مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها

ولیعهد ماجراجو و جنایتکار سعودی که با وجود دخالت در قتل "جمال قاشقچی" روزنامه نگار ناراضی همچنان ازسوی آمریکا حمایت می‌شود، درحالی تصمیم به انجام سفرهای خارجی برای ترمیم چهره تخریب شده خود گرفته که مردم کشورهای مقصد به صورت گسترده‌ای با او به مخالفت برخاسته‌اند.
قاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در اسلامبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.ریاض در عین حال با متهم کردن شماری از نیروهای اطلاعاتی این کشور به دخالت در ترور قاشقچی، تلاش کرد تا ولیعهد این کشور را از اتهام صدور دستور حذف این روزنامه نگار مخالف برهاند.
با وجودی که گزارش‌های متعدد اطلاعاتی و امنیتی از جمله گزارشی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تهیه کرده بود، نشان داد که "محمد بن سلمان" شخصا صدور دستور قتل قاشقچی را صادر کرده، اما "دونالد ترامپ" که دارای ارتباطات مالی شخصی با دولت سعودی به ویژه ولیعهد این رژیم است، تلاش وسیعی را برای غیر دقیق نشان دادن این گزارش‌ها به کار گرفته است.
اگر چه فشار سازمان‌ها و کشورهای مختلف جهان تاکنون به اقدام عملی موثری علیه رژیم حاکم بر ریاض منجر نشده، اما افکار عمومی جهان با دنبال کردن موضوع، واکنش‌های به موقع و مناسبی به تحرکاتی نشان داده که این روزها برای مبری کردن دامن مقامات سعودی از این جنایت انجام می‌شود.


همزمان با فشارهای خارجی،نارضایتی‌های داخلی هم درعربستان به دلیل دخالت مقامات عالی رتبه این کشور در قتل مخالفان بالا گرفت به نحوی که رژیم ناچار به دادن امتیازاتی به شهروندان و خاندان حاکم بر این کشور شد.در چارچوب این سیاست "سلمان بن عبدالعزیز" شاه سعودی شروع به انجام سفرهای استانی به مناطق مختلف عربستان کرد و در جریان این سفرها علاوه بر وعده انجام طرحهای عمرانی و زیرساختی، دستور داد تا تمامی زندانیان بدهکار حقوقی از زندان آزاد شوند.
در کنار این اقدام، برگزاری دیدارهای مختلف با سطوح مختلف جامعه به ویژه گروههای مرجع به عنوان بخش دیگری از اقدامات رژیم سعودی در دستور قرار گرفت.سرکشی به بیمارستان‌ها، دیدار با مجروحین جنگ یمن و گرفتن عکس‌های یادگاری به بخش مهمی از فعالیت‌های این روزهای شاه و ولیعهد سعودی تبدیل شده است.
در اقدامی که خیلی‌ها آن را یک نمایش مضحک خواندند، بن سلمان با تعدادی از کودکان خردسال دیدار کرد تا شاید عکس‌ها و ویدئوهای این جلسه بتواند دید جهانیان را قدری تلطیف کرده و تصور آنان از یک حاکم خونریز را تغییر دهد، با این وجود رسانه‌های دولتی سعی کردند آن را اقدامی تاریخی بخوانند.
این فعالیت‌ها با استفاده از دستگاه عریض و طویل تبلیغاتی سعودی‌ها در قالب خبر، عکس، فیلم و کلیپ در حساب‌های کاربری متعددی که ازسوی دولت این کشور مدیریت می‌شود، تلاش دارد تا چهره مخدوش شده کشور و شخص بن سلمان را حداقل در منظر داخلی ترمیم کند.
رژیم به حدی تحت فشار است که حتی اجازه داد "احمد بن عبدالعزیز" که از او به عنوان جدی‌ترین گزینه پادشاهی بعد از ملک سلمان نام برده می‌شود از تبعید خود خواسته در لندن به کشور بازگردد، بدون اینکه بازداشت شود.این اتفاق درحالی افتاد که برخی منابع داخل خاندان سلطنتی فاش کردند که بن سلمان قصد داشت عموی خود را قبل از قاشقچی دستگیر یا به قتل برساند.
پنجشنبه گذشته دربار پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ولیعهد این کشور به ابوظبی سفر کرده و با "محمد بن زاید آل نهیان" همتای اماراتی خود دیدار داشته است.بیانیه افزود: این سفر بنا به توصیه و دستور ملک سلمان انجام شده و براساس این دستور قرار است بن سلمان به چند کشور عربی دیگر هم سفر کند. گرچه این بیانیه به کشورهای مقصد اشاره‌ای نکرده، اما برخی منابع خبری منطقه گفتند که قرار است بحرین، تونس، الجزایر، مصر و موریتانی، مقصد سفرهای وی باشد.
انتشار این خبر موجب بروز اعتراض‌های مردمی گسترده و مخالفات برخی مقامات و نمایندگان مجلس در کشورهایی شد که قرار است بن سلمان به آنها سفر کند.کاربران کشورهای عربی با انتقاد از اقدامات ولیعهد سعودی از جمله تداوم جنگ یمن، حمله ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به غیرنظامیان یمنی و تحریم مردم آن، قتل قاشقچی روزنامه نگار منتقد خاندان سعودی و تلاش برای عادی سازی روابط ریاض با اسرائیل به سفر وی واکنش منفی نشان دادند.
معترضان در فضای مجازی از بن سلمان بعنوان "صاحب اره" یاد می‌کنند و هشتگ‌هایی همانند #لا_اهلا_ولا_سهلا و #زیاره_المنشار_عار (دیدار اره ننگ است) را دنبال می‌کنند.یکی از کاربران در توییتر خود نوشت: از الجزایر به بن سلمان: اره را در ریاض بگذار.
آنها همچنین معتقدند که سفر بن سلمان به کشورهای عربی تلاش برای پاک کردن صفحه سیاه سابقه خود از اقداماتی همانند قتل قاشقچی است.
"عماد الدائمی" از اعضای "جنبش اراده تونس" در مجلس با نصب پلاکاردی که بر روی آن نوشته شده بود "لا اهلا و لا سهلا بالقاتل بن سلمان" به تصمیم ولیعهد سعودی برای سفر به این کشور اعتراض و اعلام کرد که بن سلمان قاتل، جایی در کشور ما ندارد، به او نه سلام و نه خوشامد می‌گوییم.
اتحادیه روزنامه نگاران تونس هم جمعه گذشته در نامه‌ای سر گشاده برای "الباجی قاید السبسی" رئیس جمهوری این کشور، بن سلمان ولیعهد سعودی را دشمن آزادی بیان و خطری برای صلح و امنیت در منطقه و جهان دانست و موافقت با دیدار او از تونس را شدیدا محکوم کرد.
گروهی از وکلای دادگستری تونسی هم مخالفت خود را با این دیدار اعلام و تاکید کردند که برای جلوگیری از ورود او شکایتی در دادگاه مطرح می‌کنند.
به گزارش ایرنا با وجودی که مقام‌های سعودی و الجزایر تاکنون به صورت رسمی خبر دیدار بن سلمان از الجزیره را تایید نکرده اند، اما کارشناسان و مردم این کشور پیشاپیش اعتراض خود را به این سفر اختمالی اعلام کرده‌اند.خانم "حده حزام" مدیر مسئول روزنامه "الفجر" الجزایر در پی انتشار اخبار غیر رسمی مبنی بر دیدار بن سلمان از الجزایر تاکید کرد که مردم ما علاقه‌ای به استقبال از او ندارند، زیرا استقبال از بن سلمان به معنای تایید کردن کارها و سیاست‌های او و شریک جرم‌هایش شدن است.
ازسوی دیگردرحالی تصور می‌شد سفر بن سلمان به مصر به دلیل حاکمیت ژنرال "عبدالفتاح السیسی" و همپیمانی وی با سعودی‌ها با واکنش‌های منفی کمتری مواجه شود، اما علاوه بر ابراز انزجار گروههای مختلف مردمی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اصناف مختلف این کشور هم به این سفر اعتراض کردند.در همین ارتباط بیش از 100 روزنامه نگار مصری با امضای طوماری، مخالفت خود را با دیدار ولیعهد سعودی از کشورشان اعلام کردند.
این روزنامه نگاران مصری در ادامه تاکید کردند که قانون بر عربستان حاکم نیست، این کشور دستگاه قضایی مستقل و مورد اعتمادی که بتواند عدالت را اجرا کند، ندارد و نظام حاکم برآن پشت نقاب اسلام و دین پنهان می‌شود و حقوق و آزادی‌ها را نقض می‌کند و دین را دستمایه‌ای برای سیاست‌های ضد حقوق بشری خود قرار می‌دهد و با حمایت نظام‌های مستبد و فاسد تشویق به نقض حقوق اولیه انسان‌ها می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
کارخانه ساخت داروهای ضد سرطان در البرز راه‌اندازی شد بعد از بررسی آخرین گزارشها صورت گرفت؛ دستورات رئیس جمهور به استاندار کرمانشاه برای تسریع در روند کمک رسانی به زلزله‌زدگان تلاش برای تطهیر جنایتکار کثیف وزیر اقتصاد: گمرک از درگاه‌های جدی مبارزه با قاچاق است درخواست آلمان، فنلاند و دانمارک از اتحادیه اروپا برای توقف فروش سلاح به عربستان پنج سازمان بین المللی خواستار توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی شدند تاکید جهانگیری بر ضروت آمادگی هر چه بیشتر نیرو‌های امدادی و بسیج همه امکانات اجرای نمایش‌ هوایی توسط جنگنده‌های ایرانی در آسمان کیش تقدیر رئیس بنیاد شهید از نقش بی‌بدیل فرهنگ بسیجی و بسیجیان در جهت پاسداری از کیان ایران اسلامی در قالب طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت 1000 فرصت شغلی در مناطق محروم لرستان ایجاد می‌شود رئیس سازمان سنجش آموزش کشورخبر داد زمان اعلام ظرفیت پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری 98 طی هفته گذشته؛ قیمت طلا 30 درصد کاهش یافت مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها مخالفت مردم تونس, الجزایر, مصر و موریتانی با سفر بن سلمان به این کشورها