ضرورت حل مشکلات کارگران با همکاری همه قوا








رئیس قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت حل مشکلات معیشتی و صنفی کارگران با همکاری همه قوا، یادآور شد: دشمن در پی سوءاستفاده از برخی مطالبات است و کارگران نباید اجازه دهند که مطالبات‌شان، بستر و بهانه‌ای برای استفاده ابزاری دشمنان و ایجاد بی‌نظمی در کشور شود.
به‌گزارش میزان، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، بر همکاری قوا برای حل این مشکلات تأکید کرد و گفت: بار اصلی مسئولیت برای حل مشکلات بر دوش قوه مجریه است، منتها قوای دیگر نیز باید به دولت کمک کنند. بحمدالله با تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا برخی از گره‌ها در حال گشوده شدن است و بتدریج شاهد ثبات و وضعیت بهتری خواهیم بود.وی با بیان اینکه مسأله اقتصاد و معیشت، محور اصلی نفوذ دشمن و ضربات او است، یادآور شد: هنوز تا حل کامل مشکلات فاصله داریم و دولت محترم نیز باید تدبیر خود را افزایش دهد. قوای دیگر هم باید همکاری کنند و در این میان مسائل و مشکلات قشر‌های مختلف را باید مورد توجه جدی قرار داد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه به برخی مشکلات کارگران و مطالبات آنان اشاره کرد و گفت: امروز قشر کارگر تحت فشار‌های معیشتی بسیار زیادی است. به هرحال، حقوق ثابتی داشته‌اند و یک باره قیمت ارزاق و اجناس بالا رفته است. ما باید به حل مشکلات آنها توجه داشته باشیم. گاهی ماه‌ها حقوق کارگران به تعویق می‌افتد؛ چگونه زندگی کنند؟ این مسائل، دو وجه دارد؛ یکی وجه اجرایی است که دادگستری، سازمان بازرسی کل کشور و سایر نهاد‌های مسئول باید در جایی که بحث حقوق عمومی مطرح است به موضوع ورود پیدا کنند و اگر مسئولی کوتاهی می‌کند، با او برخورد شود.
هشدار به سوء‌استفاده دشمنان از برخی کاستی‌ها
آیت‌الله آملی لاریجانی ادامه داد: وجه دیگر، سوء‌استفاده دشمن از برخی خلأها و کاستی‌هاست. با کسانی که بخواهند از کارگران عزیز، در مسیر رسیدن به مطالبات‌شان بهره‌برداری ابزاری کنند و با ورود افراد بیگانه از محیط کارگری، به بهانه مطالبات کارگران نظم کشور را بر هم بزنند باید برخورد شود. این قبیل مسائل، ابزار دشمن است و برخی در صدد بهره‌گیری از این ابزار هستند. هیچ‌گاه با اغتشاش، بحران و اقدامات خلاف نظم عمومی، مطالبات به نتیجه نخواهد رسید.
رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: مطالبات کارگران عزیز باید در یک فضای معقول، با تفاهم‌های منطقی با پیمانکاران و با ورود دولت و دستگاه قضایی به نتیجه برسد. اینکه عده‌ای این مطالبات را بخواهند و عده‌ای بهانه کنند و نظم و انتظام کشور را به هم بریزند، قابل قبول نیست. در عین حال تأکید می‌کنم که دولت محترم نیز باید مسأله معیشت کارگران را واقعاً مدنظر داشته باشد و در جا‌هایی که مشکلاتی پدید می‌آید فوراً رسیدگی کند. ما از زحمات دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات، تشکر می‌کنیم، اما در عین حال تأکیدمان این است که مسائل سر وقت خود و بموقع حل و فصل شوند تا نتیجه‌بخش باشند.
آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با تأکید بر ضرورت دقت در واگذاری‌ها به بخش خصوصی و نظارت کامل دولت بر روند کار واحد‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، تصریح کرد: دستگاه قضایی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حمایت می‌کند و واگذاری معقول و منطقی با نظارت تمام از ارکان یک واگذاری صحیح است. ان‌شاءالله همه قوا دست به دست هم بدهند و در جهت حل مشکلات کارگران و کارمندان که اقشار ضعیف جامعه به لحاظ درآمدی هستند، گام بردارند.
الگوبرداری کشورهای منطقه از بسیج
رئیس قوه قضائیه در ادامه با گرامیداشت هفته بسیج، این شجره طیبه را که به ابتکار امام راحل (قدس‌الله نفسه الزکیه) پایه‌گذاری شد، نعمتی عظیم برای ملت ایران توصیف کرد و گفت: بسیج در واقع تبلور ورود به صحنه مقاومت، دفاع، حفظ امنیت و سازندگی است. امروز، روحیه جهادی در بسیج حلّال بسیاری از مشکلات است و ما امیدواریم که این روحیه همچنان حفظ شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به الگوبرداری کشور‌های منطقه از ساختار «بسیج»، اظهار کرد: الگویی که عراق و سوریه از بسیج گرفتند، موجب عقب راندن دشمن شد و ما خوشحالیم که جمهوری اسلامی توانسته است با این الگوی موفق، بسیاری از مشکلات را پشت سر بگذارد. امروز هم امیدواریم بسیج در صحنه اقتصاد کشور با اقتدار ورود یابد و به مردم کمک کند، زیرا کمک به مردم، یک اصل است. امروز بسیج در بحث پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز کمک قابل توجهی به قوه قضائیه می‌کند و برنامه‌های خوبی را در این زمینه طراحی کرده‌اند. امیدواریم هم بسیج حقوقدان‌ها و هم کل بسیج بتوانند در زمینه حل مشکلات حقوقی – قضایی، اجتماعی و دفع آسیب‌ها به جامعه کمک کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استعمارگران در طول قرن‌های متمادی همواره القا کرده‌اند که کشور‌های اسلامی نمی‌توانند به‌صورت مستقل، سر پا بمانند و برای ادامه حیات خود نیازمند تکیه بر کشور‌های غربی هستند، اظهار کرد: امروز رئیس جمهوری نادان امریکا، این تفکر کهنه و نخ‌نما را با صدای بلند اعلام می‌کند و خطاب به عربستان می‌گوید شما گاو شیرده هستید و دو هفته هم نمی‌توانید بدون حمایت ما دوام بیاورید. چنین عبارات تحقیرآمیزی، در امتداد همان سیاستی است که می‌خواهد القا کند ادامه حیات کشور‌های مسلمان، ارتباط مستقیمی با میزان تبعیت این کشور‌ها از سلطه‌گران دارد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سال است که در مقابل این تفکر ایستاده، خاطرنشان کرد: همین مقاومت است که باعث شده ملت بصیر ایران اسلامی طی همه این سال‌ها مورد شدیدترین هجمه‌ها و تحریم‌ها از سوی غرب خصوصاً امریکا قرار گیرند.براساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون «دستور‌العمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه» در دستور کار دیروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواد دیگری از آن به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.