حمايت تمام قد روحاني از ظریف

آرمان: درست از زمانی که وزیر امورخارجه در گفت‌وگو با رسانه‌ها از وجود پولشویی خبر داد تا کنون همه نوع حمله، هجمه‌ و اهانتی از سوی دلواپسان، مخالفان و فرصت طلبان به سوی ظریف روانه شد. روز گذشته حسن روحانی در جلسه هیأت دولت در حمایت از وزیر خارجه خود گفت: «باید فخر کنیم که با مفاسد قدم به قدم می‌جنگیم، چرا باید بین ما اختلاف باشد و با صدای بلند و با لحن توهین‌آمیز با هم حرف بزنیم و چرا باید کلمات درشت را نثار همدیگر کنیم. همه دنیا گرفتار پولشویی است. شما به من نشان دهید یک کشور در دنیا هست که در آن پولشویی انجام نمی‌گیرد و یک کشور در دنیا به من نشان دهید که فساد، مواد مخدر و جنس تقلبی در آن نیست. همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم. چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم؟» این مواضع رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان نشان دهنده حمایت تمام قد دولت از وزیر امورخارجه است.
دیپلمات باهوش؛ مخالفان فرصت‌طلب
اظهارات محمدجواد ظریف طی هفته گذشته بازتاب‌ گسترده‌ای داشته و این روزها کمتر کسی است که از وی و اظهاراتش در خصوص پولشویی در کشور صحبت نکند. اظهارات ظریف به ساعت نکشیده بود که موجی از هجمه دلواپسان را به خود دید. پارلمانی‌ها خواستار عذرخواهی ظریف و غیرپارلمانی‌ها خواستار ورود قوه قضائیه شدند و دیدگاه هر دو گروه این بود که صحبت‌های ظریف به منافع ملی ضربه زده است. غافل از اینکه ظریف دیپلمات کارکشته‌ای است و قبل از ادای هر سخنی به قبل، بعد و بازتاب‌های سخنش در جایگاه وزیر امورخارجه فکر می‌کند. با این حال سخنان ظریف برای جماعتی گران تمام شده و حساسیت آنها را برانگیخته است، اما همه اینها موجب نشد تا دلواپسانی که تا کنون در کنار گذاشتن ظریف بارها شکست خورده‌اند این بار نیز درصدد استیضاح وی برنیایند. از سوی دیگر باید اذعان کرد ظریف شخص باهوشی است و در هر موضوعی ورود نمی‌کند، اما در بیان حقایق حوزه کاری خود نیز محافظه‌کاری به خرج نمی‌دهد.
راه پولشویی بسته شود


رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با اشاره به اینکه اشکالی ندارد که در یک کار کارشناسی اختلاف نظر داشته باشیم، اظهارکرد: باید موضوع را به کارشناس‌ها واگذار کنیم تا در سطح کارشناسی بحث کنند. حسن روحانی گفت: هر موضوع حقوقی، دینی، عرفانی، اجتماعی و اقتصادی را که باید کارشناس‌ها درمورد آن بحث کنند، به سطح خیابان نیاوریم، نادرست مطرح نکنیم و مردم را به جان هم نیندازیم. وی با بیان اینکه مسائل خیلی روشن است، افزود: چرا راجع به مسائل روشن می‌جنگیم. بله همه دنیا گرفتار پولشویی است. شما به من نشان دهید یک کشور در دنیا هست که در آن پولشویی انجام نمی‌گیرد و یک کشور در دنیا به من نشان دهید که فساد، مواد مخدر و جنس تقلبی در آن نیست. همه باید تلاش کنیم مفاسد را کم کنیم و راه پولشویی را ببندیم. چرا اینقدر جر و بحث می‌کنیم؟ روحانی ادامه داد: باید با مواد مخدر بجنگیم، اما معتاد داریم. باید با دزدی بجنگیم متأسفانه دزد داریم، حالا در اقلیت، اما آدم‌های ناسالم و ناپاک هم داریم. باید با فساد بجنگیم. متأسفانه رشوه داریم و نباید از بیان آن عصبانی بشویم. رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر متاسفانه در دستگاه‌های حکومتی و ادارات ما در گوشه و کناری، رشوه‌ای هم باشد باید با آن بجنگیم و مبارزه کنیم. نباید ناراحت شویم. رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور سردمدار مبارزه با تروریسم است، ابراز کرد: ایران بالاترین قربانی را در برابر تجاوز، تروریسم و استفاده از سلاح شیمیایی داشته و بزرگ‌ترین مدعی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی است، چون قربانی آن هستیم. حسن روحانی با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین مدعی مبارزه با تروریسم است، تاکید کرد: امروز برای اینکه تروریست‌ها نتوانند ازسیستم‌های مختلف مالی برای جابه‌جایی پول استفاده کنند هم باید بالاترین مدعی باشیم و هستیم. رئیس‌جمهور عنوان کرد: آیا کسی که در این منطقه مواد مخدر می‌فروشد، می‌آورد و می‌برد پولش کثیف نیست و آیا این پول کثیف در کشور و منطقه ما وجود ندارد. یعنی در کشور ما مواد مخدر نمی‌آید؟ رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به فداکاری و تلاش‌های نیروی انتظامی، سپاه و بسیج در مرزهای شرقی و غربی و سربازان گمنام امام زمان(عج) و دادگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد: متاسفانه مواد مخدر در کشور وجود دارد و باید با آن مبارزه کنیم؛ وقتی مواد مخدر هست، پول کثیف هم هست. این پول کثیف کجا می‌رود؟ یعنی یک گوشه و کناری پولشویی انجام می‌گیرد و پولشویی ممکن است در افغانستان، ترکیه و اروپا انجام بشود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید مبارزه کنیم، کار کارشناسی انجام داده و حرف کارشناسی بزنیم، بیان کرد: فوری یک صف‌بندی درست می‌کنیم بین این جناح و آن جناح، بعد تمام تاریخ بشریت را به عنون شواهد می‌آوریم و هر کسی می‌رود یک تشابهی را پیدا می‌کند و می‌گوید این مثل آن است و آن مثل این است. روحانی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص)، پیامبر رحمت، وحدت و اخوت است، تصریح کرد: پیامبر(ص) آمده که با هم برادر باشیم. دلسوز، یار و کمک هم باشیم و دست همدیگر را بگیریم. این اساس اسلام است.
موضع ظریف، موضع دولت است
رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره‌ هجمه‌هایی که به دلیل اظهارات در مورد پولشویی مطرح می‌شود، بیان کرد: صحبت‌های ظریف نقصی نداشته و درست است. این موضع وزیر خارجه، موضع دولت است. محمود واعظی گفت: دولت به دنبال شفافیت و مبارزه با فساد است. آنچه هم که ظریف مطرح کرده است مقابله با فساد و پولشویی است. دولت همواره با قاچاق مواد مخدر به کشور مخالف است. وی ادامه داد: پولشویی یعنی قاچاق، ورود مشروبات الکلی، ورود مواد مخدرو هر اقدام غیر قانونی دیگر. و وزیر خارجه به درستی اعلام کرده است که باید با این مساله مقابله کنیم. واعظی با بیان اینکه وزیر خارجه هیچ نهاد و ارگان یا بخشی را متهم نکرده است، بلکه با پولشویی مخالفت کرده است تصریح کرد: متاسفم عده‌ای به دلیل خصومت با برخی از اقدامات ظریف، وی را در مورد موضع درستی که گرفته است مورد هجمه قرارداده‌اند، انتقاد سر جای خود، ولی این هجمه‌ها قابل قبول نیست.
تشخیص مصالح
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت نظارت، سوال، تفحص و استیضاح را از وظایف و حقوق نمایندگان مجلس دانست و گفت: پولشویی در مواردی مثل قاچاق مواد مخدر در کشور وجود دارد و بخشی از شهدای ما هم شهدایی هستند که در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده‌اند و این واقعیتی است که ما در کشور با آن مواجهیم. حسینعلی امیری افزود: این حد از پولشویی زیاد نیست، اما همین قدر هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست. وی با بیان اینکه وزیر امورخارجه به عنوان خدمتگزار و دیپلماتی با تجربه به خوبی مصالح کشور را تشخیص می‌دهد، اظهارکرد: بنابراین نباید به خاطر اظهار نظر کلی که آقای ظریف داشته است در این حد مورد هجمه قرار بگیرد.