آماده‌باش نظامی

تنش آبی میان اوکراین و روسیه از یکشنبه شب گذشته تاکنون بالا گرفته است و در پی آن این دو کشور در آماده‌باش کامل نظامی قرار گرفتند‌.
درگیری یکشنبه گذشته در تنگه کرچ بین دریای سیاه و دریای آزوف روی داد‌. روسیه که از مدت‌ها پیش شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرده، با قراردادن کشتی در زیر پل کرچ مانع عبور کشتی‌های اوکراینی از دریای آزوف به دریای سیاه شد‌. رسانه‌های اوکراین فیلمی را منتشر کردند که در آنها، روسیه بعد از شلیک به سه کشتی این کشور، آنها را توقیف کرد‌. ارتش اوکراین اعلام کرد در واکنش به شلیک ناوهای روسیه، به سوی آنها آتش گشود‌.
به دنبال تیراندازی به قایق‌های نظامی نیروی دریایی ارتش اوکراین توسط گارد ساحلی روسیه، تنش بین اوکراین و روسیه بر سر جزیره کریمه به اوج خود رسیده و روسیه خواستار برگزاری اجلاس شورای امنیت شد‌.
گارد ساحلی ارتش روسیه به سه قایق نظامی متعلق به نیروی دریایی اوکراین شلیک کرده و سپس این قایق‌ها را توقیف کرده است‌. در جریان تیراندازی به قایق‌های یاد شده، شماری از خدمه آنها مجروح شده‌اند‌. سازمان جاسوسی فدرال روسیه (FSB) یکشنبه گذشته درباره انتشار خبر بروز درگیری در تنگنه کرچ واکنش نشان داده بود‌.


رییس‌جمهوری اوکراین به دنبال تیراندازی به قایق‌های نظامی نیروی دریایی این کشور خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان این کشور شده است‌. پترو پوروشنکو بر آن است تا با کسب رای موافق نمایندگان پارلمان، برای مدت ۶۰ روز وضعیت جنگی اعلام کند‌. پوروشنکو حمله به قایق‌های نظامی اوکراین در تنگه کرچ را به عنوان یک اقدام نظامی خشن محکوم کرده است‌.
به گزارش رویترز، اتفاق اخیر نیز ممکن است دو کشور را به سمت یک مناقشه گسترده‌تر هدایت کند‌. اوکراین گفته که کشتی‌های این کشور اقدام اشتباهی انجام نداده‌اند‌. کی یف روسیه را به تجاوز مهم کرده و خواستار اقدام جامعه جهانی برای مجازات روسیه شده است‌.
ماجرا چه بوده است؟
درگیری نظامی بین گارد ساحلی ارتش روسیه و قایق‌های اوکراین یکشنبه گذشته در تنگه کرچ و در آب‌های دریای آزوف روی داد‌. تنگه کرچ دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می‌کند‌.
روایتی که دولت اوکراین و رییس‌جمهوری این کشور از رویدادهای یکشنبه گذشته ارائه کرده‌اند با روایت سرویس امنیتی فدرال روسیه تفاوت دارد‌.
اوکراین از این تیراندازی به عنوان یک حمله نظامی یاد می‌کند و روسیه معتقد است که به علت ورود غیرقانونی قایق‌های اوکراینی به آب‌های آن کشور، گارد ساحلی روسیه واکنش نشان داده است‌. پوروشنکو از مجروح شدن شش خدمه قایق‌های یاد شده سخن می‌گوید و روسیه تعداد مجروحان را سه نفر اعلام کرده است‌.
شورای امنیت ملی اوکراین
پترو پوروشنکو پس از تیراندازی گارد ساحلی روسیه به قایق‌های نیروی دریایی اوکراین نخست اقدام به برگزاری نشست شورای امنیت ملی این کشور کرد‌. نتیجه این نشست فوق‌العاده درخواست تصویب قانون وضعیت جنگی به مدت ۶۰ روز از سوی پارلمان اوکراین بوده است‌.
گفته می‌شود پارلمان اوکراین دیروز در ارتباط با درخواست دولت این کشور تشکیل جلسه فوق‌العاده داد‌. به گفته پوروشنکو اعلام وضعیت جنگی به معنای آن نیست که این کشور خود را برای حمله به روسیه آماده می‌کند‌. افزون بر آن، رییس‌جمهوری اوکراین تاکید کرده است که هیچ تغییری در شرق اوکراین روی نخواهد داد‌. هدف از اعلام وضعیت جنگی فراخوان نیروهای ذخیره و آماده‌باش نظامی برای دفاع از تمامیت ارضی و مردم اعلام شده است‌.
جلسه شورای امنیت
پوروشنکو اعلام کرده است که درباره حمله نیروهای نظامی روسیه به قایق‌‌های ارتش اوکراین با دبیرکل ناتو تماس می‌گیرد‌. رییس‌جمهوری اوکراین در عین حال گفته است که تصمیم دارد با رهبران دیگر کشورهای غربی نیز درباره این موضوع گفت‌وگو و مشورت کند‌.
روسیه نیز در ساعات بامدادی دیروز خبر از نشست جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل داده است‌. روسیه تحت عنوان دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواسته موضوع را در یک جلسه فوق‌العاده بررسی کنند‌. این جلسه دیروز برگزار شد‌. خبر برگزاری این نشست فوق‌العاده از سوی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز تایید شده است‌. اتحادیه اروپا نیز خواستار خویشتنداری کامل روسیه و اوکراین شده و نسبت به تشدید تنش در دریای سیاه هشدار داده است‌. در عین حال اتحادیه اروپا از روسیه خواسته است به قوانین مربوط به کشتیرانی آزاد در آب‌های بین‌المللی احترام بگذارد‌. از طرفی صبح دیروز در کی‌یف گروهی به سفارت روسیه در این کشور حمله و اقدام به پرتاب بمب دودزا به داخل محوطه سفارت روسیه کردند‌.
اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان انقلاب و روس‌ها کودتا یاد می‌کنند، آغاز شده است‌. مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند‌.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می‌دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد‌. از آن تاریخ به این طرف، آمریکا و غرب انواع تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت‌ها و شرکت‌هایی که در کریمه فعالیت می‌کنند وضع کرده‌اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد‌.
اوکراین از جامعه جهانی خواسته است ضمن نپذیرفتن کریمه به عنوان جزئی از خاک روسیه، این کشور را اشغالگر بخوانند و به روسیه برای بازپس دادن این منطقه به اوکراین فشار بیاورند‌. ولادیمیر پوتین در تمامی مصاحبه‌ها گفته است که مسکو در خصوص بازپس دادن کریمه با هیچ کسی مذاکره نمی‌کند‌.