چالش‌های اخیر آمریکا وفرانسه چه تاثیری بر اعتراض‌ها به سیاست‌های اصلاحی الیزه داشته است؟

«شانزه‌لیزه» در تسخیر جلیقه زردها
گروه ایران و جهان - محمد رضا ستاری : نهمین تظاهرات اعتراضی در فرانسه در سال 2018، در حالی بیش از یک هفته جریان دارد که صدها نفر از مردم در اعتراض به سیاست‌های اصلاحی دولت امانوئل ماکرون به خیابان‌ها آمده و با ماموران امنیتی درگیر شدند. عمده اعتراضات بر سر گران‌شدن قیمت سوخت و مایحتاج عمومی است، به طوری که معترضین طی روزهای گذشته با عبور از موانع امنیتی ایجاد شده توسط پلیس، سعی داشتند خود را به کاخ الیزه برسانند.
این امر موجب شده تا درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان تشدید شود. گفته می‌شود معترضین با خواندن سرود ملی فرانسه، خواستار استعفای رئیس جمهوری هستند و با بستن خیابان‌ها و فروشگاه‌ها، موجبات اخلال در نظم عمومی پاریس را فراهم آورده‌اند. این تظاهرات اعتراضی بیش از یک هفته است که جریان دارد و طبق آمارهای ارائه شده تنها در شنبه هفته گذشته بیش از 300 هزار نفر را به خیابان‌های فرانسه کشانده است.
طبق آمارهای ارائه شده تاکنون در ناآرامی‌های فرانسه و پاریس دو نفر کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند و از آنجا که معترضین بدون ثبت‌نام رسمی اقدام به تظاهرات اعتراضی کرده‌اند، مقامات امنیتی نگران هستند که این امر موجب سوء‌استفاده توسط جریان‌های افراط‌گرا قرار بگیرد.


جلیقه زردها از کجا آمدند؟
تظاهرات خودجوش جلیقه زردها از آنجا کلید خورد که بنا بر گزارش روزنامه لیبراسیون فرانسه، دو راننده جوان در صفحه فیسبوک خود فراخوانی را برای راه‌بندان سراسری در اعتراض به قیمت سوخت به اشتراک گذاشتند و پس از آن نزدیک به 200 هزار نفر با این فراخوان همراهی نشان دادند. در همین راستا، به تدریج فراخوان‌های مستقل دیگری نیز شکل گرفت که تاکنون با شرکت صدها هزار معترض، وضعیت اجتماعی و سیاسی فرانسه را با چالش مواجه کرده است.
معترضین که از آنها به عنوان جلیقه زردها یاد می‌شود، بیشتر شهروندان عادی و بدون وابستگی به جریان خاصی هستند که از هفته گذشته با حضور در خیابان و بزرگراه‌های فرانسه و با پوشیدن جلیقه‌های زرد رنگ خواستار استعفای امانوئل ماکرون شده‌اند. به گفته رسانه‌ها، جرقه این اعتراضات از افزایش مالیات بر سوخت زده شده و معترضین بیشتر از اقشاری هستند که با وجود داشتن کار و درآمد در حومه شهرهای بزرگ و روستاها برای رفت و آمد زندگی روزمره خود دچار مشکل شده‌‌اند. بنا بر گزارش یورونیوز، اکثر جناح‌های مختلف در فرانسه از راست تا چپ از حرکت جلیقه زردها حمایت کرده‌اند، اما فرانک بولر یکی از اعضای سرشناس این جنبش گفته که ما نمی‌‌خواهیم کسی جنبش ما را به نام خود مصادره کند. ما نیازی به رهبر نداریم و اکنون جنگ برای ما، جنگی بر سر مالیات سوخت است.
ماکرون در بحران
با این حال هر چه روند اعتراضات طولانی‌تر شد، دامنه آن از اعتراض به مالیات سوخت، تبدیل به جنبشی علیه مالیات شده و چالش عمده‌ای را برای دولت امانوئل ماکرون ایجاد کرده است. مقامات دولتی نگران هستند که این امر توسط گروه رقیب یعنی راست‌گرایان افراطی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد به خصوص اینکه به گفته برخی کارشناسان اکنون استیو بنن استراتژیست سابق دولت ترامپ با دایر کردن مجموعه‌ای در حال حمایت از جنبش‌های افراطی در اروپا بوده و حتی با مارین لوپن رهبر جبهه ملی و جناح راست افراطی فرانسه، نیز در پاریس دیدار کرده است.
از سوی دیگر اکنون ماکرون از کمترین میزان محبوبیت در طول سال‌های گذشته برخوردار بوده و طی سه ماه گذشته نیکولا اولو وزیر محیط زیست و ژرار کلومب وزیر کشور و متحد نزدیک او از سمت‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند. این امر علاوه بر چالش‌های داخلی در فرانسه، اتحادیه اروپا را نیز با تهدیدات بالقوه‌ای روبه‌رو ساخته است؛ به خصوص اینکه اکنون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و یکی از ستون‌های مهم حفظ همگرایی اروپایی نیز در داخل آلمان با بحران سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند و پیوند خوردن تنش‌های داخلی در فرانسه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، وضعیت ناهمگون و مبهمی را برای اروپا ایجاد کرده است.
علت افزایش مالیات بر سوخت
افزایش قیمت سوخت توسط دولت فرانسه در حالی صورت گرفته که این کشور قصد دارد با وضع مالیات بر کربن، تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. در واقع هدف دولت از این افزایش، کسب درآمد برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی است.
در همین راستا، رئیس جمهوری فرانسه در ابتدای شکل‌گیری این جنبش تاکید کرد که دولتش مزایایی را برای اقشار کم‌درآمد به منظور خرید خودروهای کم آلاینده در نظر گرفته است، اما با ادامه یافتن اعتراضات و شکسته شدن سکوت نیکولا اولو وزیر مستعفی محیط زیست که علت کناره‌گیری خود را اختلاف با دولت بر سر کم توجهی به اقشار کم درآمد اعلام کرده است، ماکرون با حمله‌ای تند به معترضین به آنها گفت که شرم بر کسانی باد که به پلیس حمله کردند!
کنایه ترامپ به ماکرون
از سوی دیگر و در حالی که برخی از ناظران معتقدند آمریکا در شرایط فعلی و در اوج جنگ تجاری با اروپا از چالش‌های این‌چنینی استقبال کرده و آن را فرصتی برای به دست آوردن ابتکار عمل در مذاکرات آتی با اروپا قلمداد می‌کند، دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در پیامی کنایه آمیز به همتای فرانسوی خود اعلام کرد: اعتراضات خشونت‌آمیز در فرانسه نشان می‌دهد که اروپا تا چه میزان در تجارت و پرداخت پول به تامین کننده مهم امنیت با ما بدرفتاری کرده است.
در همین رابطه و با شوک ناشی از اعتراض گسترده در فرانسه که موجب بروز خسارت‌های جانی و مالی شده است، گفته می‌شود که دولت فرانسه قرار است امروز درباره آخرین تحولات و تصمیم‌های دولت در زمینه مالیات محیط‌ زیستی توضیحاتی را ارائه دهد و طبق گفته‌ها گویا قصد دارد با کاهش مالیات زیست محیطی افزایش مالیات بر سوخت را توجیه کند.
سایر اخبار این روزنامه
«برناردو برتولوچی» غول سینمای هنری ایتالیا درگذشت مرگ جدیِ سینمای جدی جلال خوش‌چهره استیضاح ظریف! « ابتکار » از دلایل کم اثری اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان در اذهان عمومی گزارش می دهد صادرات با نام کشورهای دیگر، برند ایران را به خاک سیاه می‌کشاند ذوب برند ایرانی در درآمدهای تحریمی حاشیه‌های انتخابات نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ادامه دارد رقابت رسانه‌ای‌ها روی زمین شیب‌دار «ابتکار» از خوب و بد بررسی چندباره یک طرح قدیمی گزارش میدهد شیب تند تصویب استانی شدن انتخابات چالش‌های اخیر آمریکا وفرانسه چه تاثیری بر اعتراض‌ها به سیاست‌های اصلاحی الیزه داشته است؟ شب‌های سرد، نگرانی از حوادث مرتبط با وسایل گازسوز و حضور مردم در خیابان به دلیل پس‌لرزه‌ها، اصلی‌ترین چالش‌های زلزله کرمانشاه است چرا قدرت‌های جهان نمی‌خواهند زغال‌سنگ از اقتصاد جهانی حذف شود؟ زغال‌سنگ؛ علیه محیط‌زیست، به‌نفع سیاست رئیس قوه قضائیه: بهانه کردن مطالبات کارگران برای برهم زدن نظم کشور قابل قبول نیست