جهانگیری: دولت تا بازسازی کامل مناطق زلزله زده در کنار مردم خواهد بود







واحد‌های مسکونی روستایی مناطق زلزله زده کرمانشاه تا پیش از فصل سرما تکمیل خواهند شد و دولت نیز تا بازسازی کامل واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده در کنار مردم استان کرمانشاه خواهد بود.
به‌گزارش ایرنا،  «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهوری با ورود به فرودگاه کرمانشاه، مردم کرمانشاه را مرزدارانی غیور توصیف کرد که در طول تاریخ ایران شجاعانه از مرزهای کشور حراست و حفاظت کرده‌اند و افزود: متأسفانه مردم این استان بخصوص در شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام‌آبادغرب به‌دلیل وقوع زلزله‌های شدید متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.
وی گزارش استاندار کرمانشاه و مسئولان بازسازی که در سالگرد وقوع زلزله در جلسه هیأت دولت ارائه شد، را رضایت بخش دانست و با تأکید بر اینکه دولت از نخستین لحظات پس از وقوع زلزله سال گذشته کرمانشاه در کنار مردم این استان قرار داشت، تصریح کرد: در زلزله سال گذشته بیش از 100 هزار واحد مسکونی دچار آسیب شد که تاکنون برای جبران خسارات، بیش از 20 هزار واحد مسکونی احداث و بیش از 55 هزار واحد بازسازی و تعمیر شده است. واحدهای باقیمانده بخصوص در بخش روستایی باید حتماً در روزها و هفته‌های آینده تکمیل شوند تا مردم مناطق زلزله زده استان در فصل سرما از سرپناه مطمئنی برخوردار باشند.
جهانگیری همچنین با اشاره به زلزله اخیر در استان کرمانشاه گفت: متأسفانه هنوز عوارض زلزله سال گذشته به طور کامل برطرف نشده بود که در روزهای گذشته زلزله نسبتاً شدیدی کل منطقه را دچار آسیب کرد و بسیاری از شهرهای استان نظیر قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، ثلاث باباجانی و منطقه اورامانات دچار آسیب شدند.
معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: زلزله 6.4 ریشتری اخیر زلزله‌ای بزرگ محسوب می‌شود که در هر نقطه از کشور اتفاق بیفتد خسارات جانی و تلفات انسانی به همراه خواهد آورد. این شدت از زلزله نه تنها در ایران بلکه در سطح دنیا نیز زلزله‌ای بزرگ محسوب می‌شود اما خوشبختانه در این زلزله تلفات جانی وجود نداشت که مهم‌ترین دلیل آن مقاوم‌سازی و ساخت و ساز استاندارد و ایمن واحدهای مسکونی بوده است.
وی با بیان اینکه ایران کشوری زلزله‌خیز است و باید تمام واحدهای روستایی کشور بازسازی و مقاوم‌سازی شوند، تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 6 میلیون واحد روستایی در کشور وجود دارد که باید حتماً بازسازی و مقاوم‌سازی شوند، تا اطمینان پیدا کنیم که مردم روستاها در جریان وقوع زلزله دچار خسارت نمی‌شوند. مردم توان و بضاعت مالی دولت و شرایط تحریم را درک می‌کنند، دولت با وجود همه محدودیت‌ها تلاش می‌کند تا آسیب‌ها و خسارات وارد شده به واحدهای مسکونی استان کرمانشاه را جبران کند و همواره در کنار مردم این استان خواهد بود.
   مشکلات مناطق زلزله‌ زده کرمانشاه باید به سرعت رسیدگی شود
جهانگیری در جریان بازدید از چند روستای زلزله ‌زده استان کرمانشاه نیز گفت: مشکلات و نیازهای مناطق زلزله‌زده این استان باید به سرعت رسیدگی شود. معاون اول رئیس‌جمهوری  از روستاهای «کرکهرک» و «چم امام حسن» در شهرستان قصرشیرین بازدید کرد و در روستای کرکهرک در منزل یکی از اهالی روستا حضور یافت و در سخنانی کوتاه تأکید کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما مسئولان باید به مشکلات مردم و تأمین امکانات لازم برای آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند. همچنین تسهیلاتی که برای مردم زلزله زده در نظر گرفته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که برای بازپرداخت آن دچار مشکل نشوند. در این بازدید مردم هم از دغدغه‌هایشان در خصوص منازل آسیب دیده، نداشتن امکانات در چادر برای فصل سرما، مشکلات معیشتی و... با معاون اول رئیس جمهوری سخن گفتند.
در این دیدار مردم روستا خواستار توجه بیشتر مسئولان و دستگاه‌های خدمات رسان برای تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله شدند. وی در ادامه به دیدار مردم روستای «چم امام حسن» رفت و در چادر یکی از زلزله زدگان حضور یافت و با تأکید دوباره بر ضرورت تسریع در رفع مشکلات زلزله زدگان گفت: مشکلات مردم باید براساس اولویت‌بندی و رفع نیازهای اساسی برطرف شود.
جهانگیری در ادامه سفر یک روزه خود به مناطق زلزله زده کرمانشاه از روستاهای «روبیان بزرگ» از توابع شهرستان گیلانغرب و«فتاح بگ» از توابع شهرستان سرپل ذهاب هم بازدید کرد. در جریان این بازدید معاون پارلمانی رئیس جمهوری، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مسکن، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و استاندار کرمانشاه هم حضور داشتند.
در زلزله 6.4 ریشتری شامگاه یکشنبه 4 آذر شهرستان سرپل ذهاب 771 نفر مصدوم شدند. 3 هزار و 800 واحد مسکونی تاکنون از سوی 47 تیم ارزیاب از ستادهای معین در مناطق زلزله زده مورد ارزیابی قرار گرفته که در مجموع با توجه به بازسازی و تعمیر 80 درصد واحدهای مسکونی این مناطق، آسیب جدی به واحدهای مسکونی وارد نشده و 20 درصد واحدها در حد تعمیری هستند. در 12 روستای اصلی کانون زلزله در شهرستان‌های قصرشیرین وگیلانغرب نیز ارزیابی‌ها انجام شده و 160 واحد مسکونی در مجموع دچار خسارت شده‌اند که این واحدها همگی تعمیری هستند.
این زلزله پس لرزه زمین لرزه 7.3ریشتری 21 آبان سال گذشته بوده که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و 620کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت. این زلزله به 10 شهرستان و یکهزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن 100هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده‌اند.
   خسارت زلزله به 73 واحد مسکونی در کردستان
زلزله یکشنبه شب 4 آذرماه در مناطق غرب کشور، به 73 واحد مسکونی شهری و روستایی در کردستان خسارت زده است.«آرتیکاس اقبال»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین واحدهای مسکونی خسارت دیده در شهر سنندج است. برخی از این واحدها نیاز به تعمیر دارند که شامل 32 واحد مسکونی شهری و 26 واحد مسکونی روستایی بوده و بقیه واحدها شامل 26واحد مسکونی روستایی نیز تخریب شده‌اند. مدیریت بحران کردستان لیست این واحدها را جمع‌آوری و بزودی برای اعلام به هیأت دولت و تخصیص اعتبارات بلاعوض و تسهیلات به وزارت کشور اعلام می‌کند. وی یادآور شد: همچنین این زلزله 160میلیارد ریال نیز به راه‌ها و  مسیرهای ارتباطی مانند پل‌های کردستان خسارت زده است. این خسارت‌ها بیشتر در شهرستان‌های مریوان، سروآباد، سنندج و کامیاران بود و شامل ریزش کوه و تخریب آسفالت، آسیب زدن به بدنه برخی پل‌های روستایی و تخریب شانه‌های خاکی راه‌هاست.این زمین لرزه در اکثر شهرستان‌های کردستان از جمله سنندج، سروآباد، مریوان، قروه، سریش آباد و دیواندره احساس شد.