شب‌های سرد، نگرانی از حوادث مرتبط با وسایل گازسوز و حضور مردم در خیابان به دلیل پس‌لرزه‌ها، اصلی‌ترین چالش‌های زلزله کرمانشاه است

729 مصدوم بدون مورد فوتی در زلزله کرمانشاه
گروه حوادث: نام استان کرمانشاه در یک سال گذشته با زلزله گره خورده است. هنوز چند روزی از سالگرد زلزله غرب این استان که به ویژه شهرهایی همچون سرپل‌ذهاب را لرزاند نمی‌گذرد که زمین باز هم زیر پای اهالی کرمانشاه لرزید. این زلزله که برخی از کارشناسان حوزه ژئوفیزیک، آن را از پس‌لرزه‌های زلزله یک سال گذشته می‌دانند، با 6.3 درجه در مقیاس ریشتر، چند پس لرزه کوچک‌تر هم داشت.
با این حال چنان که از اخبار بر می‌آید، آسیب‌های زلزله یکشنبه شب با زلزله سال گذشته قابل مقایسه نیست. در این زلزله تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از آمار صدمه جانی نیست و تنها حدود 729 نفر دچار مصدومیت شده‌اند. با این حال، حمایت از مردم در شرایط ترس و نگرانی و نیز کنترل آسیب‌های احتمالی پس از زلزله همچون وضعیت آب شرب و نیز خطر گاز‌گرفتگی، آتش‌سوزی و انفجار به دلیل تکان‌خوردن اتصالات وسایل گرمایشی گازسوز، از مواردی است که مسئولان باید به آن رسیدگی کنند.
729 مصدوم در زلزله یکشنبه شب استان کرمانشاه


مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، عصر دیروز در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین آمار مصدومان زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه گفت: تاکنون بر اثر این زمین‌لرزه 729 نفر مصدوم شده‌اند. وی ادامه داد: از این تعداد، 37 نفر بستری و دیگر مصدومان به صورت سرپایی درمان شده‌اند. خالدی افزود: از مجموع مراجعان به مرکز درمانی در سرپل ذهاب ۳۷۲ مراجعه، قصر شیرین ۱۰۹ مراجعه، گیلانغرب ۱۷۰ مراجعه، اسلام‌آبادغرب ۵۴ مراجعه، دالاهو ۶ مراجعه و ثلاث باباجانی ۵ مراجعه و جوانرود ۱ مراجعه داشتیم. سخنگوی سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: از ۳۷ نفری که بستری هستند، ۳۲ نفر در بیمارستان طالقانی، یک نفر در بیمارستان امام خمینی(ره)، یک نفر در بیمارستان امام رضا(ع) و سه نفر در بیمارستان امام حسین(ع) بستری هستند. وی توضیح داد: ۴۴ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مناطق زلزله زده مشغول ارائه خدمت هستند و به هیچ عنوان تاکنون کشته‌ای از مراجع رسمی گزارش نشده است.
وضعیت مردم پس از زلزله
ایلنا در گزارشی میدانی، به وضعیت مردم در ساعت‌های پس از زلزله پرداخت. این خبرگزاری در گزارش خود نوشته است: «فتاحی که در پارک شاهد در شهر سرپل‌ذهاب زندگی می‌کند، درباره وضعیت این شهر پس از زلزله یکشنبه شب‌ در این منطقه گفت: وضعیت سرپل‌ذهاب دوباره به هم ریخته و مردم به شدت نگران و مضطرب هستند». وی با بیان اینکه در حال حاضر آب قابل شرب در شهرستان وجود ندارد، ادامه داد: «بر اثر زلزله یکشنبه شب آب شهر دچار مشکل شده و کدر است. همچنین منازل‌ افرادی که در زلزله سال گذشته تخریب شده و مورد تعمیر قرار گرفت، متاسفانه دوباره بر اثر زلزله خسارت دیدند و برخی نیز تخریب شدند». این شهروند سرپل ذهاب با بیان اینکه بر اثر زلزله یکشنبه شب چند مغازه دچار تخریب و حریق شدند، تصریح کرد: «آن‌طور که از مردم شنیدم، برخی خانه‌هایی که دوباره ساخته شده بودند نیز با مشکل مواجه شده و تا حدودی خسارت دیده‌اند».
خسارت جزئی خانه‌های تازه‌ساز
احمد صفری، از اهالی روستای تپانی درباره وضعیت این روستا پس از زلزله یکشنبه شب گفت: «پس از وقوع زلزله، مردم به شدت دچار وحشت و اضطراب شدند، اما خوشبختانه تلفات جانی گزارش نشده است، اما برخی نیز به دلیل فرار، ترس و اضطراب ناشی از زلزله دچار مصدومیت شده‌اند». وی ادامه داد: «در روستای تپانی مردم در کانکس زندگی می‌کنند و مشکل خاصی برایشان ایجاد نشده است. برخی ساختمان‌های تازه‌ساز نیز در روستای ما خسارت‌های بسیار جزئی داشتند، اما تخریب‌ها بیشتر مربوط به منازلی است که تعمیری بودند». صفری خاطرنشان کرد: «از شهر سرپل‌ نیز خبر رسیده است که برخی مغازه‌ها از جمله مغازه چند نفر از دوستانم بر اثر زلزله یکشنبه شب به طور کامل تخریب شده‌اند».
تا صبح در خیابان بودیم
عثمان حاتمی، دهیار کوییک محمود، در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت این منطقه گفت: «خوشبختانه تلفات جانی در روستای ما گزارش نشده است، اما تخریب بسیار زیاد بوده و خانه‌های تعمیری تخریب‌ شده‌اند». پورکند از اهالی منطقه فولادی درباره وضعیت مردم این منطقه پس از زلزله یکشنبه شب نیز گفت: «مردم در اینجا به شدت اضطراب دارند و اوضاع خوب نیست». وی در مورد میزان خسارت خانه‌ها در این منطقه گفت: «بیشتر مردم در اینجا در کانکس زندگی می‌کنند و خانه‌های نوساز نیز در حد اسلکت پیش رفته‌اند که بر اثر زلزله یکشنبه شب نیز تخریب چندانی نداشتند، البته ساختمان‌هایی که تعمیری بودند، دچار تخریب‌ شده‌اند». او ادامه داد: «از زمان زلزله یک لحظه آرامش نداشتیم به ویژه پس از پس لرزه ۵.۲ ریشتری که حوالی ساعت ۴ صبح آمد، شرایط بسیار بدتر شد و همه به شدت نگران و مضطرب بودند و تا صبح در خیابان بودیم».
چادرها دوباره در مناطق زلزله‌زده برپا شد
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، درباره اوضاع سرپل ذهاب و روستاهای اطراف یک روز پس از زلزله گفت: «از سطح شهر و مناطق روستایی اطراف، بازدید‌هایی صورت گرفته و بحمدلله زندگی به صورت عادی در جریان است، البته مردم نگرانی‌هایی دارند و چادرهایی را که در زلزله سال گذشته دریافت کرده‌ بودند، دوباره برپا کردند». وی با بیان اینکه مغازه‌ها باز است و مشکل خاصی وجود ندارد، ادامه داد: «در سطح شهر تخریب جدی ندیدیم، البته ممکن است برخی از ساختمان‌‌ها خسارت‌های جزئی دیده باشند. در جلسه‌ای که در استان برگزار شد، تصمیم بر این شد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طی ۷۲ ساعت بررسی‌های لازم را انجام دهد و گزارش خود را درخصوص میزان خسارات وارده به منازل اعلام کند، تا تصمیمات لازم اتخاذ شود». معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: «در مناطق روستایی نیز مشکل خاصی وجود ندارد و تنها ۲۰ راس دام بر اثر زلزله یکشنبه شب تلف شدند».
مناطق زلزله‌زده در امنیت کامل به سر می‌برند
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این باره گفت: مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در امنیت کامل به سر می‌برند. سردار منوچهر امان‌اللهی اظهار کرد: پس از وقوع زمین لرزه، پلیس به حالت آماده باش درآمده و همه چیز تحت کنترل است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از شهروندان کرمانشاهی به خاطر ترس از وقوع زمین لرزه مجدد، به خیابان‌ها آمده‌اند و پلیس نیز  برای تامین امنیت در کنار آن‌ها حضور دارد. سردار امان‌اللهی تصریح کرد: در شهرستان سرپل ذهاب که مرکز زمین لرزه بوده نیز همکاران ما حضور گسترده‌ای دارند و در حال کمک و امدادرسانی به زلزله زدگان هستند. وی همچنین به شهروندان توصیه کرد تا ضمن حفظ خونسردی، به شایعات توجه نکنند و اخبار مربوط به این زمین‌لرزه را از طریق مراجع رسمی مانند صداوسیما و خبرگزاری‌ها دنبال کنند. سردار امان‌اللهی در پایان گفت: هر کدام از شهروندان که به کمک پلیس نیاز داشتند می‌توانند با شماره ۱۱۰ مرکز فوریت‌های پلیسی تماس حاصل کنند.
فقط چهار واحد تجاری تخریب شدند و فوتی نداشتیم
رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه هم درباره وضعیت این استان بعد از زلزله گفت: هیچ گزارشی مبنی بر تخریب کامل واحدهای مسکونی بر اثر زلزله یکشنبه شب کرمانشاه گزارش نشده و فقط چهار واحد تجاری قدیمی‌ساز تخریب شده‌اند که خسارات جانی نداشته است. رضا خواجه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ساعات اولیه زلزله یکشنبه شب کرمانشاه، ۴۷ اکیپ برای ارزیابی خسارات وارده به ساختمان‌ها اعزام کردیم که در حال بررسی هستند. اما خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر تخریب واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها اعلام نشده است. فقط چهار واحد تجاری در شهر سرپل ذهاب دچار تخریب شدند که قدیمی‌ساز بودند. وی افزود: این زلزله نشان داد واحدهایی که بر اثر زلزله سال گذشته استان کرمانشاه بازسازی شدند از مقاومت لازم برخوردارند و هیچ آسیبی ندیدند. نماینده بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده درباره میزان خسارات نیز گفت: مشاهدات اولیه نشان می‌دهد که اغلب خسارات مربوط به واحدهای قدیمی است که آسیب جزئی دیده‌اند. هیچ مورد فوتی هم تا کنون گزارش نشده است.
دستورات رئیس‌جمهوری به استاندار کرمانشاه برای تسریع در روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان
رئیس‌جمهوری هم در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه، در جریان تازه‌ترین گزارش‌ها درباره زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه شب در حوالی قصر شیرین و سر پل ذهاب قرار گرفت و بعد از بررسی آخرین گزارش‌ها، دستورات لازم را صادر کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفت‌وگو با هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، پس از اطلاع از مهم‌ترین مسائل میدانی و نیازهای مردم در مناطق زلزله‌زده و همچنین بررسی روند خدمات‌رسانی دستگاه‌های امدادی و درمانی، دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادها جهت امدادرسانی هرچه سریع‌تر و بهتر به زلزله‌زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب‌دیدگان و مصدومان صادر کرد.
شب‌های شهرهای زلزله‌زده کرمانشاه سرد می‌شود
کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه از پایان بارندگی‌ها در شهرهای زلزله‌زده خبر داد و گفت: با پایان بارش‌ها، دمای شبانه این شهرها سه تا پنج درجه سانتی‌گراد سرد خواهد شد. سعید قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هسته بارشی موجی که اخیرا جو استان را تحت تاثیر قرار داد در حال خروج از کرمانشاه است و فقط احتمال بارش پراکنده در نواحی شرقی استان وجود دارد. وی افزود: به این ترتیب تا پایان هفته، بارش خاصی در شهرهای زلزله‌زده غرب استان شامل سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب نخواهیم داشت. کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه ادامه داد: با عبور این سامانه بارشی، دمای شبانه در نواحی مختلف استان کاهش خواهد یافت که این کاهش دما در شهرهای زلزله زده غرب استان بین سه تا پنج درجه سانتی‌گراد است، اما دمای روزانه به تدریج بیشتر خواهد شد. به گفته قاسمی، به جز این موارد پدیده خاصی تا پایان هفته برای نواحی مختلف استان نخواهیم داشت. وی عنوان کرد: در روزهای پایان هفته و طی روزهای جمعه و شنبه هفته آینده دوباره شاهد بارندگی در اکثر نواحی استان و مناطق زلزله زده خواهیم بود. 
سایر اخبار این روزنامه
«برناردو برتولوچی» غول سینمای هنری ایتالیا درگذشت مرگ جدیِ سینمای جدی جلال خوش‌چهره استیضاح ظریف! « ابتکار » از دلایل کم اثری اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان در اذهان عمومی گزارش می دهد صادرات با نام کشورهای دیگر، برند ایران را به خاک سیاه می‌کشاند ذوب برند ایرانی در درآمدهای تحریمی حاشیه‌های انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ادامه دارد رقابت رسانه‌ای‌ها روی زمین شیب‌دار «ابتکار» از خوب و بد بررسی چندباره یک طرح قدیمی گزارش میدهد شیب تند تصویب استانی شدن انتخابات چالش‌های اخیر آمریکا وفرانسه چه تاثیری بر اعتراض‌ها به سیاست‌های اصلاحی الیزه داشته است؟ شب‌های سرد، نگرانی از حوادث مرتبط با وسایل گازسوز و حضور مردم در خیابان به دلیل پس‌لرزه‌ها، اصلی‌ترین چالش‌های زلزله کرمانشاه است چرا قدرت‌های جهان نمی‌خواهند زغال‌سنگ از اقتصاد جهانی حذف شود؟ زغال‌سنگ؛ علیه محیط‌زیست، به‌نفع سیاست رئیس قوه قضائیه: بهانه کردن مطالبات کارگران برای برهم زدن نظم کشور قابل قبول نیست