دست اندرکاران صنعت پوشاک پرده از فاجعه ای کنار زدند که نامش نمایش تامین مواد اولیه است

واردات مواد اولیه پوشاک در دام فریبکاری
همدلی| گروه اقتصادی: «مگر می‌شود ورود غیر قانونی پوشاک ممنوع باشد اما فروش آن آزاد ؟» این پرسشی است که دیروز در نشست خبری ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران، بارها از سوی تولیدکنندگان مطرح شد. از ابتدای نشست، حرف‌ها رنگ و بوی گلایه داشت. مجید نامی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک تهران و حمید عظیمی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران ، هرکدام میکروفونشان که روشن شد، بدون از دست دادن وقت، یک نفس گله و شکایت کردند. آنها از نمایش‌های برخی مسئولان، به نام تامین مواد اولیه برای تسهیل در تولید پوشاک که در نهایت به کام فریبکاری تمام شد گفتند و درخواستشان این بود که باور شوند. تلخ‌ترین گلایه مربوط به کارگروهی بود که تشکیل آن نه تنها گرهی از کار تولید کنندگان پوشاک باز نکرد که سنگ پیش پای آنها انداخته است.
آنطور که دیروز مجید افتخاری گفت: «اواخر شهریور ماه سال جاری، وزارت صنعت به دستور وزیر وقت کارگروهی را برای برطرف کردن بحران مواد اولیه تشکیل داد؛ متاسفانه وعده‌های دولت با عمل متفاوت است و مشکلات پابرجا باقی مانده و این در شرایطی است که متاسفانه دولت در نمایشی بی منطق ۵۰ هزار متر پارچه جین در گمرک مانده را با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی میان ۵۰ تولیدکننده توزیع کرده و معتقد است بحران مواد اولیه را حل کرده است، در حالیکه چنین اتفاقی نیفتاده و بحران مواد اولیه همچنان پابرجا است. افتخاری ادامه داد: این پارچه ها بدون مصوبه و مزایده میان افرادی از یک محل جغرافیایی خاص توزیع شده است.»
به اعتقاد افتخاری: «احساس ما این است جریان ها و اشخاصی که مدافع و دلسوز منافع ملی نیستند در سال حمایت از تولید ملی در حال قطع بازوهای تولید و اشتغال کشور هستند، رویکردی که در 40 سال گذشته سابقه نداشته است.»


تغییر شکل قاچاق!
این عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران از ادامه قاچاق با وجود افزایش قیمت ارز خبر داد. او گفت: « با وجود افزایش نرخ ارز، قاچاق در صنعت پوشاک، از پوشاک باکیفیت به پوشاک کم کیفیت تغییر یافته طوری که اگر تا پیش از آن، پوشاک 3 دلاری به کشور قاچاق می شد اکنون قاچاق کنندگان پوشاک، اجناس 50 سنتی و کم ارزش تر از آن را وارد و عرضه می کنند.»
او با بیان اینکه هزینه ایجاد شغل در صنعت پوشاک یک چهارم هزینه ایجاد شغل در دیگر صنایع است افزود: هم اکنون 360 هزار نفر در صنعت پوشاک و نساجی مشغول به کار هستند که اگر در کوتاه مدت بتوان به این صنعت توجه کرد، می توان یک میلیون شغل ایجاد کرد. این در حالی است که کشورهای رقیب از جمله ترکیه با ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی توانسته اند درآمدزایی خوبی برای مردم از این صنعت داشته باشند، ضمن اینکه اگر ایران هم به درستی به این صنعت توجه کند امکان ورود به بازارهای صادراتی وجود دارد.
افتخاری گفت: در شرایط امروز نبود درایت و توجه دولت منجر به آسیب ها و بحران های شدیدی در این صنعت شده و هم اکنون با خطر از بین رفتن ۲۰۰ هزار شغل مواجه هستیم که بخش عمده آن به نبود مواد اولیه برمی گردد.او با بیان اینکه در صورت عدم توجه به تامین مواد اولیه و حل مشکلات پیش روی صنعت پوشاک، قطعا شب عید با بحران پوشاک مواجه خواهیم بود گفت: در حالیکه دولت به صنعت پوشاک و نساجی، کمترین توجهی هم ندارد اما تصور می کند بخش خصوصی می تواند معجزه کند. این در حالی است که صنایعی مانند خودرو، فولاد و پتروشیمی مورد توجه دولت است. افتخاری افزود:« این در شرایطی است که سال ۹۱ همین تحریم ها و بحران ها وجود داشت، اما با تدابیری که اندیشیده شد صنعت در رونق قرار گرفته بود. این فعال صنعت پوشاک گفت: در بخش پارچه های کشباف که 40 درصد بازار پوشاک کشور را تشکیل می دهد 36 درصد سهم بازار این پارچه ها در داخل تولید می شود اما در پارچه های تخت که 60 درصد بازار پوشاک کشور را به خود اختصاص داده 42 درصد این سهم بازار از واردات تامین می شود.»
همچنین مجید نامی نیز در این نشست با بیان اینکه ارزش بازار پوشاک ایران ۱۲ میلیارد دلار است، گفت: به طور متوسط ۵۰ درصد از ارزش این بازار به دست تولیدکنندگان داخلی بوده که اگر مشکلات قاچاق رفع و حمایت از تولید صورت گیرد، تولیدکننده داخلی توان ارتقای این سهم را دارد.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک افزود: واردات رسمی پوشاک در سال ۹۶ با اعلام رسمی گمرک ۵۹ میلیون دلار بوده در حالی که طبق اعلام رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بین ۲.۷ تا ۳ میلیارد دلار قاچاق وجود دارد او تصریح کرد: قاچاق یکی از مباحث اصلی است که به دلیل سهولت در انجام آن و سود بالا، راههای مختلفی را در صنعت پوشاک سپری می کند.
او مصرف سرانه پوشاک در ایران را ۱۵۰ دلار دانست و گفت: البته پوشاک ارزش افزوده بالایی دارد که می تواند با توجه ویژه دولت اشتغالزایی بالایی به همراه داشته باشد. او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هیچ یک از تولیدکنندگان پوشاک ظرف یک ماه گذشته یک دلار هم ارز نیمایی نگرفته اند، گفت: متاسفانه به دلیل بازنگری که دولت و بانک مرکزی در پرونده‌های ثبت سفارش صورت داده ظرف یک ماه گذشته یک دلار هم از سامانه نیما برای واردات مواد اولیه پوشاک اختصاص داده نشده است، این در شرایطی است که هم اکنون تهیه مواد اولیه در این صنعت با مشکلات بسیار مواجه است که بخشی از آن به دلیل تحریم ها و عدم نقل و انتقالات بانکی و بخشی دیگر به دلیل سوءتدبیرهای دولت است.
او خاطرنشان کرد: ۱۴۰۰ قلم کالا ثبت سفارش می شود که بخشی از آن ممنوع است اما اکنون با توجه به توافقات دولت با مناطق آزاد و وزارت اقتصاد، وارات این کالاها از طریق مناطق آزاد بدون مانع است و افراد می توانند بدون انتقال ارز ثبت سفارش انجام دهند.