«همدلی» نقش کشورمان را به‌عنوان حایل امنیتی در ثبات منطقه بررسی کرد پایداری نفوذ استراتژیک ایران

همدلی| گروه سیاسی: «غیرت عبدالرحمانف» وزیر امور خارجه قزاقستان اعلام کرد، روسیه، ترکیه و ایران قرار است دور بعدی مذاکرات صلح سوریه را 28 و 29 نوامبر (7 و 8 آذرماه) در قزاقستان برگزار کنند. برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی نشست سه جانبه یا «روند آستانه» را یکی از راه‌کارهای مهم حل مشکلات سوریه می‌دانند. اگرچه از اهداف شکل‌گیری «مذاکرات آستانه» مقابله با داعش و ایجاد زمینه گفت‌وگوهای سوری- سوری برای دستیابی به راه حل سیاسی بود، اکنون که ارتش‌های سوریه و عراق با کمک‌های مستشاری ایران و از سوی دیگر با حمایت‌های روسیه، توانستند پرونده گروه تروریستی داعش را در سوریه و عراق ببندند و خطر حضور آنها را در منطقه به صفر برسانند. مهمترین موضوع کنونی نشسته سه جانبه، حل بحران سوریه است. با اینکه ایده «مذاکرات آستانه» را جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد، اما در این میان نمی‌توان نقش روسیه و ترکیه را نیز نادیده گرفت.
حال سه کشور مهم و مطرح منطقه روی این هدف که باید صلح و امنیت در منطقه و از جمله در سوریه برقرار شود، به توافق رسیده‎اند. در مجموع آنچه که برای ایران، روسیه و ترکیه اهمیت دارد، این است که مذاکرات با هدف فراهم کردن زمینه حمایت از راهکار سیاسى براى حل بحران سوریه برقرار خواهد شد. ایران با وجود فشارهای آمریکا نه تنها حمایت خود را از سوریه کاهش نداده است؛ بلکه بر ادامه حمایت همه جانبه خود از سوریه و جریان مقاومت تاکید دارد. اینکه آمریکا توانسته است با توجه به نفوذ و موقعیت خود، تحریم‌هایی را بر ایران اعمال کند، نتوانسته مانع از نفوذ و موقعیت ژئوپلتیک ایران باشد. آمریکا خوب می‌داند که ایران حائل امنیتی مهم و تاثیر گذاری است. امنیت و آرامش منطقه به بازیگری ایران در منطقه بستگی دارد. اما چند سوال اینجا قابل طرح است که در وضعیت کنونی یعنی در وضعیتی که ایران در شرایط تحریم‌های تازه آمریکا قرار گرفته است، چه رویکرد جدیدی نسبت به موضوع سوریه دارد؟ رفتار سیاسی ایران در وضعیت «پسا تحریم» نسبت به سوریه چگونه خواهد بود؟ این پرسش‌ها را با «علی خرم» دیپلمات سابق و کارشناس امور بین الملل در میان گذاشتیم، مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
نقش کلیدی ایران
«علی خرم» دیپلمات سابق و کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با همدلی، در این باره گفت: « بدون شک این نشست در این وضعیت، از اهمیت خاص خود، برخوردار است. به نظر می‌رسد که تلاش‌ها به ثمر نشسته و سوریه در وضعیت و مسیر پایان جنگ و برقراری امنیت قرار دارد. نقش کلیدی ایران در  این جریان  کاملا واضح است. اما این در حالی است که آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا نقش ایران در سوریه را به حداقل برسانند».


خرم در ادامه افزود «این نشست از جنبه تاثیرات منطقه‌ای و محیط پیرامونی، اهمیت بسیاری دارد. همه می‌دانیم دو کشور عراق و سوریه از جهات مختلفی از جمله از جهت راهبردی و ژئوپلتیک، برای ایران دارای اهمیت بالایی هستند. بدن شک تحولات این دوکشور نقش بسزایی در منطقه باز می‌کنند. حضور ایران در این دو حوزه می‌تواند مانع تقویت اسرائیل در راستای تجزیه منطقه خواهد شد، و همچنین از نفوذ غرب در منطقه نیز جلوگیری خواهد کرد».
هزینه ازبین رفتن برجام
اهمیت ایران نکته ای نیست که آمریکا یا کشورهای اروپا بخواهند از آن غفلت کنند، اخیرا عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، نیز از اهمیت ایران در منطقه، با اشاره به بازگشت تحریمها و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرتهای جهانی (برجام) هشدار داد که «اروپایی‌ها اگر کوتاه بیایند حاکمیت، اعتبار و امنیت آنها زیر سوال می‌رود. اگر اروپا فکر می‌کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می تواند امتحان کند. منطقه ما کلکسیونی از مسایل و مشکلات دارد آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد. بی‌شک هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش از آمریکاست.اگر اروپا تصور می کند برجام برای حاکمیت و امنیت و اعتبارش مهم است باید آماده پرداخت هزینه برای آن باشد».
نشست روسیه، ترکیه و ایران اوایل آذر درباره سوریه
به گزارش فارس، وزیر خارجه قزاقستان اعلام کرد که روسیه، ترکیه و ایران ۲۸ و ۲۹ نوامبر مذاکراتی درباره سوریه خواهند داشت. به نقل از خبرگزاری رویترز، خیرت عبدالرحمانوف، وزیر خارجه قزاقستان گفت: روسیه، ترکیه و ایران دور بعدی مذاکرات درباره سوریه در قزاقستان را ۲۸ و ۲۹ نوامبر (هفت و هشت آذر) برگزار خواهند کرد.
وی به خبرنگاران گفت: قرار است نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در این نشست حضور یابند. روسیه، ترکیه و ایران تاکنون چند دور مذاکرات در آستانه درباره سوریه داشته‌اند.
وزیر خارجه قزاقستان تاکید کرد که از نمایندگان سازمان ملل و اردن برای مشارکت در نشست به عنوان ناظر دعوت به عمل آمده است.
وی گفت که آمریکا در این دور از مذاکرات آستانه شرکت نمی‌کند. عبدالرحمانوف تاکید کرد که در این مذاکرات درباره اوضاع ادلب، بازگشت آوارگان و بازسازی سوریه صحبت خواهد شد.
دولت‌های ترکیه و روسیه با وجود حمایت از دو طرف مخالف در درگیری‌های سوریه، از حدود یک سال پیش (۲۰۱۶) در مورد سوریه همکاری نزدیکی داشته‌اند. در آخرین دور مذاکرات آستانه در ماه سپتامبر، روسیه، ترکیه و ایران درباره حفاظت از منطقه حائل در استان ادلب موافقت کردند. لازم به ذکر است که جنگ داخلی سوریه تا کنون ۳۳۰هزار کشته بر جای گذاشته است.
روسیه: ایران نقش مهمی در نظارت بر آتش بس سوریه دارد
رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه، کمک های ایران را برای نظارت بر آتش بس در سوریه بسیار مهم توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «الکساندر لاورینتف» در نشست خبری خود در آستانه گفت: هیات‌های روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کارگروه ناظر بر آتش‌بس سوریه، کار خود را از ماه فوریه در پایتخت قزاقستان آغاز خواهند کرد.
لاورینتف افزود: نمایندگان ارتش سوریه و گروه های معارض مسلح سوری نیز می توانند در این کارگروه مشارکت داشته باشند.
رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه با بیان این که برگزاری این کنفرانس ها بر اساس قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2254 بوده است تصریح کرد: این قطعنامه بر توقف درگیری ها و از سرگیری روند سیاسی به صورت همزمان و آغاز مذاکرات سیاسی تاکید دارد.
«الکساندر لاورینتف» گفت: ما مذاکرات آستانه را یک سازوکار مهم می دانیم که می تواند در چارچوب بیانیه ژنو به روند صلح در سوریه کمک کند.
در بیانیه پایانی نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه که عصر سه‌شنبه توسط «غیرت عبدالرحمانف»، وزیر خارجه قزاقستان قرائت شد، خاطر نشان شده است: این مذاکرات به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت سوریه و مخالفان سوری خواهد بود و نشست آستانه در موفقیت مذاکرات ژنو سهم خواهد داشت.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است: همه طرف‌ها به مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره (فتح الشام) متعهد شدند.