صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در راه بازار سهام

گروه بورس- صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری خصوصی به عنوان یک ابزار مالی جدید از بستر فرابورس به زودی وارد بازار سرمایه می‌شوند. رضا غلامعلی‌پور معاون توسعه بازار فرابورس در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت: حداقل سرمایه تشکیل صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری خصوصی ۵۰ میلیارد تومان است و هدف اصلی این صندوق‌ها، اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها، شفاف‌سازی عملکردها و راهبری آنهاست. معاون توسعه بازار فرابورس در ادامه گفت: شرکت‌های غیر بورسی، شرکت‌های اخراج شده از بورس، شرکت‌های بازار پایه و حتی شرکت‌های کوچک و SME شرکت‌های هدف صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری خصوصی هستند. غلامعلی پور افزود: حداقل سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری خصوصی، به میزان ۱۰۰ میلیون تومان است و به دلیل ریسک بالا سرمایه‌‌گذاران خرد هدف اصلی این ابزار مالی جدید نیست و در عین حال صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری خصوصی بیشتر از ۳۵ درصد مجاز به سرمایه‌‌گذاری در هر شرکت نیستند.
اصلاح ساختار
به گفته معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی از طریق تملک در شرکت‌هایی که به اصلاح ساختار نیاز دارند به راهبری، هدایت و تزریق نقدینگی به این شرکت‌ها می‌پردازد و بعد از اصلاح ساختار استراتژی خروج از شرکت را در پیش می‌گیرد. غلامعلی‌پور استراتژی خروج صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی از شرکت‌هایی که در آنها اقدام به اصلاح ساختار کرده است را وجه تمایز این صندوق‌ها با هلدینگ‌ها دانست و بیان کرد: این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های خرد و کوچک طراحی نشده‌اند و حداقل کف خرید واحدهای آنها یک‌صد میلیون تومان است، همچنین مدل پذیرش این صندوق‌ها مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه است به این ترتیب که موسسان صندوق‌ پس از تهیه طرح مقدماتی درخواست تاسیس صندوق را به فرابورس ارائه می‌کنند و با طی شدن مراحل مقدماتی و بررسی اولیه در کمیته‌ای که در فرابورس برای این موضوع تشکیل شده، اخذ نهایی مجوز برای تاسیس این صندوق در سازمان بورس پیگیری می‌شود.
حجم تامین مالی


این مقام فرابورسی در ادامه اظهار داشت: راستای اجرای مفاد قانون بازار اوراق بهادار و مقررات مربوطه، در شش ماهه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به بررسی درخواست افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام و مجوز انجام افزایش سرمایه ۳۶ سرکت صادر شد. وی درباره میزان پذیره‌نویسی انواع اوراق بدهی در ۱۲ ماهه سال ۹۶ نیز گفت: ۹ اوراق سلف موازی استاندارد به میزان000/700/19 میلیون ریال، پنج اوراق اجاره به میزان000/350/37، چهار اوراق مشارکت به میزان000/240/14 میلیون ریال، چهار اوراق مرابحه به میزان 000/380/45 میلیون ریال و ۲ اوراق منفعت به میزان000/000/50 میلیون ریال و در مجموع به مبلغ000/670/166 میلیون ریال پذیره‌نویسی این اوراق صورت گرفته است. از سوی‌ دیگر در سال ۹۷ بازار معاملات ثانویه اوراق، تعداد ۹ اسناد خزانه اسلامی به میزان 466/301/135 میلیون ریال معامله شده و این در حالی است که در سال ۹۶ تعداد ۲۱ اوراق اسناد خزانه اسلامی به مبلغ 648/233/348 میلیون ریال، ۸ اوراق مشارکت به مبلغ 116/619/99 میلیون ریال و یک اوراق اجاره به مبلغ000/500/21 میلیون ریال معاملات این اوراق انجام شده است.
جزییات پذیره‌نویسی
وی با اعلام یک آمار دیگر گفت: پذیره‌نویسی تعداد ۱۵ اوراق بدهی در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۷ به میزان 000/870/34 میلیون ریال‌ صورت گرفته که شامل ۶ اوراق اجاره به مبلغ 000/170/26 میلیون ریال، تعداد ۷ اوراق سلف موازی استاندارد به میزان 000/700/6 میلیون ریال، یک اوراق مشارکت به میزان000/50/1 میلیون ریال و یک اوراق مرابحه به میزان 000/500 میلیون ریال صورت گرفته است. همچنین مبلغ کل مجوزهای ارائه شده به شرکت‌های سهامی عام برای انجام افزایش سرمایه در شش ماهه سال ۹۷ معادل476/87 میلیارد ریال است و این در شرایطی است که در کل سال ۹۶ میزان افزایش سرمایه، 744/704/173 میلیون ریال در اطلاعات مالی به ثبت رسیده است. از سوی‌ دیگر بر اساس مجوزهای صادر شده، ۳۲ درصد افزایش سرمایه‌ها از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و مابقی از محل سود انباشته و اندوخته‌ها تامین شده است. معاون توسعه بازار فرابورس درباره جزییات افزایش سرمایه شرکت‌ها اعلام کرد تعداد ۳۶ شرکت افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به میزان 081/877/27 میلیون، از سود انباشته به میزان 383963/56 میلیون ریال از اندوخته‌ها به میزان000/215/3 میلیون ریال و در مجموع به میزان044/476/87 میلیون ریال انجام داده‌اند.
وضعیت اوراق تسهیلات مسکن
غلامعلی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود آخرین وضعیت اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس را تشریح کرد و گفت: از سال 89 معاملات امتیاز وام خرید مسکن در قابل اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس به عنوان یک بازار رسمی مبادلات این اوراق آغاز شده است و از بهمن‌ماه سال 1396 نیز علاوه بر بانک مسکن، بانک ملی ایران با اخذ مجوز از بانک مرکزی به چرخه عرضه‌کنندگان این اوراق در بازار فرابورس افزوده شده است. معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس روند قیمت‌گذاری این اوراق را تابعی از تقاضای آن دانست و ادامه داد: در زمان‌هایی که معاملات مسکن با رونق همراه است به طور طبیعی تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش می‌یابد که این به معنی رشد قیمت این اوراق در بازار است.