منتقدان سخنان ظریف درمورد پولشویی به استیضاح روی آوردند

همدلی| سخنان ظریف در مورد پولشویی خاطر بسیاری از جمله برخی از نمایندگان و چهره‌های اصول‌گرای مجلس را آزرده خاطر ساخته است. حال معلوم نیست که چرا این حرف‌ها مردان و زنان یک طیف خاص را عصبانی کرده است، در حالی که در طیف اصلاح‌طلبان هنوز واکنشی منفی از این سخنان دیده نشده است. البته منتقدان ظریف همیشه دنبال این بودند که یک روزی ایشان را مورد بازخواست قرار بدهند، گویا این سخنان ظریف فرصت را برای آنان مغتنم ساخته است که با طرح استیضاح یا محاکمه یک جوری قال ظریف را بکنند تا قال‌هایی از پولشویی بیان نکند. برخی از واکنش‌های روز گذشته در باره ظریف در ادامه از سوی خبرگزاری‌های می‌‎آید:
به گزارش ایرنا، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تدوین تقاضای استیضاح وزیر امور خارجه خبرداد و گفت: تقاضای استیضاح «محمدجواد ظریف» به دلیل ارائه نکردن مدارک خود درمورد پولشویی تدوین شد و امضاهای آن از امروز جمع‌آوری می‌شود.
«حسینعلی حاجی دلیگانی» روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: وزیر امور خارجه اخیرا اظهاراتی درمورد پولشویی در کشور مطرح کرد، وی قرار بود تا امروز(دیروزسه‌شنبه)مدارک خود را در اختیار نمایندگان قرار دهد که این کار انجام نشد.
این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: به دلیل آن که ظریف مدارک خود درمورد پولشویی در کشور را در اختیار مجلس قرار نداده از این رو ما استیضاح وی را تدوین کرده‌ایم.


حاجی دلیگانی همچنین گفت: هنوز امضاهای این طرح جمع‌آوری نشده است و از امروز امضاهای این طرح استیضاح را جمع آوری کرده و پس از آن به هیات رئیسه مجلس ارائه می‌کنیم.
قاسمی: وزارت خارجه نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده است
در همین حال سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت که این وزارتخانه نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده است.
به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی در پاسخ به پرسشی در مورد اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر این‌که قوه قضاییه مهلتی 10 روزه به محمد جواد ظریف داده تا مستندات خود را در مورد پولشویی به این قوه ارائه کند، افزود: ما تاکنون در این ارتباط نامه‌ای از قوه قضاییه دریافت نکرده‌ایم.
قاسمی اظهار داشت: از منبع و منشا این خبر اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که منبع خبر برخی رسانه‌ها که اقدام به انتشار این موضوع کرده‌اند، کجاست، ولی همان‌طور که گفتم وزارت امور خارجه تاکنون نامه‌ای در این ارتباط از قوه قضائیه دریافت نکرده است.
بروجردی: در موضوع ظریف و پولشویی باید آتش بس اعلام شود
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست وزیر امور خارجه به خاطر یک جمله استیضاح شود یا استعفا دهد باید در این زمینه آتش‌بس اعلام شود.
«علاءالدین بروجردی» درمورد اظهارات وزیر امور خارجه درباره پولشویی و واکنش منتقدان به این اظهارات، به ایرنا گفت: اگر من به‌جای دکتر ظریف بودم از چنین جمله‌بندی برای این مساله استفاده نمی‌کردم، بهتر این بود که این موضوع از زبان وزیر امور خارجه مطرح نمی‌شد.
وی در عین حال تاکید کرد: اما قرار نیست که رئیس دستگاه دیپلماسی به خاطر یک جمله استعفا دهد یا استیضاح شود، ظریف نکته‌ای را در مجموعه صدها و هزاران موضع‌گیری مطرح کرد بالاخره یک موضع‌گیری ممکن است چنین بازتاب‌هایی داشته باشد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: نباید بیش از حجم مساله به آن پرداخت، حقیقت این است که ما در معرض تهاجم بسیار بدی از طرف کشور همسایه شرقی به دلیل قاچاق مواد مخدر هستیم که طبق گزارش‌های موجود حجم کشت تریاک دو برابر شده است.
بروجردی ادامه داد: قاچاقچیان فعال هستند و پول قاچاق هم کثیف است و از ایران به عنوان ترانزیت استفاده می‌کنند و البته مجلس شورای اسلامی در خصوص مبارزه با پولشویی قانون تصویب کرده است و این قانون برای جلوگیری از این سوءاستفاده بسیار محکم است.
وی در پاسخ به این سوال که هدف این تخریب‌ها چیست، گفت: در هر صورت وقتی ما جامعه را آزاد و مردم‌سالار می‌دانیم این گونه رفتارها هم در داخل آن وجود دارد.