تداوم مخالفت‌ها با استیضاح وزیرخارجه



وزیر امور خارجه روز یکشنبه به‌منظور پاسخگویی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌رود، جلسه‌ای که در آن به بررسی سؤال و استیضاح از ظریف پرداخته خواهد شد. طرح استیضاح محمدجوادظریف هفته گذشته در حالی از سوی نمایندگان عضو جبهه پایداری و به اصطلاح دلواپسان مجلس به بهانه اظهارات ظریف درباره پولشویی به هیأت رئیسه ارائه شد که چه در درون و چه در بیرون مجلس با انتقادات و مخالفت‌های جدی روبه‌روست. جز ارزیابی‌های مثبتی که از عملکرد ظریف در 5 سال مسئولیت وزارتش وجود دارد، بسیاری او و وزارتخانه متبوعش را صف مقدم مقابله با دشمن خارجی در عرصه‌های دیپلماتیک و حتی اقتصادی می‌دانند و بر همین اساس استیضاح او را امری کاملاً بر خلاف منافع ملی می‌دانند و با آن مخالفت می‌کنند. پیش‌تر اعلام شده بود که دو فراکسیون امید و مستقلین با استیضاح مخالفند و تنها تندروهای فراکسیون ولایی از آن حمایت می‌کنند. حالا حاجی بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) هم گفته که نظر این فراکسیون استیضاح وزیر خارجه نیست. کار مخالفت با استیضاح ظریف به آنجا رسید که هفته گذشته حتی آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم در درس خارج فقه خود تصریح کرد: «استیضاح وزیرانی که در برابر دشمن ایستاده‌اند، به صلاح نیست.»
مخالفان استیضاح با بیان اینکه طراحان آن «هیچ حرف تازه‌ای ندارند و به صرف بهانه تراشی و ادعاهای واهی این موضوع را مطرح کرده اند»، استیضاح‌کنندگان را نماینده جریانی در کشور می‌دانند که از یک سو«ارتباط و تعامل مثبت با دنیا را نمی‌پذیرند» و از سوی دیگر به‌دنبال «تضعیف دولت» هستند و «با هدف مخالفت با FATF، دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه را هدف قرار داده اند؛ بی‌آنکه به الزاماتی که از منظر جهانی و بین‌المللی برای کشورهای عضو سازمان ملل مطرح است، توجه کنند.»


در این میان مسلم است که هیچ کس منکر حق نمایندگان برای به‌کارگیری ابزار استیضاح در انجام وظایف نظارتی‌شان و ارزیابی عملکرد وزیران در حوزه اختیاراتشان نیست. با این حال چنانکه محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و‌گو با ایرنا اشاره کرده، «ماهیت سؤال استیضاح‌کنندگان ظریف تناسبی با مفهوم حقوقی استیضاح ندارد» و «اثبات وجود پولشویی در کشور موردی نیست که نمایندگان برای آن خواستار ارائه سند از وزیر امور خارجه باشند.» بر همین اساس عطریانفر معتقد است که استیضاح قطعاً شکست می‌خورد و ظریف با اقتدار بیشتری به‌کار خود ادامه می‌دهد. چنانکه علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی نیز روز گذشته در توئیتی پیش‌بینی کرد که ظریف حتی از استیضاح هم فرصتی برای تأمین منافع‌ملی خواهد ساخت.
در مقابل نمایندگان خواهان استیضاح هم استدلال‌های خاص خودشان را دارند. چنانکه به گزارش ایرنا، عباس گودرزی رئیس کمیته ایثارگری کمیسیون اجتماعی مجلس با اصرار بر اینکه به‌دلیل سیاسی طرح استیضاح را امضا نکرده است، مدعی است که ظریف در سخنان خود از وجود پولشویی سیستماتیک در کشور سخن گفته و به همین دلیل استیضاح او طبیعی است. حسینعلی حاجی دلیگانی از امضاکنندگان اصلی طرح استیضاح که همزمان به‌عنوان مخالف جدی لوایح چهارگانه مرتبط با پیوستن ایران به FATF کارگروه ویژه اقدام مالی شناخته می‌شود دلیل استیضاح را در این جمله خلاصه می‌کند که «با حرفی که ظریف مطرح کرده است تمام نمایندگان و افرادی که با سی اف تی مخالفت کردند زیر سؤال هستند.»
به‌گزارش ایرنا، طرح استیضاح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با ۲۴ امضا و در ۱۱ محور روز سه‌شنبه ششم آذرماه ۹۷ تحویل هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد که یکی از محور‌های آن درباره «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی» است. با این حال به نظر می‌رسد جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حضور ظریف در آن تا حدود زیادی بر سرنوشت آن اثر بگذارد.

برش

حمید  رضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: استیضاح ظریف نظر فراکسیون نمایندگان ولایی نیست. برهه فعلی زمان حساسی است و در شرایط فعلی چنین استیضاح‌هایی به نفع کشور نیست.
محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس: ظریف نماد دیپلماسی کشور است و تضعیف این نماد به مصلحت نیست. از طرف دیگر پولشویی، بحث قابل انکاری نیست و یکی از معضلات کشور است که باید برای مقابله با آن تدبیر شود.
احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: ظریف به‌عنوان نماد گفت‌و‌گو و منطق اسلامی- ایرانی در عرصه بین‌المللی ظاهر شده است، من به استیضاح دکتر ظریف رأی نمی‌دهم و اگر هم در مجلس طرح شود، اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مردم از آقای ظریف قدردانی خواهند کرد و به استیضاح رأی نخواهند داد.
محمدرضا بادامچی، عضو فراکسیون امید: موضوعاتی که ظریف به آن اشاره کرد، واقعیت‌هایی است که در کشور ما وجود دارد و ما به جای اینکه هوشیاری به خرج دهیم و اگر مواردی از پولشویی در بخش‌های مالی کشور دیده می‌شود با آن مبارزه کنیم، دستگاه دیپلماسی کشور را مورد هجمه قرار داده‌ایم.
کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ما پولشویی سازمان یافته در کشور نداریم ولی وقتی قاچاق مواد مخدر در کشور ما تا این حد زیاد است یعنی پولشویی وجود دارد. ظریف هیچ نهاد و دستگاهی را متهم به پولشویی نکرده ولی پرده از واقعیت‌هایی در کشور برداشته که ما باید آستین‌ها را بالا بزنیم و مشکل پولشویی را در کشور حل کنیم.
امیر افسردیر، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه:  کسانی که منافع سیاسی خود را به منافع کلان کشور ترجیح می‌دهند و به بهانه طرح مسأله پولشویی خواستار تصفیه حساب جناحی و استیضاح ظریف هستند، باید بیشتر هوشیاری به خرج دهند چرا که دشمن در آماده باش کامل است و آگاه باشند که آب در آسیاب دشمن نریزند.