فراخوان آفتاب یزد؛ این نقاش را پیدا کنید!

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: نوسانات بازار ارز و کوچک شدن سفره مردم این روزها التهابات زیادی را در جامعه ایجاد کرده و قدرت خرید مردم که روز به روز کاهش می‌یابد حال مردم را خراب کرده است. با این وجود مدتی است که دیده می‌شود در همهمه‌ها‌ی روزانه عده‌ای برخاسته از دل همین ملت سعی دارند که حال مردم را بهتر کنند. روزی جوانان نوازنده در شهر رشت گوشه‌ای می‌نشینند و برای شادی مردم موسیقی می‌نوازند که البته با آن رفتار زشت مواجه می‌شوند و روز دیگر در وسایل حمل و نقل عمومی مثل «بی آر تی» دیده می‌شود که یک نفر با کشیدن نقاشی‌ها‌ی خاص و زیبا و نوشتن متن‌ها‌ی امیدوار کننده سعی دارد حال مردم را حتی برای لحظاتی که در وسایل حمل و نقل عمومی هستند عوض کند، این یعنی به دور از هجمه‌ها‌ی خبری که هیچ یک از آن‌ها‌ امیدوار کننده نیستند، مردم به این فکر افتاده‌اند که خودشان حال خودشان را خوب کنند و امید به زندگی را افزایش دهند و این موضوع به خودی خود امیدوارکننده است.

> تلاش برای احیاء امیدی که کمرنگ شده است
در این روزها که اخبار اجتماعی خلاصه می‌شود به دزدی، اختلاس، قتل و جنایت و حتی آزار و اذیت کودکان، پر واضح است که سطح امید به زندگی در مردم در چه اوضاعی به سر می‌برد! اخبار مربوط به خودکشی نوجوان 13 ساله در مدرسه که چند روز پیش منتشر شد گواه بر همین موضوع است اما در این بین عده‌ای در تلاشند تا خلاف جریان آب شنا کنند! پرداختن به موسیقی خیابانی یا برقراری پویش‌ها‌ی مختلف خیریه و موارد اینچنینی که کم هم نیستند، از این دست مواردی هستند که سعی دارند در روزگاری که همه چیز بوی نا امیدی می‌دهد، امید را در مردم زنده نگه دارند. در این بین اما مدتی است با موضوع جدیدی روبه رو هستیم که نشان از ذوق و انرژی یک نقاش دارد، هر چند که تلاش آفتاب یزد در جهت یافتن این نقاش نتیجه‌ای در بر نداشت و همچنان شخصیت این فرد مجهول باقی مانده است اما همین که آثار نقاشی طنز گونه و جملات انرژی بخش این فرد را می‌توان در جای‌جای وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه «بی آر تی» دید، موضوعی است که پرداختن به آن خالی از لطف نیست. نقاش و هنرمندی که ساعت‌ها‌ وقتش را صرف می‌کند تا با خلق یک طرح، برای لحظاتی نظر مردم را به طرف داشته‌ها‌یشان جلب کند و لبخند را به لب‌ها‌ی آنها هدیه کند. مسلما تاثیر این نوع رفتار‌ها‌ در سطح کلان جامعه ناچیز است اما اشاعه آن می‌تواند نوعی فرهنگ را ایجاد کند تا مردم یاد بگیرند قبل از اینکه تقصیر هر کاری را بر گردن دیگری بیندازند یا انگشت اتهام خود را به سمت مسئولان روانه کنند، خودشان به فکر همنوعشان باشند و دست یاری به سوی او دراز کنند. حتی اگر این یاری، ایجاد یک لبخند کوچک و کمرنگ باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع و تاثیرات آن در جامعه با مجید ابهری، رفتار شناس و جامعه‌شناس اجتماعی به گفت و گو نشستیم.


> جو خشونت آمیز، آموزه‌ها‌ی غلط
به فرزندان منتقل می‌کند
این جامعه شناس و رفتارشناس اجتماعی در رابطه با تاثیرات این قبیل خلاقیت‌ها‌ی خود جوش و هنرمندانه در کشور می‌گوید:« زندگی شهری همواره ویژگی‌های خود را دارد و در این مسیر رفت و آمد به وسیله اتوبوس و تاکسی بخشی از زندگی اجتماعی در شهر را تشکیل می‌دهد. ترافیک، مشکلات اقتصادی و مسائل محیطی از قبیل گرانی و امثال آن باعث شده است که سطح نشاط جامعه پایین آمده و افسردگی در شهر افزایش یابد. در دیوار شهر ما پر از تهدید‌ها‌یی است که فضای خشونت را به بیننده منتقل می‌کند؛ در مورد پارک کردن انواع تهدیدها و دشنام‌ها و حتی در مورد زباله‌ها‌ی خانگی که به بیرون از خانه منتقل می‌کنیم نیز به همین ترتیب الفاظ نامناسب در شهر دیده می‌شود! درگیری‌ها‌ی فیزیکی بین شهروندان به شکل‌ها‌ی مختلف باعث شده تا فضای خشونت و درگیری‌ها‌ی لفظی در شهر، جوی پر از خشونت به وجود آورد که آموزه‌ها‌ی غلط را به فرزندان ما در جامعه منتقل می‌کند.»
> شهروندان با ابتکارات خود محیط را
تلطیف می‌کنند
او در ادامه افزود:« در این فضای خشونت آمیز و افسردگی زا، عده‌ای از شهروندان با ابتکار‌ها‌ی خود کارهایی انجام می‌دهند که محیط را تلطیف نموده و باعث نشاط هر چند کوتاه مدت شهروندان می‌گردد. شهرداری در مورد فعالیت خود در شهر شاید قبلا بر دیوار‌ها‌ کاشی کاری‌ها‌ و تصاویر نشاط آور قرار می‌داد اما حالا متاسفانه به علت مشکلات مدیریت شهری فعلا شهر تهران در این زمینه فعالیتی ندارد اما این دلیل نمی‌شود که مردم نیز خود را از ایجاد نشاط شهری کنار بکشند! اصل موضوع این است که این گونه مشاغل و فعالیت‌ها‌ باید برعهده خود مردم گذاشته شود و حتی باید تشکل‌ها‌ی مردمی و غیر دولتی وارد کار شوند، مثل این شهروندی که با کشیدن تصاویر طنز و نوشتن جملات طنز آلود و امیدوار کننده و نصب آن در اتوبوس‌ها‌ی تندرو برای چند دقیقه مسافران را در فضای نشاط قرار داده و لبخندی بر لبانشان می‌نشاند.»

> این خلاقیت‌ها‌ امید به زندگی را
افزایش می‌دهد
این رفتار شناس افزود:« چهره اخم آلود و عبوث برخی از شهروندان واقعا باعث می‌شود که انسان غم‌ها‌ی خود را به طور مضاعف ببیند! شهروندان باید تلاش کنند با شرکت و یاری تشکل‌ها‌ی مردمی و سمن‌ها‌، با حمایت دولت از نظر سخت‌افزاری و نرم افزاری برای افزایش نشاط در جامعه بکوشند. شاید بتوانیم به کمک خود مردم این فضای افسرده را کمی کاهش دهیم.»
او در ادامه افزود:« وقتی که فردی در یک وسیله حمل و نقل عمومی با تصاویری از این دست که نقاش خوش ذوق آن را کشیده، رو به رو می‌شود برای چند لحظه هر چند موقت لبخند بر لبانش نشسته و به زندگی امیدوار می‌شود، باور می‌کند که هنوز هستند شهروندانی که اسیر گرانی و تورم قیمت سکه و طلا نشده‌اند و به فکر نشاط دیگر مردمان هستند. فعالیت ارزنده تر این است که همین فعالیت ادامه پیدا کند که ایجاد امید در دل‌ها‌ را افزایش داده و فاضی شهر را مملو از نشاط نمایند. این چگونه فعالیت‌ها‌ باعث افزایش نشاط و لبخند در شهر گردیده و باعث می‌شود که امید به زندگی در شهروندان ولو به صورت موقت صعود نماید.»
افزایش از این دست ایده‌ها‌ و خلاقیت‌ها‌ می‌تواند آرامش و امید را به زندگی پر از تنش و ترافیک پایتخت نشینان باز گرداند و حتی برای دقایقی هم که شده افکار عمومی را از مشکلات روزانه دور کند. لازم به ذکر است روزنامه آفتاب یزد از تمامی خوانندگان دعوت می‌کند، در صورتی که طراح و ایده پرداز این نقاشی‌ها‌ را می‌شناسند در تماس با دفتر روزنامه به ما
معرفی کنند.