیل نشده است و قانونی شدن آن مستلزم تصویب در سنا و سپس کنگره آمریکا است اما طرح این موضوع با وجود اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه در سنای آمریکا و 63 رای مخالف نشان از آن دارد که چندین سناتور جمهوری‌خواه نیز مخالف کمک‌های آمریکا به عربستان‌سعودی هستند.
علاوه‌‌بر این، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نام 17 تن از اتباع سعودی را به جرم دست داشتن در قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.


همچنین «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از لزوم پایان یافتن جنگ علیه یمن سخن گفت اما در همان حال «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه این کشور تصویب این طرح را معادل با جری شدن حوثی‌ها و حامیان آن از جمله جمهوری اسلامی ایران خواند.
در همین حال «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در نشستی در واشنگتن جنگ‌افزارهایی را به نمایش گذاشت که به‌گفته او جمهوری اسلامی در اختیار حوثی‌ها برای حمله به اهدافی در عربستان، گذاشته است.
هوک در این نشست همچنین گفته که ایران در تلاش تشکیل گروهی مانند حزب‌الله لبنان در خلیج فارس است. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز قرار است همکاری‌های تسلیحاتی خود با عربستان را قطع کند. هرچند که میزان خرید تسلیحات توسط عربستان از کشورهای اروپایی به نسبت آمریکا بسیار ناچیز است اما همین موضع‌گیری‌ها نشان از آن دارد که جامعه جهانی در تدارک پایان دادن به جنگ یمن است و بر آن اصرار دارد.
از سویی موضع‌گیری‌های جهانی علیه «بن‌سلمان» ولیعهد سعودی‌ها در باب دو موضوع بسیار مهم یعنی دستور قتل خاشقجی و جنایات جنگی در یمن باعث شده تا این شاهزاده بی‌تجربه در تنگناهای بسیاری قرار بگیرد که در نهایت منجر به پایان یافتن جنگ در یمن و کشتار زنان، کودکان و غیر نظامیان شود. این درحالی است که از شروع جنگ ائتلاف عربی علیه مخالفان در یمن این دولت آمریکا بود که با حمایت‌های همه جانبه سیاسی ـ نظامی از این ائتلاف به شعله‌ورتر شدن اتش جنگ در یمن دامن زده است.
«همدلی» در همین خصوص پرسش‌هایی را با «فریدون مجلسی» کارشناس مسائل اروپا و آمریکا و دیپلمات پیشین وزارت خارجه مطرح کرده که در ادامه می‌خوانید.
فریدون مجلسی: جنگ عربستان در یمن منافع آمریکا را تامین نکرد 
فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران در گفت‌وگو با «همدلی» نسبت به مطرح کردن «لزوم پایان جنگ در یمن» از جانب اکثریت مجلس سنا، گفت: «در مجموع باید جنگ پایان می‌یافت. آنچه که از لحاظ سیاسی می‌توان در مورد جنگ یمن گفت، این است که ادامه جنگ عربستان در یمن، منافع آمریکا را تامین نمی‌کرد. حتی اگر اینگونه باشد، امیدواریم که جنگ پایان یابد و آرامش به یمن بازگردد».
مجلسی در پاسخ به این سوال که، با توجه به ترکیب مجلس سنا و اکثریت جمهوری خواهان، چرا اکثریت سنا به مطرح کردن «عدم حمایت تسلیحاتی به عربستان و لزوم پایان جنگ در یمن» تن داده‌اند، گفت: «با اینکه ترامپ یک شخصیت ویژه و خاص دارد و هرکاری که دلش بخواهد را انجام می‌دهد، اما این به این معنا نیست که سناتورهای مجلس سنا فرمانبر ترامپ هستند. خیر، سناتورهایی که در سنا هستند، افرادی با تحصیلات و تجربیات بالا و همچنین دارای استقلال در نظر هستند. مجلس سنا در راستای منافع آمریکا اظهار نظر می‌کند و هر طرحی برخلاف این باشد مورد توافق آنها نخواهد بود».
وی با اشاره به واکنش پمپئو نسبت به «زیانبار دانستن کاهش حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان»، گفت: «این سخن پمپئو در راستای ابراز وجود ایران در منطقه است. یعنی پمپئو با حساب کتاب دقیق، و همانطور هم که خود در کنگره گفته است، به این فکر کرده که ایران پیروز این طرح پایان دادن به جنگ نباشد».
این دیپلمات سابق در ادامه افزود: «آنها به خوبی می‌دانند که اعلام پایان جنگ، این جنبه مثبت را برای ایران دارد که به صورت تبلیغاتی بر عربستان و آمریکا بشورد و پروژه آنها را شکست قلمداد کند. اما سیاست خارجه آمریکا به این بخش از ماجرا نیز فکر کرده و همزمان با پایان جنگ تبلیغات گسترده‌ای علیه ایران انجام داده‌اند که به همه دنیا بگویند که ایران شروع کننده این جنگ بود، ایران نیاز تسلیحاتی یمنی‌ها را تامین می‌کرد، به عبارتی خودمانی‌تر، می‌خواهند همه چیز را به گردن ایران بیندازند».
مجلسی در پایان و در پاسخ به این سوال که «چرا کنگره اروپا یا سنای آمریکا پیش از این، در مورد پایان دادن به جنگ در یمن اعلام موضع نکردند، آیا این به نشانه شکست در مقاصد اروپا و آمریکا در عربستان نیست؟»، گفت: «به نظر من اروپا و از همه مهمتر آمریکا، به حداقل انتظارات و مقاصد خود در عربستان و منافع خود در منطقه که به واسطه بازیگری عربستان تامین شد، رسیدند، اما اینکه چرا آنها تصمیم به پایان جنگ گرفته‌اند، باید گفت، عربستان سعودی نه خلبان دارد، نه نیروهای کارآزموده، نه ارتش آموزش دیده و نه سربازان جنگجو، همه می‎دانیم یا از پاکستان یا هندوستان یا دیگر کشورهای در ارتباط با عربستان، در حال جنگیدن هستند. بنابراین، جنگیدن با یمنی‌هایی که چیزی برای از دست دادن ندارند، بسیار سخت و نفس‌گیر و هزینه‌بردار است. اینگونه به نظر می‌رسد، برای عربستان ماندن در این وضعیت، تنها در مدت کوتاهی مقدور است. بن سلمان فکر کرد یک هفته ای تکلیف یمن را روشن می‌کند، اما دقیقا چند روز دیگر وارد چهارمین سال جنگ با یمن می‌شویم. به نظرم اروپایی‌ها و از همه مهمتر آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ عربستان در یمن نمی‌تواند منافع آمریکا را تامین کند».
آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف می‌کند
دولت آلمان اعلام کرده است که صدور مجوز صادرات اسلحه برای فروش به هر یک از طرف‌های درگیر در جنگ یمن را متوقف می‌کند.
به این ترتیب فروش سلاح به عربستان سعودی، یکی از بزرگترین خریداران اسلحه آلمان، متوقف می‌شود.
شبه نظامیانی که کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند از این تصمیم آلمان استقبال کرده‌اند.
محدودیت فروش سلاح به طرف‌های درگیر در جنگ یمن یکی از مسایل مورد توافق در تشکیل دولت ائتلافی احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان بود.
سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است دولت این کشور دیگر اجازه فروش تسلیحاتی را که تشکیل دولت ائتلافی را به خطر بیندازند، نخواهد داد.
دولت محافظه کار ترزا می در بریتانیا مانند دولت خانم مرکل در آلمان برای فروش سلاح به عربستان با انتقادهای داخلی زیادی روبرو بوده است.
با این حال دولت بریتانیا سیاست خود برای فروش سلاح به عربستان را تغییر نداده است.
پمپئو: تصمیم سنا برای کاهش حمایت آمریکا از ائتلاف عربستان بسیار زیانبار است
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، تصمیم سنای این کشور برای مذاکره پیرامون محدود کردن حمایت از عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن را مورد انتقاد قرار داده و مقامات ایران را به بی اعتنایی نسبت به مصائب مردم یمن و مشکلات مردم ایران متهم کرده است.
روز گذشته، نمایندگان سنای آمریکا به طرح گنجاندن موضوع نقش ایالات متحده در جنگ یمن در دستور کار مذاکرات مجلس رای دادند و به این ترتیب، امکان صدور یک قطعنامه دو حزبی شامل درخواست از دولت برای محدودیت حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان را هموار کردند. پیش از رای‌گیری، آقای پومپئو و جیمز ماتیس، وزیر دفاع، برای قانع کردن سناتورها به مخالفت با این طرح به کنگره آمریکا رفته بودند.
در اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا حاوی نکات اصلی توصیه‌های آقای پومپئو به نمایندگان سنا آمده است که ایالات متحده و سازمان ملل در حال حاضر تلاش می‌کنند تا از طریق ترغیب طرف‌های درگیر در جنگ یمن به مذاکره، زمینه پایان مسالمت‌آمیز این جنگ را فراهم سازند و «رها کردن این جنگ توسط آمریکا در شرایط حاضر برای منافع و امنیت ملی ایالات متحده و شرکا و متحدان این کشور در خاورمیانه بسیار زیانبار خواهد بود.»