شایعه شورش شاهزادگان سعودی علیه بن‌سلمان

گروه بین‌الملل: سه منبع نزدیک به دربار پادشاهی عربستان به رویترز گفته‌اند، به دنبال موج انتقادهای بین‌المللی از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، تعدادی از اعضای خاندان سعودی در تلاش هستند تا مانع پادشاهی «محمد بن‌سلمان» بشوند.
این منابع گفته‌اند، ده‌ها تن از اعضای ذی نفوذ خاندان سلطنتی سعود به دنبال تغییر جانشین ملک سلمان۸۲ ساله هستند، اما تا زمانی که او در قید حیات است دست به اقدام نمی‌زنند. آنها گفته‌اند، بعید است که ملک سلمان دست به اقدامی علیه پسر محبوب خود یعنی «محمد بن‌سلمان» بزند.
رویترز به نقل از این منابع می‌گوید،این اعضای خاندان سلطنتی در حال رایزنی در خصوص جانشینی احتمالی «احمد بن عبدالعزیز» برادر کوچکتر «ملک سلمان» و عموی «محمد بن‌سلمان» هستند.
طبق این گزارش، «احمد بن عبدالعزیز» تنها برادر تنی ملک سلمان است که از حمایت اعضای خاندان سلطنتی، نیروهای امنیتی و کشورهای غربی برخوردار است.


شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» پس از یک سفر دو و نیم ماهه به خارج از کشور در ماه اکتبر به ریاض بازگشت. در طول این سفر او در لندن و در واکنش به یک تظاهرات اعتراضی علیه خاندان سلطنتی عربستان ظاهرا از رهبری در کشور انتقاد کرد. گفته ‌می‌شود که عبدالعزیز یکی از تنها سه نفری است که در نشست شورای «هیات بیعت» با ولیعهدی بن‌سلمان مخالفت کرده است. منابع مطلع سعودی همچنین گفته‌اند که مقام‌های ارشد آمریکایی در مذاکرات خود با مقام‌های عربستان در هفته‌های اخیر به طور ضمنی از شاهزاده عبدالعزیز حمایت کرده‌اند.
این منابع تصریح کرده‌اند، عبدالعزیز قرار نیست که هیچ یک از برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که توسط بن‌سلمان شروع شده را متوقف کند و به قراردادهای نظامی دست نمی‌زند و وحدت اعضای خاندان سلطنتی را باز خواهد گرداند. واشنگتن‌پست، روزنامه‌ای که «جمال خاشقچی» در آن یادداشت می‌نوشت، روز جمعه در گزارشی ادعا کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌اِی، به این نتیجه رسیده است که دستور قتل خاشقچی را «محمد بن‌سلمان» صادر کرده است. پس از آنکه سازمان سیا گفته شواهدی مبنی بر دست داشتن «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی در دست دارد، وزیر خارجه عربستان این موضوع را به شدت رد کرده است.
«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی هرگونه دست داشتن ولیعهد این کشور در قتل خاشقچی را رد کرده است. الجبیر که با روزنامه الشرق‌الاوسط مصاحبه کرده اینگونه گمانه‌زنی‌ها را «عبور از خط قرمز» دانسته است.
وزیر خارجه عربستان به الشرق‌الاوسط گفته است: «ما در پادشاهی سعودی می‌دانیم که اینگونه اظهارات علیه ولیعهد کاملا غلط است و ما به شدت آن را رد می‌کنیم.» به گفته الجبیر اینگونه گمانه‌زنی‌ها تنها بر اساس گزارش‌های رسانه‌هاست و نه بر اساس شواهد و مدارک.
الجبیر به کشورهای دیگر هشدار داده که برای تخریب پادشاه یا ولیعهد عربستان تلاش نکنند. او این گونه تلاش‌ها را عبور از خط قرمز دانسته و گفته است: «ما اجازه نزدیک شدن به این خط قرمز را از سوی هیچ‌کس در هیچ‌زمانی و با هیچ بهانه‌ای نمی‌دهیم.»
در این میان پایگاه میدل ایست‌آی گزارش داده است که یک منبع بلندپایه عربستانی فاش کرده که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نقشه راهی به «محمد بن سلمان: به منظور محافظت از وی درمقابل رسوایی مربوط به قتل خاشقچی داده است.
طبق این گزارش پمپئو این طرح را در دیدار با ملک سلمان و محمد بن سلمان در ریاض در ماه گذشته میلادی شخصا تحویل آنها داده است. به گفته این منبع که به مذاکرات پمپئو با رهبران عربستان آگاه بوده این طرح شامل یک گزینه برای نسبت دادن قتل خاشقچی به یک عضو بی‌گناه خاندان حاکم به منظور محافظت از مقامات عالی رتبه درمقابل این رخداد است.
این منبع گفت که هنوز این شخص موردنظر انتخاب نشده و رهبران عربستان استفاده از این طرح را برای زمانی که فشارها بیش از حد بر بن سلمان افزایش یابد درنظرگرفته‌اند. این منبع تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد ما شگفت زده نخواهیم شد. وزارت امور خارجه آمریکا با این وجود این ادعاهای این منبع عربستانی را رد کرده و آنها را صحبت‌های کاملا غلط درباره ماموریت دیپلماتیک وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به عربستان خوانده است.
«هدر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به پایگاه میدل ایست‌آی گفت: ما علنا درباره هدف‌هایمان صحبت کرده‌ایم: اینکه رهبران عربستان را در جریان جدیت دولت آمریکا در تلاش برای پاسخگو کردن کامل و سریع در قبال قتل خاشقچی قرار دهیم. به گفته منبع مذکور پامپئو به ریاض رفت تا به عربستانی‌ها برای چگونگی مدیریت تبعات مربوط به پرونده خاشقجی مشاوره دهد. او بعد از دیدارهایش در این سفر گفته بود به عربستانی‌ها توصیه کرده که تحقیقات شفاف انجام دهند.
چند روز قبل از ورود پمپئو به شهر ریاض میدل ایست‌‌آی گزارش کرد که مقام‌های ترکیه فهمیده‌اند که خاشقچی کشته و قطعه قطعه شده است.  منبع مورد اشاره در عین حال خاطر نشان کرد که طرح پمپئو برای رهبران عربستان شامل چند گام بوده است و زمانی که پمپئو در ۱۸ اکتبر گفت عربستان باید چند روز دیگر وقت پیدا کند تا تحقیقاتش درباره این پرونده را کامل کند، درواقع به آنها زمان داده تا طرح او را شروع به اجرا کنند. وی افزود: آنها هر کاری را که او خواسته بود انجام داده‌اند.
از زمان سفر پامپئو عربستانی‌ها به بازرسان ترکیه‌ای اجازه ورود به کنسولگری خود در شهر استانبول را دادند، پیشنهاد همکاری نسبت به یک تحقیقات مشترک عربستان و ترکیه را دادند، تیمی را به استانبول به منظور پیگیری تحقیقات اعزام کردند و دست‌کم ۲۱ مظنون را بازداشت کردند.
منبع آگاه گفت که گام باقی مانده یعنی نسبت دادن جرم به یک عضو خاندان سلطنتی در صورتی اتخاذ خواهد شد که بازداشت این مظنون‌ها منجر به کاهش فشار بر ریاض نشود.