مرز‌های شرقی امن‌تر می‌شود

امنیت مرز‌های بین ایران و افغانستان در شرق کشور به نیروی زمینی ارتش واگذار شد. این خبری بود که روز گذشته سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح به رسانه‌ها اعلام کرد.
سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح روز گذشته در حاشیه یازدهمین همایش فرماندهان نزاجا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ماه‌های اخیر، نیروی زمینی ارتش مسئولیت مرزبانی مرز‌های مشترک با افغانستان در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را بر عهده گرفته است که قطعاً ما مرز‌های امن‌تری را نسبت به گذشته خواهیم داشت. وی افزود: افغانستان کشوری است که دچار برخی از نگرانی‌ها و نا امنی‌هاست و ممکن است اتفاقاتی در مرز‌های مشترک به وجود آید که با استقرار نیروی زمینی و ایجاد استحکامات و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد، ان‌شاءالله امن‌ترین مرز‌ها را در این منطقه داشته باشیم.
همایشی برای ارتقای بازدارندگی دفاعی
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین درباره جزئیات همایش دیروز فرماندهان نزاجا گفت: امروز نیروی زمینی ارتش فرماندهان خود را در رده تیپ و هم‌تراز آن گرد آورده است و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را برای آینده انجام می‌دهد. باقری ادامه داد: در این جلسه در خصوص مهم‌ترین تهدیدات پیش‌روی کشور، تهدیدات محتمل دفاعی و راه‌های ارتقای بازدارندگی و مصون‌سازی کشور صحبت کردیم و مهم‌ترین محور‌هایی که در نیروی زمینی باید به آن توجه شود، مورد تأکید قرار گرفت. همچنین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در دوره مسئولیتی اخیر، نیروی زمینی ارتش از نظر ارتقای توان نیروی انسانی، جذب نیروی مؤمن و معتقد، آموزش مناسب و سازماندهی ارائه تجهیزات مناسب‌تر در حال رشد است و امروز با اطمینان بیشتری می‌تواند از مرز‌های کشور دفاع کند.


دشمن به حمله مسلحانه فکر نخواهد کرد
همچنین سردار باقری در همایش فرماندهان نزاجا از آمادگی نیرو‌های مسلح برای مقابله با هر گونه تهدید ناشی از حضور مرزی دشمنان خبر داد و گفت: قدرت‌های بزرگ جهان به این نتیجه رسیده‌اند که جنگ نظامی با ملت ایران راه به جایی نخواهد برد. ما تهدیدی از کشور‌های هم‌جوار احساس نمی‌کنیم و به یاری خداوند متعال و برکت وجود ارتش و نیرو‌های مسلح و هوشمندی و بصیرت مردم، دشمن هیچ‌گاه به فکر حمله مسلحانه با ایران نخواهد افتاد. وی آمادگی در هنگام صلح را عامل ایجاد بازدارندگی دانست و با بیان اینکه تداوم این آمادگی در هنگام جنگ موجب پشیمانی و شکست دشمن خواهد شد، گفت: ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که فکر آغاز جنگ به ذهن دشمنان خطور نکند تا ملت و دولت در آرامش به زندگی، برنامه‌ریزی و توسعه کشور بپردازند.
سرلشکر باقری با اشاره به توطئه نظام سلطه و صهیونیسم در تولید و ترویج تفکر تکفیری در جوامع اسلامی، گفت: استکبار جهانی با بررسی تفکر اسلامی در سال‌های اخیر بر آن شد تا تفکر تکفیری را توسعه دهد و عده‌ای از مسلمانان را با این تفکر باطل به جان یکدیگر انداخت و توان و انرژی بسیاری که می‌بایست در مقابله با صهیونیست هزینه شود، از این طریق هزینه شد.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، ارتش انقلابی را ارتشی که بر اساس اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی با رویکرد حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور، خود را سازماندهی کرده است توصیف و تصریح کرد: امروز نیرو‌های مسلح به‌ویژه نیروی زمینی ارتش برای مقابله با انواع تهدید‌های همتراز، نامنظم، تروریستی، عناصر تکفیری و دیگر توطئه‌های استکبار جهانی باید همچنان آماده باشند.
ارتش و سپاه علیه نا امنی
هم اکنون در مناطق جنوب شرقی و شمال غربی کشور نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول تأمین امنیت در کشور هستند. حضور این نیرو‌ها در منطقه شمال غربی کشور مسبوق به سابقه است، اما حضور نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه شرق کشور مربوط به زمانی بود که چندین تن از مرزبانان غیور کشورمان توسط نیرو‌های گروه‌های تروریستی ربوده شدند. در پی این اتفاق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تقویت امنیت مرز‌های ایران با پاکستان به این منطقه اعزام شد.
سپاه به محض تحویل گرفتن امنیت سیستان و بلوچستان با دارا بودن حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک و ۳۴۵ کیلومتر مرز دریایی، نیرو‌های مردمی را مأمور ایجاد امنیت پایدار در این خطه کرد. از همان زمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدم‌های مهمی را برای حمایت از این مناطق در مقابل حملات تروریست‌ها برداشت که محرومیت‌زدایی یکی از مهم‌ترین محور‌های آن بود. هم اکنون سپاه طی چند سال اخیر به واسطه مردمی بودنش و ایجاد امنیت مبتنی بر توان بومی از جایگاه ویژه‌ای در سیستان و بلوچستان برخوردار است، این جایگاه به دلیل اقبال عمومی طوایف و قومیت‌های مختلف نشان از اثرگذاری این ارگان در امنیت پایدار دارد؛ امنیتی که حسب یقین طی یک برنامه میان مدت و بلند مدت در کنار هوشیاری و آگاهی معتمدان و ریش سفیدان ایجاد خواهد شد.
در سایه اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها بهانه‌ها برای اختلاف‌افکنی تروریست‌ها برداشته شد، بلکه ضربات مهمی به حرکات آنان در مرز‌های شرقی وارد شد.
نقش سپاه در مرز‌های غربی
در مرز‌های غربی نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش مهمی در مقابله با تروریست‌ها داشته است. این امر در شرایطی روی می‌دهد که غرب به رهبری امریکا و نقش‌آفرینان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در تلاش برای تقویت نیرو‌های تروریستی در اطراف نزدیکی مرز‌های ایران هستند.
با وجود اینکه در طول چندین ماه گروهک‌های فوق موفق شدند برخی اقدامات ایذایی در نزدیکی مرز‌های غربی کشور انجام دهند، اما واکنش پر قدرت سپاه از جمله موشک‌باران مقر تروریست‌ها در خاک عراق سبب شد تا ضربه محکمی به ساختار فرماندهی آنان وارد شود. البته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور پر قدرتی را در مرز‌های آبی کشور در جنوب دارد و بنا به مصوبه شورای عالی امنیت ملی امنیت در این مرز‌ها به آنان واگذار شد.
اکنون می‌توان امیدوار بود که با سپردن امنیت مرز‌های شرقی و غربی به ارتش و سپاه، علاوه بر اینکه عرصه بر جریان‌های تروریستی بیش از پیش تنگ‌تر خواهد شد، شاهد امنیت پایدار در این مناطق خواهیم بود.