شهـردار در برزخ

بازي‌هاي سياسي و استفاده‌ از اهرم‌هاي قدرت براي رسيدن به منافع در كشور تمامي ندارد و به نظر مي رسد تمام جريان‌هايي كه در اين مرز و بوم زيست دارند از اين راهبرد پيروي مي‌كنند، خواه اصلاح‌طلبان و اعتداليون بر سر كار باشند، خواه تندروها و اصولگرايان؛ تفاوتي ندارد و وضعيت به همين روال پيش مي‌رود. موضوعي كه اين روزها سبب آشفتگي اذهان شده است و متاسفانه هيچ‌كدام از مسئولان نيز پاسخ روشن و واضحي براي مردم در اين زمينه نمي‌دهند، ماجراي تاييد صلاحيت شهردار تهران است؛ مساله‌اي كه در اين روزهاي ناخوش بيش از پيش مردم پايتخت را دچار آشفتگي افكار كرده‌است. هرچند كه پيروزحناچي در اين روزگاري كه سرپرستي شهرداري را نيز در اختيار دارد به مسير خود ادامه مي‌دهد ولي اين نوع بازي‌هاي سياست‌زده عاملي براي دل‌چرك شدن شهروندان مي‌شود. تهران پايتخت ايران اسلامي ازشهرهاي مهم وحايز اهميت كشور محسوب مي‌شود و از طرف ديگردراين كلانشهرمشكلات زيادي وجود دارد كه نيازمند مديريت دقيق وكارآمدي است و اين كشمكش‌هاي بي‌فايده جز خيانت به ملت هيچ دستاوردي ندارد.
ماجراي بازي با شهردارپيروز
وقتي قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان به تصويب نمايندگان رسيد، اين قانون شامل حال شهردار تهران نيز شد و اعضاي شوراي شهر پيروز حناچي را به جاي افشاني برگزيدند و تا آمدن حكم شهرداري تهران او را به عنوان سرپرست انتخاب كردند. بي‌شك شهردار تهران پست حساس و حايزاهميتي را در اختيار دارد ولي اين همه هياهو و حاشيه‌سازي نتيجه‌اي در برندارد. اين روزها سوالاتي براي مردم پيش آمده كه چرا وقتي بعد از دهه‌ها يك شهردار غير سياسي به بهشت رسيده‌است براي اعطاي حكم اين فرد برخي تا اين حد بازي درمي‌آورند؟! عده اي مدعي هستند كه اعضاي خانواده حناچي‌، عضو گروهك منافقين بوده‌اند كه به گفته برخي اين موضوع در خانواد‌ه‌هاي بسياري از مسئولان نيز به چشم مي‌خورد. يكي ديگر از مسئولان در انتقاد از اين وضعيت مي‌گفت چگونه است كه براي حكم شهرداري حناچي تا اين حد مساله‌ ايجاد كرده‌اند در صورتي‌كه اين فرد سال‌ها به عنوان مسئول ارشد در پست‌هاي مختلف كشور فعاليت مي‌كرده است كه دست‌كمي از شهرداري تهران ندارد! اينكه مسئولان با نامه بازي‌هاي مبهم و مساله‌دارپذيرفتن يك مسئوليت را از سر خود باز كنند، چه معنا دارد؟! 
آشفتگي اعضاي شورا


اين بازي‌هاي سياسي به گونه‌اي است كه مسئولان نيز نمي‌توانند به صورت علني سخن بگويند و موضع خاصي بگيرند. در همين راستا علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران روز سه‌شنبه در حاشیه جلسه هم اندیشی اعضای شورا که پشت درهای بسته برگزارشده بود با بیان اینکه روز دوشنبه آخرین مهلت وزارت کشور بعد از 10 روز فرصت، برای صدور حکم شهردار منتخب شورا بود، گفت:« نامه محرمانه‌ای از سوی وزارت کشور به شورا آمده که نه ابلاغ حکم شهردار بود و نه اینکه شهردار منتخب واجد شرایط تعیین شده نیست».وی افزود:« براساس ماده ٨٠ بند یک تبصره سه قانون شوراها اعلام شده است که وزارت کشور بعد از 10 روز بايد حکم شهردار را صادر کند و در غیر این‌صورت هنگامی که شهردار را واجد شرایط ندانست بايد مراتب را با ذکر دلایل و مستندات به شورا اعلام کند اما نامه وزارت کشور نشان داد که به پاسخ صریح تر از سوی وزارت اطلاعات نیاز دارند».اعطا با بیان اینکه با وزارت کشور مکاتبه خواهد شد تا وضعیت را برای شوراها مشخص کنند، ادامه داد: «با این حال تا زمانی که وضعیت روشن نشود، سرپرست شهرداری با قوت کار خود را ادامه خواهد داد و مشکلی بابت اداره شهر احساس نخواهد شد، هرچند شورا نظارت بیشتری را اعمال خواهد کرد».سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در قانون آمده است که اگر شورا بر انتخاب گزینه خود پافشاری کند، قانون شرایط دیگری را پیش بینی کرده است، گفت:«بعد از مکاتبه شورا با وزارت کشور، بهتر می توانیم به جمع‌بندی برسیم که گام بعدی چه خواهد بود.اعطا در واکنش به توییت الهام فخاری عضوشوراي شهر در مورد شهردارشدن حناچی گفت:« صحیح این است که شما مطالب را از سخنگو و رییس شورا بپرسید». وی با بیان اینکه قانون مسیر بعدی را مشخص کرده اما با اعضای شورا در مورد شرایط مسیر بعدی صحبت نداشتیم، گفت:«در گفت‌وگو با مراجع تصمیم گیر موضوع را دنبال می‌کنیم».
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر وزارت کشور سرانجام حکم شهردار را انتخاب نکند، چه می‌شود، گفت:«‌در این رابطه بحثی نکردیم».سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد:« وزیر کشور نامه محرمانه‌ای را به شوراي شهرارسال کرده كه می‌توان گفت این نامه نه ابلاغ حکم شهردار است و نه ابلاغ اینکه حناچی واجد شرایط تعیین شده نیست». حسن خلیل‌آبادی نيز در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت:« در جلسه هم اندیشی قرار شد با وزارت کشور مکاتباتی داشته باشیم و درخصوص تعیین تکلیف شهردار تهران اقدام شود».وی گفت:« وزارت کشور اعلام کرده است که نامه وزارت اطلاعات برای صدور حکم شهرداری حناچی کفایت نمی‌کند؛ چرا که این نامه چند پهلو است».خلیل‌آبادی افزود:« بنابراین هیات ريیسه مکاتبات خود را با وزارت کشور آغاز می‌کند تا هرچه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود». وی در پاسخ به پرسشي مبنی بر اینکه یکی از اعضای شورای شهر تهران در تويیتی اعلام کرده است که حناچی شهردار تهران شده است، گفت:« چگونه این اتفاق افتاده وقتي شهردار از وزارت کشور حکمی دریافت نکرده است. در حال حاضر پیروز حناچی به عنوان سرپرست شهرداری تهران مطرح است».عضو شورای شهر تهران اظهار داشت:«در صورتی که حکم شهردار صادر نشود موضوع در هیات حل اختلاف مطرح خواهد شد».وی ادامه داد:« اگر اعضای شورای شهر تهران مصر به انتخاب حناچی نيستند،پروسه انتخاب شهردار جدید راه خواهد افتاد».خلیل‌آبادی گفت:« در جلسه هم‌اندیشی درخصوص انتخاب شهردار جدید بحثی نشد و مذاکرات با وزارت کشور و وزارت اطلاعات درباره صدور حکم شهردار انجام شده است».عضو شورای شهر تهران افزود:«وزارت کشور باید تا روز دوشنبه در خصوص انتخاب شهردار جواب می‌داده که تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است كه امیدواریم هرچه زودتر حکم شهردار تایید و ابلاغ شود».
وی ادامه داد:« نامه وزارت کشور به شورای شهر این قطعیت را نداده که حناچی را تایید یا رد می‌کند».خلیل‌آبادی افزود:« در حال حاضر نامه وزارت کشور دارای ابهام است و باید این ابهامات برطرف شود». رييس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر نيز در پاسخ به این پرسش که اعلام شده جلسه اضطراری در شورای شهر برای سرنوشت شهردار تهران تشکیل شده است، گفت:«به ما چنين مساله‌اي اعلام نکرده اند و من در جریان این موضوع نیستم». محمد علیخانی در خصوص تایید حکم پیروز حناچی شهردار منتخب، گفت:«برخی اعضای شورا نقل می‌کنند که پاسخ استعلام حناچی از وزارت اطلاعات به وزارت کشورداده شده است».وی ادامه داد:« تعدادی از اعضا می‌گویند مشکلی در تایید حکم حناچی نیست و امروز دوشنبه حکم صادر می‌شود و برخی دیگر نقل می‌کنند وزارت کشوراعلام کرده این پاسخ کفایت نمی‌کند».
دلخوري بهارستان
نمايندگان نيز نسبت به اين موضوع اعتراض داشتند. در همين حال قاسم میرزایی نیکو ، در خصوص وضعیت حكم شهردار منتخب تهران گفت:« در کمیسیون شوراها توسط چند نماینده به اعضای شورا یادآور شدیم تا مستقيم در ارتباط با وزیر کشور به روند تایید حکم شهردار تهران جدیت دهند تا هرچه سریع‌تر تکلیف این موضوع مشخص شود».وی ادامه داد:« در همین راستا همچنین در صحن تذکری را به وزیر کشور آماده کردیم که به امضای ۲۵ نفر از نمایندگان استان تهران رسید و خواستیم ایشان تعللی در اجرای حکم شهردار تهران نداشته باشد و موارد مدنظر نمایندگان هم در این تذکر بیان شد».این عضو کمیسیون شوراها در پاسخ به این سوال که اگر حکم شهردار امضا نشود و تذکر نمایندگان نیز ترتیب اثر داده نشود چه اقدامی صورت می‌گیرد، گفت: «فکر نمی‌کنم به آن مرحله برسیم؛ با جمع‌بندی ما و تلاش خردمندان وزارت اطلاعات و وزارت کشور این موضع در چند روز آینده مرتفع خواهد شد». مصطفي‌كواكبيان، نماینده مردم تهران در ادامه به تعلل در صدور حکم شهردار تهران اشاره کرد و گفت:« به چه حقی این حکم نگه داشته شده در حالی که پیش از این به صورت استمزاجی نظرخواهی شده و شهردار منتخب تایید شده بود». کواکبیان اضافه کرد:«همچنین دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اعلام کردند حناچی هیچ مشکل امنیتی و اطلاعاتی و هیچ فساد اخلاقی و اقتصادی نداشته است، ضمن اینکه وی اهل جبهه و جنگ است».
بازي بس است
چهره‌ها و شخصيت‌هاي سياسي نيز نسبت به اين تعلل و بازي اعتراضاتي داشتند كه بيان كردند. مسئولان وشخصيت‌هايي كه تصور مي‌كنند همچنان دهه‌هاي 60 و 70 برقرار است بايد بدانند كه با گسترش فضاي‌مجازي و افزايش شبكه‌هاي اجتماعي مسائل و تصميمات گوناگون به زودي در ميان افكار عمومي توزيع مي‌شود و آن‌ها از اين نوع اقدامات انزجار خود را اعلام مي‌كنند. مردم پايتخت مي‌گويند زماني كه ما در اتوبوس‌ها و مترو به صورت كمپوت‌وار به محل كار يا منزل خود مي‌رويم و در خط ويژه اين مسئولان بزرگوار را مشاهده مي‌كنيم كه با پول بيت‌المال و ماشين دولتي تردد مي‌كنند، اين سوال در ذهن ما ايجاد مي‌شود كه چرا اين شهر بدون شهردار رها شده و آسيب‌هاي اين بازي‌ها بايد متوجه ما باشد؟! چرا جناح‌بازي‌ها بايد در مدريت شهري نيز تاثيرگذار باشد و نتيجه اين آشفتگي مديريت در پايتخت كشوري به وجود آيد كه ادعاي قدرت اول منطقه بودن را دارد؟! اميدواريم مسئولان اندكي به فكر مردم باشند و خط‌قرمزهاي خودساخته را كنار بگذارند تا با انجام امور به شيوه منطقي كمي ملت طعم مديريت‌هاي به دور از سياست‌زدگي را نيز بچشند زيرا وضعيت امروز ايران در شأن ملت ما‌نيست.