باید صدای کارگران را بشنویم

شرایط فعالیت کارخانه نیشکر هفت تپه بعنوان یک واحد تولیدی که قریب به پنج دهه توانسته بخشی از نیروی کار را در «اشتغال واقعی» نگه دارد هم در استان خوزستان و هم در عرصه ملی تبدیل به یک دغدغه جدی شده است. سرنوشت ارزی که بابت گسترش مجتمع به قیمت دولتی تخصیص شد اما در بازار آزاد به فروش رفت هنوز مشخص نیست اما دود بدهی‌ها و عدم تعادل تراز حسابداری برای چندمین بار به چشم کارگران رفته تا طی سه هفته گذشته بار دیگر ناگزیر از اعتصاب بشوند و خواسته‌های خود را جدی‌تر از قبل با مسئولین مطرح کنند. سید راضی نوری نماینده مردم شوش در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» ضمن تایید مطالبات کارگران هفت تپه، ابراز امیدواری می‌کند تا در آینده نزدیک دولت و مجلس به یک تصمیم جدی برای تداوم فعالیت مجتمع نیشکر هفت‌تپه و حل مساله معیشتی کارگران برسند.
آقای نوری، تصمیم نهایی مجلس و دولت برای حل و فصل مسائل کارگران نیشکر هفت تپه چیست و پیگیری شما در مورد مطالباتی که کارگران در اعتصاب اخیر مطرح کرده اند به چه نتیجه ای رسیده است؟ 
اگر منظور شما فقط حقوق و مطالبات معوقه این کارگران است و آن چیزی که براساس قانون کار تعریف شده مدنظر باشد، به نظر می‌رسد نباید با چنین شرایطی مواجه شویم. در مورد شرایطی که منتهی به این اعتصاب شدند بیشتر از همه تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد کارگران موثر بوده که ما این را پیگیری کردیم و بخشی از حقوق و دستمزد این کارگران واریز شده و بخش دیگری هم ان شاء الله ظرف این هفته واریز می‌شود و در این زمینه ما پیگیر هستیم. در عین حال معتقدم لازم است عطف به افزایش بهره وری با دیدگاه جامع به تولید و همه اضلاع تولید در این کارخانه نگاه کنیم و یک تفاهم واقعی بین کارگران، مدیران و سهامداران را دنبال کنیم تا بتوانیم از آینده فعالیت این کارخانه و معیشت کارگران آن مطمئن باشیم.
اجازه بدهید بدون روتوش بپرسم که باید به چه تعریفی از «افزایش بهره وری در هفت تپه» برسیم: الان یک سمت معادله، جدول بدهی‌هاست و سمت دیگر ادعاهایی مثل «جذب 1800 نیروی مازاد در دوره مدیریت دولتی» و زمزمه‌هایی که کارگران را در مورد ادامه کارشان نگران کرده است. بعضی صحبت‌هایی که مطرح شد، اگر زمینه سازی برای تعدیل کارگران باشد معنای «افزایش بهره‌وری» را نمی‌دهند! 


ببینید، اعتراضات و اعتصاب اخیر کارگران در اعتراض به مسائلی اتفاق افتاده که در راس آنها عدم پرداخت حقوق و همین طور ترس از تعطیلی کارخانه بوده است. طی این سه هفته در سطوح استانی و کشوری مساله را با مسئولین ذی ربط در میان گذاشته ایم و تلاش کرده ایم حداکثر هماهنگی را برای رفع مشکل داشته باشیم.  بالاخره همیشه در مدیریت واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها یکسری اختلافات ممکن است بین کارگران با مدیریت یا سهامداران پیش بیاید که اگر بنا به شنیدن صدای طرف مقابل باشد و اگر یک هماهنگی بین ضلع کارگران و سهامداران شکل بگیرد مسائل هم قابل حل و فصل هستند. در مورد نیشکر هفت تپه هم اگر این هماهنگی  به نحو احسن و در جهت پیشبرد اهداف کارخانه و تولید سامان دهی بشود و تلاش کنیم سهامدار و مدیریت و در سمت دیگر کارگران همدیگر را درک کنند و به یک درک مشترک برسند، طبیعتا این چالش‌ها قابل حل و فصل هستند. 
به درستی به اهمیت «درک متقابل» بین کارگران، سهامداران و مسئولین اشاره کردید؛ به نظر شما بازداشت کارگران طی روزهای نخست اعتراضات گزینه مناسبی بود؟ و اینکه آیا وضعیت کارگران در بازداشت مانده را پیگیری می‌کنید یا خیر؟
مواجهه با اعتراضات و راهپیمایی‌ها توسط نیروی انتظامی ملاحظات خاص خود را دارد و دست کم طی سه هفته گذشته فکر می‌کنم، مطالبات این کارگران هر چه که بوده بصورت مسالمت آمیز پیگیری شده و مدیریت شده است و در مورد چند نفر باقی مانده هم امیدوارم که مشکلی در این زمینه پیش نیاید. به طور کلی در مورد بازداشت شدگان هم صلاحدید با مجموعه دادگستری یا دادستان بوده است که بالاخره افرادی که در این اعتراضات فعال بوده‌اند ممکن است نیاز باشد سوالاتی از آنها انجام بشود؛ این صلاحدید را مجموعه دادستانی و دادگستری می‌دانند و فعلا امکان اینکه ما در این خصوص ورود بکنیم وجود ندارد. بالاخره به صلاحدید به این نتیجه رسیدند که تعدادی را احضار یا بازداشت کردند که طی روزهای گذشته اکثریت آنها هم بحمدالله آزاد شده‌اند و امیدواریم چند نفر باقی مانده هم طی روزهای آتی آزاد بشوند.
و یک پرسش مهم: برای تداوم فعالیت کارخانه نیشکر و سایر واحدهای تولیدی که دهه‌ها فعالیت موفق و موثر در تولید را داشته اند و برای بخش مهمی از نیروی کار در استان خوزستان هم اشتغالزایی کرده بصورت راهبردی به چه گزینه‌هایی رسیده اید؟ به هرصورت مردم می‌پرسند که اگر سهامداران از شرایط زده شده اند، قبل از اینکه بحث  تعدیل کارگران یاعدم پرداخت حقوق و دستمزد آنها پیش بیاید، چرا روند واگذاری بازنگری نشود و بخشی از سهام این کارخانه در اختیار دولت به عنوان نهاد عمومی نباشد تا قبل از بحران، با تامین مالی مناسب چراغ کارخانه را روشن نگه داریم و کارگران نان بازویشان را بخورند؟
ما در این مورد با مسئولین وزارت اقتصاد و دارایی بحث‌های جدی داشته ایم و همین طور با مسئولین اقتصادی در سطح استان شرایط را مرور کرده ایم؛ در مورد راه حل نهایی برای مسائل نیشکر هفت تپه الان و به تنهایی نمی‌توانم جواب بدهم، اما امیدوارم در آینده نزدیک بتوانیم شرایط تداوم فعالیت نیشکر هفت تپه را بهتر از امروز تضمین کنیم و در این مورد خبرهای خوبی برای کارگران و مردم داشته باشیم.