بایکوت کاپیتان

پیش از تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، احمد ضیایی و سعید معروف رابطه خوبی با یکدیگر داشتند و حتی شایعاتی درباره معرفی حامی مالی از سوی کاپیتان تیم ملی والیبال نیز مطرح شده بود. به تدریج و با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، ضیایی چهره خود را تغییر داد، از قانون سرپیچی کرد و کناره‌گیری نکرد. همراهانش را در لیست سیاه قرار داد و حاشیه ساخت. سعید معروف از جمله افرادی بود که به خاطر همین رفتارها با ضیایی لج کرد و به لیست سیاه رفت تا جایی‌که فدراسیون والیبال حتی یک خبر از او در اینستاگرام منتشر نمی‌کند و بازی‌های درخشان کاپیتان را در سیه‌نا نادیده می‌گیرد.
ماجرا چه بود؟
چهار ماه پس از روی کار آمدن احمد ضیایی، تیم ملی در لیگ ملت‌های والیبال به جایگاهی دو رقمی بسنده کرد و در رقابت‌های قهرمانی جهان در شهریور نیز با عملکردی ضعیف و ایستادن در رتبه سیزدهم به کارش پایان داد. شاید تنها افتخار ضیایی در دوران ریاستش در رده بزرگسالان قهرمانی در بازی‌های آسیایی با ترکیب اصلی باشد. همین نتایج ضعیف در مقایسه با سال‌های گذشته باعث شد تا ضعف‌های اداری و اجرایی در فدراسیون نیز بیشتر به چشم آید و مورد انتقاد قرار بگیرد زیرا او که با شعار «اصلاح، نه انقلاب» پا به این عرصه گذاشته بود. او در اقدامی تعجب‌برانگیز با ارسال نامه‌هایی به کنفدراسیون والیبال آسیا و فدراسیون جهانی والیبال خواستار تغییر افشاردوست و داورزنی با نفراتی دیگر در کرسی‌های بین‌المللی‌شان شده بود و مدتی قبل نیز در جلسه‌ای با امیر خوش‌خبر از او خواست تا در دو خط لغو ماموریتش از سرپرستی تیم ملی را پس از 13 سال روی یک کاغذ A4 بنویسد. همین رفتار عجیب ضیایی با خوش‌خبر که باعث ناراحتی سرپرست باسابقه تیم ملی شده بود، پای کاپیتان تیم ملی را نیز به این مسائل کشاند تا جایی که سعید معروف در پستی در صفحه رسمی خود در فضای مجازی با الفاظی تند به ضیایی تاخت. پس از این پست احمد ضیایی در بیانیه‌ای در سایت فدراسیون والیبال خبر از برخورد قانونی و انضباطی با کاپیتان تیم ملی را داد اما مساله به همین جا ختم نشد چرا که فرهاد ظریف، لیبروی سال‌های نزدیک تیم ملی به همراه ضیایی در برنامه تلویزیونی، از سعید معروف و امیر خوش‌خبر و برخی باندبازی‌ها در تیم ملی انتقاد کردند.
کاپیتان بایکوت شد


روز جدایی رسیده بود و سعید معروف و ضیایی به تدریج از یکدیگر دور شدند تا جایی‌که فدراسیون والیبال در حال حاضر حتی یک خبر از درخشش کاپیتان تیم ملی در لیگ ایتالیا منتشر نمی‌کند. این در حالی‌است که اینستاگرام رسمی فدراسیون همواره اخبار مربوط به لژیونرها را پوشش می‌دهد و در گزارشی مختصر به شرح بازی ملی پوشان می‌پردازد. این اتفاق اما درباره سعید معروف رخ نداده و به نظر می‌رسد او در بایکوت کامل خبری از سوی ضیایی قرار گرفته است. نکته جالب اینکه برخی از رسانه‌های ورزشی که روابط عمومی فدراسیون والیبال در آن‌ها نفوذ بالایی دارد نیز به حمایت از فدراسیون، خبری درباره معروف منتشر نمی‌کنند و این بایکوت همه‌جانبه ادامه دارد.
بایکوت معروف، در ایتالیا بازتاب خواهد داشت
بهنام محمودی/ کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال
قانون فصل الخطاب است. مصوبه ای که ابلاغ شده ایده خیلی خوبی است. اعتقاد شخصی من این است که وقتی فردی در جایی مدیریت می کند و مسئول است، اگر مجموعه بالادستی و مجموعه هاي پایین دستی در کل از او راضی نباشند، خودش باید استعفا بدهد و برود.
حالا اگر قانون هم منعی برای ادامه کار او داشته باشد، این آدم باید زودتر برود. به هرحال شرایط، شرایطی است که دوستان باید تبعیت کنند. اطلاع دقیقی از مساله‌ای که بین معروف و خوش خبر و ضیایی به وجود آمده ندارم. برکناری سرپرست یا برکناری زیرمجموعه از اختیارات ريیس است.ضیایی زحمات زیادی برای والیبال کشیده و معروف نیز از بازیکنان مطرح وتراز اول والیبال در جهان است.
هرکسی یک وظیفه تعریف شده ای دارد و هیچ کدام از ما نباید از این وظیفه عدول کنیم. همه ما دل‌مان برای والیبال می‌سوزد. یک مجموعه ای است که خداراشکر به موفقیت هایی دست پیدا کرده و هیچ کس، چه مربی چه بازیکن و چه مدیر نمی تواند بگوید فقط من این کار را کرده ام. موفقیت این خانواده بزرگ حاصل یک تلاشی است که از یک مقطعی شروع شده و به اسم والیبال ثبت شده و همه عوامل مانند بازیکن، مربی، باشگاه‌ها و... در آن نقش داشتند.
آرزو می کنم و تمام تلاشم این است که والیبال به آرامش بیشتر برسد و این حواشی جمع شوند. این مساله نیاز به یک بزرگی آرامش و هماهنگی بیشتر دارد.یک سری موارد باید شفاف سازی شوند و مشخص شود که ريیس فدراسیون چه وظیفه ای دارد، بازیکن چه وظیه ای دارد، سرمربی چه وظیفه‌ای دارد و... تا هر کس در مسیر خودش حرکت کند. من بعید می‌دانم در والیبال کسی بخواهد پایش را از وظیفه و حد خودش درازتر کند.
معروف یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی ماست. او از پاسورهای بزرگ آسیا و جهان است و سطح فنی بالایی دارد با این‌حال اگر او خلاف وظیفه قانونی و عرفی خودش کار کرده باید به او گوشزد شود و با او صحبت کنند اما اینکه بخواهند با چوب یک نفر، فرد دیگری را بزنند قشنگ نیست. اخبار بازی ها و عملکرد او باید منعکس شود چون لژیونر والیبال ما و کاپیتان تیم ملی است. اینکه اخبار او را منعکس نمی کنند قطعا کار اشتباهی است. او در اروپا بازی می کند و این‌گونه رفتار ها باعث می‌شود روحیه اش را از دست بدهد و بین هم تیمی‌هایش و در کشور ایتالیا بازتاب خواهد داشت.
اگر مواردی وجود دارد می توان به او کتبی یا شفاهی تذکر داد. صحبت هایی که او می کند شاید بر اساس مستنداتی باشد. بهتر است این مسائل در یک جلسه ای مطرح شوند و دو طرف به یک جمع بندی برسند. متاسفانه یکی از ضعف های فدراسیون والیبال چه در دوره یزدانی خرم، چه در دوره داورزنی و چه در دوره ضیایی این بود که خوش استقبال و بد بدرقه بودند. این زیبنده ورزش ما نیست. همه از ورزشکار توقع دارند خصلت پهلوانی داشته باشد اما فقط ورزشکار نباید این‌گونه باشد.