اقوام همواره از نظام حمایت کرده‌اند

4 استاندار جدید در جلسه دیروز هیأت دولت انتخاب شدند. به موجب تـــــــصمیم هیأت وزیران، احمد حسین‌زادگان، محمدعلی شجاعی، محمدرضا پورمحمدی و محمدصادق معتمدیان به ترتیب به عنوان استانداران مازندران، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی تعیین شدند. انتخاب این استانداران در پی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و خروج تعدادی از استانداران از دولت اتفاق افتاد. رئیس جمهوری هم در سخنانی با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای 4 استان مرزی گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم مسئولیت و بار سنگین ویژه‌ای برعهده دارند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارائه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند. رئیس جمهوری ادامه داد: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قائل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را بخوبی اعمال کند. روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تأمین کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور بویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند، گفت: تولید بویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود. وی با بیان اینکه در همه این استان‌ها تنوع قومی و مذهبی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است، گفت: استان‌هایی که دارای تنوع قومی هستند در حقیقت باید این تنوع را یک فرصت دانسته و به هیچ عنوان نباید آن را به عنوان یک تهدید تلقی کرد.
روحانی با اشاره به حوادث دی‌ماه سال گذشته در کشور، اظهار داشت: تنوعات قومی در روزهایی که برخی می‌خواستند برای کشور مشکلاتی را به وجود آورند، از نظام حمایت کردند و مشخص شد که ضدانقلاب و کسانی که می‌خواستند کشور را ناآرام کنند، نتوانستند بر این موج سوار شوند.
وی با اشاره به اینکه نباید احساس هویت ملی دچار تضعیف شود، اظهار داشت: همه باید اول به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کرده و پس از آن، قومیت‌ها موجب افتخار ما خواهد بود و جابه‌جایی آنها ناصحیح بوده و هر کدام باید در جای خود مدنظر و مورد احترام باشد.


رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به وقوع زلزله 6.4  ریشتری در استان کرمانشاه، گفت: لازم می‌دانم همدردی دولت را با مردم آسیب‌دیده کرمانشاه در زلزله اخیر ابراز داشته و از همه بخش‌های امداد و نجات و اسکان موقت که اقدامات بسیار خوبی در ساعات اولیه انجام دادند، تشکر کنم. روحانی افزود: تمام خانه‌هایی که در طول یکسال گذشته در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه ساخته شد، با زمین‌لرزه اخیر آزمایش و معلوم شد در ساخت این منازل بر روی طرح‌های مهندسی و انتخاب مصالح به درستی عمل شده است.
 
برخی تصمیمات بانک مرکزی در گذشته جایگاه خوبی نداشت
روحانی با اشاره به اینکه هنوز مردم در زمینه مسائل اقتصادی و معیشتی مشکلاتی دارند، اظهار امیدواری کرد که در بودجه سال آینده به بخش مهمی از این مشکلات پرداخته شده و مردم زندگی خود را با آرامش بیشتری ادامه داده و همه در این زمینه یکدیگر را یاری کرده تا بتوانیم از این مقطع عبور کنیم. وی  با اشاره به اینکه گر چه در این ایام با سختی‌هایی مواجه بودیم اما مشخص شد برخی از تصمیمات بانک مرکزی در گذشته، چندان جایگاه خوبی نداشت، تصریح کرد: سال‌ها با بانک مرکزی بحث داشتیم که ورود طلا به کشور را آزاد کنیم و همواره بانک مرکزی با آن مخالف بود در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافق آزاد شدن واردات طلا به کشور بود، چرا که صنعت طلاسازی در کشور بسیار مهم است و می‌تواند موجب ایجاد تحول خوبی باشد. رئیس جمهوری ادامه داد: بانک مرکزی معتقد بود اگر واردات طلا به کشور آزاد شود، قیمت ارز افزایش خواهد داشت، اما هنگامی که واردات طلا آزاد شد، دیدیم که قیمت ارز هم رو به کاهش رفت و نشان داد که فرمول‌های علمی گاهی نیاز به توجه بیشتر و تجدید نظر در مقام عمل دارد.
 
مصوبات دولت
هیأت وزیران در جلسه دیروز خود به منظور تسهیل در فرآیند تولید داخلی در کشور، واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولید به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی را براساس مقررات این مناطق، از تشریفات ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت معاف کرد.دولت همچنین با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اختصاص اعتبار برای جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه در برخی مناطق کشور موافقت کرد. بر این اساس، مبلغ 50 میلیارد ریال برای مدیریت خشکسالی، رفع کمبود منابع آبی و مرمت و بازسازی قنوات  به استان اصفهان اختصاص یافت. همچنین با تصویب دولت، مبلغ 70 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته برای بازسازی و مرمت باند پروازی دوشان تپه و بازسازی و مقاوم سازی مرکز امداد و درمان مدیریت بحران بیمارستان بعثت در شهر تهران در سال 1396، برای اجرا در سال 1397 تنفیذ شد.
هیأت وزیران همچنین به منظور اجرای پروژه های بازسازی و ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل شهر هشترود استان آذربایجان شرقی که در اثر سیل سال 1396 تخریب شده‌اند، مبلغ 40 میلیارد ریال به استان آذربایجان شرقی اختصاص داد. تنفیذ باقی مانده اعتبار اختصاص یافته به منظور اجرای طرح آبخیزداری و کنترل سیلاب استان قم به مبلغ 62 میلیارد ریال برای اجرا در سال 1397، از دیگر مصوبات جلسه دیروز هیأت دولت بود. هیأت وزیران در اجرای قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات، میزان حق‌الامتیاز صدور پروانه فعالیت اپراتورهای ماهواره­ای مخابراتی تا پایان سال 1398 را 90 میلیارد ریال تعیین کرد. همچنین با تصویب دولت، درصد تسهیم درآمد خدمات موضوع پروانه برای خدمات عمده‌­فروشی 3 درصد تعیین شد.