زلزله در صنعت خودروسازی جهان

یورونیوز- کارلوس گون، رییس شرکت خودرو‌سازی پژو- نیسان که از او به عنوان یکی از قوی‌ترین مهره‌های اجرایی در صنعت خودرو جهان یاد می‌شود به اتهام فساد مالی دستگیر شد؛ موضوعی که از آن با عنوان یک رسوایی بزرگ در صنعت خودروسازی ژاپن یاد می‌شود.
به گزارش تارنمای شرکت نیسان‌موتورز، گون که اتحاد میان سه شرکت بزرگ خودروسازی جهان به نام‌های نیسان‌موتورز، شرکت خودروسازی رنو فرانسه و میتسوبیشی‌موتورز را سرپرستی و نظارت می‌کند گزارش‌های ضد و نقیضی درباره درآمد خود منتشر و از اموال این شرکت نیز سوء‌استفاده کرده است.
دستگیری وی در رسانه‌های ژاپن بازتاب گسترده‌ای داشته و ده‌ها خبرنگار، مقام‌های کارخانه و مسوولان دولتی را در این زمینه مورد سوال قرار داده و از این پرسیده‌اند که چرا رییس پژو- نیسان باید درآمد واقعی‌اش را پنهان کند.
نیسان ششمین تولیدکننده بزرگ خودروی جهان است. نیسان در سال 2017 میلادی موفق به فروش 10 میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو شد که بیش از هر تولید‌کننده دیگری بوده است، اما رسوایی فساد مالی رییس پژو- نیسان و دستگیری وی اکنون برنامه برای اتحاد نیسان، رنو و میتسوبیشی را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است.


طبق اعلام نیسان، چند ماه است که در پی افشاگری یک منبع داخلی، تحقیقات درباره تخلفات مالی را آغاز کرده است. به گزارش رسانه‌های ژاپن، مجموع میزان درآمد گزارش‌نشده گون به پنج میلیارد ین در یک دوره پنج ساله می‌رسد. از سال ۲۰۱۰ شرکت‌های ژاپنی موظف شده‌اند حقوق مدیرانی را که بیش از ۱۰۰ میلیون ین در سال درآمد دارند گزارش ‌دهند. این شرکت خودروسازی اعلام کرده اطلاعات لازم را در اختیار دفتر دادستان عمومی ژاپن گذاشته و خواهد گذاشت.گون 64 ساله که پیشینه فرانسوی نیز دارد به همراه گرک کلی، یکی دیگر از مدیران اجرایی این شرکت دستگیر و روانه بازداشتگاه شده است. گفته می‌شود این افراد درامد واقعی خود را پنهان کرده‌اند و میلیون‌ها دلار از درآمد نیسان را مورد سوء‌استفاده قرار داده‌اند.
رسوایی فساد مالی باعث شد ارزش سهام رنو که 34 درصد از سهم نیسان را در اختیار دارد هشت درصد در فرانسه کاهش یابد و بازار بورس ژاپن هم به طور کلی برای مدتی به دلیل این مساله تعطیل و خرید و فروش سهام متوقف شد.
گون در سال 2011 رییس نیسان شد و از سال 2016 میلادی نیز ریاست میتسوبیشی را در اختیار داشته است.
۱۵ درصد از سهام خودرو‌سازی رنو متعلق به دولت فرانسه است. رنو به نوبه خود 4/43 درصد از سهام نیسان را در کنترل دارد. گون بیش از ۲۰ سال است که غول صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شود. او در دهه اول هزاره سوم میلادی توانست شرکت نیسان را از آستانه ورشکستگی نجات دهد.