انتشار تصاویر آشوب‌ها و زد و خورد پلیس با مردم به حیثیت ما لطمه زده است

سرویس خارجی-مدعیان «جریان آزاد گردش اطلاعات» و «آزادی بیان» که به بن بست می‌خورند، علیه ادعاهای خود بر‌می‌خیزند. اعتراضات جنبش جلیقه زردها به سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون شنبه گذشته به اوج خود رسید و این جنبش بی‌سر در بزرگترین نمایش قدرت در عمر کوتاه خود پاریس و شانزه‌لیزه را به آتش کشید. شدت درگیری‌ها به قدری گسترده بود که تصاویر منتشر شده بی‌شباهت به صحنه جنگ‌های خیابانی نبود.
 تنها در اعتراضات روز شنبه 130 نفر بازداشت و 600 نفر زخمی شدند که حال ده‌ها نفر از زخمی‌ها نیز وخیم گزارش شده بود.
خبرگزاری‌ها گزارش دادند، معترضان در اطراف کاخ الیزه و خیابان شانزه‌لیزه که بسیاری از ساختمان‌های مهم دولتی فرانسه و محل اقامت ماکرون نیز آنجاست تلاش داشتند خود را به کاخ الیزه برسانند و در جریان تلاش برای عبور از موانع شانزه‌لیزه شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود که تا‌کنون سابقه نداشته است.
با گسترده شدن اعتراضات و حمله معترضان به کاخ الیزه ماکرون با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «از ماموران اجرای قانون و نیروهای امنیتی و پلیس به خاطر فعالیت حرفه‌ای آنها تشکر می‌کنم. شرم بر کسانی باد که به آنها حمله کردند. شرم بر کسانی که علیه شهروندان عادی و خبرنگاران خشونت اعمال کردند. شرم بر کسانی که سعی کردند مقام‌های منتخب را تهدید کنند. هیچ جایی برای این‌گونه اقدامات خشونت‌آمیز در جمهوری فرانسه وجود ندارد.»


اما حالا خبر رسیده کار که بیخ پیدا کرده است، انتشار گسترده تصاویر مربوط به آشوب‌ها در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی باعث نگرانی دولت فرانسه شده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «بنجامین‌گریوو» سخنگوی دولت فرانسه  در نشست خبری در این زمینه گفته: «نباید تاثیر تصاویر خیابان شانزه‌لیزه آمیخته با صحنه‌های نبرد که توسط رسانه‌ها در فرانسه و خارج از کشور پخش شد را کم ارزیابی کنیم.» وی افزود: «پشت این خشم به وضوح مسئله‌ای عمیق‌تر است و ما باید پاسخ دهیم، زیرا این خشم و اضطراب‌ها مدت‌هاست که وجود دارد.» به گفته این مقام دولت فرانسه، انتشار این تصاویر به وجهه این کشور لطمه زده است.
ماکرون: معترضان اراذل‌اند، کوتاه نمی‌آیم
 «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز روز دوشنبه به کابینه خود هشدار داده بود اعتراض‌های خشونت‌آمیز علیه افزایش مالیات بر سوخت در فرانسه خارجی‌ها را دلسرد و دولت او را وادار به واکنش نشان دادن کرد. 
«امانوئل ماکرون» سه‌شنبه  نیز با ‌اشاره به موج اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های اصلاحات اقتصادی وی گفت که صدای خشم شهروندان و اعتراض آنان به افزایش مالیات‌های سوخت را می‌شوند اما مالیات‌های سوخت را لغو نخواهد کرد. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «من شهروندان و خواسته‌های آنان را با اراذل ‌اشتباه نمی‌گیرم و در مقابل آنهایی که خواستار نابودی و بی‌نظمی هستند، کوتاه نمی‌آیم»
آینده جلیقه زردها
در مورد اینکه جلیقه زردها در روزها و هفته‌های آینده به چه سمت و سویی خواهند رفت. بین کارشناسان اختلاف نظر است. برخی معتقدند جنبش جلیقه زردها جنبشی بی‌سر و زود فروکش خواهد کرد.‌ برخی هم می‌گویند با توجه به آشوب‌های روزهای گذشته احتمال پیوستن حاشیه‌نشین‌ها به این جنبش، سوار شدن جریانات افراطی به این جنبش و گسترده‌تر شدن اعتراضات وجود دارد.
فیگارو نیز در این باره نوشته است: «جلیقه زردها، پس از تظاهرات خود در پاریس اینک سخنان ناهمگون و متضادی در‌بارۀ آیندۀ جنبش خود بر زبان می‌آورند.
در حالی‌که برخی از سخنگویان آنان بر اراده گفت‌وگو تاکید دارند و هر‌گونه وابستگی سیاسی را انکار می‌کنند و خواستار اخذ تصمیم براساس پیشنهادات دولت و بررسی آنها هستند.
برخی نیز، همگان را به گردهمایی دیگری در روز شنبۀ آینده در پاریس فراخوانده و پایگاه خبری ویژه‌ای به اسم «صفحۀ رسمی جلیقه زردها» در فضای سایبری ایجاد کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید! کارلوس و ماکسیما دولت و پراید!(یادداشت روز) اخبار ویژه انتشار تصاویر آشوب‌ها و زد و خورد پلیس با مردم به حیثیت ما لطمه زده است تجمع فرهنگیان مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از مردم مظلوم یمن احضار و بازداشت چند نفوذی در حوزه جمعیت تظاهرات مردم تونس و مصر در اعتراض به سفر بن‌سلمان «قاتل اره به دست! برگرد» دود خصوصی‌سازی ‌اشتباه به چشم کارگران می‌رود جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی با بمباران دیرالزور ده‌ها زن و کودک سوری را کشتند ابتدای انقلاب در واردات تسلیحات نظامی تحریم بودیم امروز در صادرات آنها نباید به ضدانقلاب در دانشگاه تریبون داده شود هنرمندان و اهالی فکر و نظر در جنگ نرم حکم نیروهای مسلح در جنگ سخت را دارند با ما در فضای مجازی همراه باشید دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید! دستاورد برجام از «تقریبا هیچ» اوباما به «نزدیک صفر» ترامپ رسید!