ژوبین صفاری چالش‌های عبور از معضلات‌50 ساله در نظام بانکی

ابرچالش‌های ساختار بانکی در کشور موضوع چندان تازه‌ای نیست، چنانچه قوانین مربوط به بانک‌ها قدمتی‌50 ساله در کشور دارد و به طور قطع نیازمند اصلاح اساسی است. اما در شرایطی که تحولات اقتصادی کشور بیش از هر چیز تابعی از تحولات سیاسی است، اصلاح ساختار در هر بخش از جمله بانک مرکزی و ساختار بانکی، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. شاهد این گزاره را می‌توان در اتفاقات یک سال گذشته بازار ارز و طلای کشور به وضوح دید، آنجا که این ساختار به ارث رسیده معیوب با تنش‌های سیاسی در خارج از کشور دچار تکانه‌های نسبتاً شدیدی شد که عبور از این بحران همچنان معضل اصلی دولت به حساب می‌آید. در این شرایط انتخاب عبدالناصر همتی که با وعده ایجاد ثبات و اصلاح ساختار، سکان کشتی فرسوده و البته طوفان‌زده بانک مرکزی را بر عهده گرفت، دارای یک نکته ویژه بود. همتی برای عبور موقت از بحران ارزی بیش از هر چیز بر مولفه‌های سیاسی تکیه کرد و توانست با ایجاد جو روانی نسبتا مثبت و به نفع کاهش قیمت در بازار فشار ناشی از تحریم‌های آبان ماه را گرفته و ثبات نسبی در این بازارها ایجاد کند. هر چند افزایش قیمت‌ها در بازار و اثر مخرب آن بر اقتصاد همچنان برای مردم سخت و سنگین است اما نشانه‌های مثبت ایجاد امید در کنترل، در بازار وجود دارد.
بدون شک اصلاح ساختار بانکی و اقتصادی کشور باید جزو اولویت دولت قرار گیرد اما پر واضح است که این اصلاح نه منوط به یک مدیر و یا یک دستگاه که نیازمند یک هم‌افزایی گسترده در سطح حاکمیت کشور است. در شرایطی که میراث سوء‌مدیریت‌ها و نگاه‌های مقطعی به مسائل مهم کشور سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته است می‌توان گفت نگاه سیاسی همتی علی‌رغم وعده‌هایی که برای اصلاح ساختار در بانک مرکزی داده شد، در شرایط فعلی توانست آبی را به طور موقت بر آتش تلاطم‌های ارزی کشور بریزد. با این حال نباید از نظر دور داشت که ساختار بانکی کشور نیازمند آن است تا از روند گذشته خود فاصله گرفته و استقلال بانک مرکزی (آرزوی دیرینه کارشناسان و صاحب‌نظران) هر روز بیشتر از گذشته شود. مشکلی که به طور قطع باز هم از دروازه سیاست عبور خواهد کرد و مقدمه آن اصلاح در نگاه سیاسی کل حاکمیت و البته دولت است.
به نظر می‌رسد آنچه که بانک مرکزی باید به کمک مجلس شورای اسلامی آن را محقق کند اصلاح قانون‌50 ساله بانک مرکزی است که هدف آن باید اصلاح ساختار بانک مرکزی در جهت کاهش وابستگی این بانک به دولت و همچنین تقویت استقلال بانک مرکزی باشد تا کمک کند خروجی اثرگذاری در افزایش انتقاع بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی و پولی حاصل شود.
این مهم محقق نخواهد شد مگر با تغییر رویه در قوانین و البته به کارگیری افراد متخصص اقتصادی در راس تصمیم‌گیری‌های جدید. بانک مرکزی باید بتواند به کمک سایر نهادهای اثرگذار و البته تغییر سیاست‌های کلی و حتی سیاست خارجی کشور، معضل نقدینگی افسار گسیخته را حل و از این بحران عبور کند. همتی هر چند توانسته تا به امروز سکان‌دار خوبی برای عبور این کشتی از بحران طوفان‌ها باشد، اما بدون شک برای جراحی در ساختار بانک مرکزی نیز باید هر چه زودتر اقدام کند.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار » از برخورد‌های سیاسی در ماجرای استیضاح لاریجانی و ظریف گزارش می دهد لاریجانی و ظریف در پیچ استیضاح سیاسی ژوبین صفاری چالش‌های عبور از معضلات‌50 ساله در نظام بانکی حذف صفر از پول ملی تا چه حد در اقتصاد تاثیر می‌گذارد؟ پول ملی با صفر یا بدون صفر نگاهی به مجموعه «مرز خوشبختی» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده جامعه‌ای که با موقعیت‌های کمیک روایت می‌شود آگهی‌های کاتالیست‌های اجاره‌ای از روی سایت‌ها حذف شدند دور زدن معاینه فنی ممنوع! منابع دیپلماتیک از میزبانی احتمالی آلمان یا فرانسه از سازوکار ویژه اروپا خبر دادند نامه وزارت کشور تکلیف شهرداری تهران را روشن نکرد «بهشت» در مه نامه وزارت کشور تکلیف شهرداری تهران را روشن نکرد «بهشت» در مه معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده مطرح کرد ابهام شرعی در واگذاری برخی پست‌‌ها به زنان رئیس دیوان محاسبات کشور: ۱۰ ابهام درباره قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان احصا شد امنیت اجتماعی در سایه حضور زنان در ورزشگاه عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خبر داد گزارش کمیته‌ ویژه‌ فراکسیون امید در مورد حوادث دانشگاه اصفهان سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور: آفت مدرک‌گرایی در کشور