«همه می‌دانند»، آخرین ساخته اصغر فرهادی به صورت غیرقانونی در دسترس عموم قرار گرفت

دیگر کسی نیست که نداند!
مهدی فیضی‌صفت‪-‬ خبر تکراری است و دیگر رگ گردن کسی باد نمی کند از شنیدنش، یک اثر هنری دیگر به صورت غیر قانونی در دسترس عموم قرار گرفته و هر بنی‌بشری، بسته اینترنت داشته باشد، می تواند حتی با موبایل خود دانلودش کند و لذتش را ببرد! حالا جدیدترین اثر «اصغر فرهادی» در اینترنت پخش شده و کانال ها و سایت‌های دانلود فیلم، پشت سر هم لینک می دهند و تبلیغ می گذارند که بشتابید، «همه می دانند»، داغِ داغ دانلود کنید.
قانونی که جدی گرفته نمی‌شود
رعایت قانون کپی رایت هر چند در سال های اخیر کمی جدی تر گرفته شده اما نه قانون سفت و سختی برای مجازات خاطیانش وجود دارد و نه حتی بسیاری از مردم در خلوت خود، اخلاق و وجدان‌شان را قاضی می کنند؛ فیلمی که برای ساختش 11 میلیون و هشتصد هزار دلار هزینه شده و با دلار 12 هزار تومانی، بیش از 140 میلیارد تومان برای سازندگانش آب خورده را نگاه می کنند و از خود نمی پرسند زحمتی چندین ماهه و شاید چندین ساله برای تولیدش کشیده اند و روا نیست به صرف


انتشار غیر قانونی‌اش به هر دلیلی، تماشایش کرد.
بیانیه عوامل فیلم
روابط عمومی فیلم «همه می دانند»، سریعا بیانیه ای منتشر کرد و در کانال رسمی کارگردان اثر قرار داد تا شاید مردم دل شان به درد بیاید و دانلود نکنند نسخه بی کیفیت را: «متاسفانه نسخه‌اى از فیلم «همه مى‌دانند» در فضاى مجازى منتشر شده است. با توجه به آنکه هنوز فیلم در بسیارى از کشورها به روى پرده نرفته و در حال حاضر نیز نمایش آن در بعضى از کشورها ادامه دارد، انتشار غیر قانونى این فیلم روند اکران آن را دچار آسیب خواهد کرد. به همین خاطر انتشار و کپى این فیلم تا پیش از پایان اکران‌هاى سایر کشورها مورد رضایت تهیه کنندگان نیست. لازم به ذکر است موارد نقض کپی‌رایت مالکان اثر به صورت قانونی پیگیری خواهد شد». بیانیه ای که بعید است بتواند سدی قوی باشد مقابل وسوسه تماشای آخرین اثر از کارگردانی که دو جایزه اسکار دارد و دوستدارانش سه سال است انتظار می کشند برای تماشایش. به گروه های دوستان و همکاران که سر می زنی، می بینی قرار دانلود شبانه اش را گذاشته اند و می خواهند فردایش بنشینند، نقدش کنند و بررسی کنند فیلمِ کارگردان صاحب سبک را.
فروش کمتر از بودجه
«همه می دانند» نه تنها در ایران بلکه برای سینمادوستان دیگر کشورهای جهان نیز فیلم مهمی است؛ فرهادی حالا یک چهره بین المللی محسوب می شود، دو جایزه از معتبرترین فستیوال سینمایی جهان دریافت کرده؛ اتفاقی که بسیاری از سینماگران مشهور جهان مانند فرانک دارابونت، سرجیو لئونه، دیوید لینچ، برایان دی‌پالما، دیوید فینچر، تیم برتون و ... موفق به تصاحبش نشده اند. از طرف دیگر «همه می دانند» برخلاف آثار گذشته اصغر فرهادی با استقبال چندان خوبی در گیشه روبرو نبوده و امکان دانلود غیرقانونی، ضربه سختی به سرمایه گذاران اثر وارد می کند. «جدایی نادر از سیمین»، نخستین فیلم برنده جایزه اسکار ایرانی بیش از سه برابر بودجه خود فروش کرد و «فروشنده» هم به فروش 16 میلیارد تومانی رسید (البته زمانی که دلار، افسارگسیخته نبود و بلیت های سینما را 15 هزار تومان نمی فروختند!) اما «همه می دانند» با بودجه 11.8 میلیون دلاری، تنها 11.2 میلیون دلار تاکنون فروش کرده و هنوز به مرحله سوددهی نرسیده است. هرچند آخرین ساخته فرهادی هنوز راه درازی تا پایان اکران دارد، ولی تا همین جا اقبال عمومی نسبت به اثر با توجه به نام بزرگ کارگردان و بازیگران سرشناسش، انتظارات را برآورده نکرده است.
قسم‌های مهران مدیری
اولین هنرمندی که در ایران نسبت به دانلودهای غیر قانونی اعتراض کرد، مهران مدیری بود. کمدین مشهور تلویزیون بعد از قهر با مدیران سازمان صدا و سیما، استارت سریال های شبکه خانگی را زد اما سخت بود مردمِ عادت کرده به تماشای سریال های مفت و مجانی از تلویزیون را مجاب به پرداخت هزینه برای تماشای یک مجموعه نمایشی کرد. مدیری با ادبیات خاص خودش وارد عمل شد و انواع و اقسام قسم ها را داد تا شاید مردم بی خیالِ دانلود غیر قانونی شوند؛ کم کم جا برای دیگر مجموعه ها نیز باز شد و سریال هایی مانند «شهرزاد» به موفقیت چشمگیری خارج از مدیوم تلویزیون دست یافتند ولی باز هم سایت ها و کانال ها پر بود از لینک دانلود رایگان و دهن کجی به سازندگان آثاری که هنگام ساخت یک مجموعه، انتظار بازگشت سرمایه شان را دارند.
پای فرهادی در میان است؟!
حالا هم بعید است کسی به حرف روابط عمومی فیلم «همه می دانند» گوش کند و شاید ریش گرو گذاشتن خودِ کارگردان هم کاری از پیش نبرد. هر چند مخالفان اصغر فرهادی و آنهایی که بدبین ترند، اعتقاد دارند کارگردان فیلم می دانسته «همه می دانند» شانسی برای اکران در سینماهای ایران نخواهد داشت و به همین دلیل زمینه ساز انتشار غیر قانونی اش در اینترنت شده تا با سر و صدای ایجاد شده، مخاطبان داخلی را ترغیب به تماشای فیلم کند!