ظريف از فرصت دفاع استفاده كند

آرمان‌‌ - راضیه فراهانی: پس از هجمه‌های بسیار زیاد علیه محمدجواد ظریف در بهارستان بالاخره آقایان دلواپس با 24 امضا استیضاح وزیر امورخارجه را تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند. در بند اول این طرح استیضاح درباره اظهارات آقای ظریف در مورد پولشویی در کشور است با این عنوان «اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران»، با توجه به این نوع نگارش در بند اول استیضاح آقای وزیر به طور کامل شفافی بر همگان روشن است؛ افرادی که به دنبال استیضاح او برآمده‌اند مدعی هستند که در کشور هیچ نوع پولشویی وجود ندارد و سخنان آقای ظریف خلاف جمهوری اسلامی است در صورتی که به دلواپسان بی‌انصاف باید گوشزد کرد که اگر این نوع جرم در کشور موجود نیست پس پول قاچاق کالاها و یا پول قاچاق مواد مخدری که به کشور وارد می‌شود به کجا می‌رود؟ همچنین باید به این آقایان گفت اگر قصد استیضاح آقای ظریف را در مجلس دارید، همان‌طور که این مجلس به نام خانه ملت نامیده شده است، اگر این موضوع به آنجا کشید که آقای ظریف به صحن بیاید و پاسخ دهد چه بهتر است که پاسخ‌های آقای ظریف از طریق صداوسیما به صورت پخش زنده برای تمام مردم جامعه نشان داده شود تا مشخص شود که آیا در کشور پولشویی وجود دارد یا خیر؟ چرا که مردم پس از پاسخ‌های آقای ظریف می‌توانند نتیجه‌گیری کنند که آیا آقایان تندرو به دنبال منافع کشور و نظام حرکت می‌کنند و یا آقای ظریف و تیم دیپلماسی دولت؟ همانطور که همیشه به مسئولان کشور گوشزد می‌شود که با مردم به شفافیت و صراحت صحبت کنید به آقایان دلواپس در خانه ملت هم این موضوع گوشزد می‌شود که در صورت استیضاح آقای ظریف، جلسه مذکور را به صورت پخش زنده روی آتن تلویزیون نشان دهید تا مردم هم در جریان موضوعات باشند. ادامه بازی با ظریف و هجمه علیه او هیچ موضوعی بجز بازی باخت‌ـ‌باخت مانند گذشته برای آقایان دلواپس نخواهد داشت چرا که خودشان هم می‌دانند با مطرح شدن این استیضاح فقط خود را مقابل جامعه کوچک می‌کنند؛ چراکه آنها درصدد ضعیف نشان دادن دستگاه دیپلماسی کشور و شخص آقای ظریف برآمدند اما با استیضاح و پاسخ‌های آقای ظریف فقط دست آقایان به اصطلاح دلواپس برای چندمین بار بر مردم رو شده و وزیر امور خارجه مانند همیشه قهرمان این موضوع خواهد شد. بنابراین عدم موفقیت طراحان استیضاح یک ناکامی بزرگی را برای دلواپسان به ارمغان خواهد آورد چرا که اگر این موضوع به برگزاری یک جلسه هم منجر نشود نشان از آن است که دلواپسان حتی توانایی برگزاری یک جلسه استیضاح ساده را هم ندارند. همچنین لازم به ذکر است که یک مقام مسئول در دادستانی کل کشور خبر از این داد که پاسخ ۱۲ صفحه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه به نامه محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، پنجم آذر واصل شده است.
محورهای استیضاح ظریف
اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به جمهوری اسلامی ایران، بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور، عدم توجه کافی به توسعه و فعال‌کردن روابط با کشورهای قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین، استفاده از برخی سفیران ناکارآمد، فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی با آنها داریم، مانند چین و هند، دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات‌ها، عدم استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم کرده است، مواضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا، به‌کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم، تهدید بنیه دفاعی کشور به از بین رفتن توانایی آن، عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده» 11 محور استیضاح وزیر امورخارجه است که توسط 24 نماینده امضا و تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.
عده‌ای دنبال منع تصویب CFT هستند


سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره هجمه‌های اخیر بر وزیر امورخارجه در خانه ملت در گفت‌وگو با «آرمان» اظهار کرد: پس از اینکه آقای ظریف به صورت شفاف از پشت پرده مخالفان CFT و FATF را برای همگی نشان داد، عده‌ای برآشفته شده و به او حملات شدیدی وارد کردند که این عده در نهایت دست به امضای استیضاح وزیر امورخارجه زدند. اسماعیل گرامي‌مقدم ادامه داد: آقای ظریف در این گفت‌وگو دست به یک افشاگری درباره مسأله پولشویی و پول‌های کثیف زده است که در کشور رواج دارد. او با تاکید بر اینکه سخن آقای ظریف سخن درستی است، افزود: او بی‌ثمر سخن نگفته است بلکه آقای ظریف همان‌گونه که برای دادستان تهران هم مستنداتی داشته با ادله و مدارک لازم، به بحث پولشویی در کشور پرداخته است. گرامی‌مقدم با اشاره به اینکه نیازی به جست‌وجوی اسناد و مدارک برای پولشویی در کشور نیست، تصریح کرد: بزرگترین مستند پولشویی در کشور به صورت گسترده وجود دارد که آن نظام بانکی کشور است. به این معنا که در کشور ما برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا نظام بانکی یک نظام بازدارنده پولشویی و انتقال پول‌های کثیف نیست. او ادامه داد: در کشور ما هر فردی می‌تواند به بانک مراجعه کند و به هر میزان پول در بانک پس‌انداز و یا انتقال دهد و یا هر میزانی از بانک می‌تواند برداشت داشته باشد، در حالی که کشورهای عضو CFT و FATF می‌شوند عملا محدودیت را بر بانک‌ها اعمال کرده تا منبع پول انتقال به بانک‌ها اعلام شود، به این معنا هر پولی که به بانک انتقال و یا از آن خارج می‌شود باید دارای یکسری اسناد باشد و این موضوع یک نوع بانکداری سالم در دنیا و افرادی است که این معاهده را می‌پذیرند. او تصریح کرد: سوال وزیر خارجه به عنوان فردی که سیاست خارجه را تنظیم و اجرا می‌کند آن است که اگر این محدودیت برای بانک‌ها وجود داشته باشد چه مشکلی به وجود می‌آید که آقایان به دنبال ارائه سند از او شدند و یا به کلی این موضوع را کتمان می‌کنند که در کشور پولشویی به این گستردگی وجود ندارد؟ این افراد درحقیقت به دنبال این هستند تا فشاری را که در مجلس بر دوش نمایندگان قرار دادند و تهدید کردند نمایندگان به موضوع الحاق ایران به معاهده قوانین بین‌المللی از جمله CFT رأی ندهند، آنجا موفق نشدند و در اینجا به دنبال این موضوع هستند تا با جوسازی و فشار بر دولت مانع تصویب CFT در مجلس و یا در مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند. سخنگوی حزب اعتماد ملی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی وجود تهدیدهای شدید آمریکا بر ایران، ما وارد نظام بانکداری دنیا شویم، قوانین بین‌المللی بانکی و مالی را رعایت کنیم تا در نتیجه پولشویی در کشور به حداقل برسد. او در پایان گفت: آن تعداد از نمایندگانی که به دنبال استیضاح وزیر خارجه هستند بر همگی روشن است که این افراد از سوی کدام جریان سیاسی تند هستند که دست به چنین اقدامی زده‌اند و باید گفت که این افراد راهی به پیش نخواهند برد. پیشنهادم آن است که آقای ظریف این استیضاح را فرصت و غنیمتی برای دفاع از حقوق ملت و دفاع از قانونی که مانع از پولشویی در کشور می‌شود، بداند.