مطالبات کارگران هفت‌تپه صنفی است

آرمان: «کارگر معترض، یک کنشگر صددرصد صنفی‌ است نه سیاسی و فقط و فقط به دنبال احقاق حق خودش است.» مطلب فوق، اظهارنظر یک وکیل دادگستری درمورد اعتراضات اخیر کارگران هفت‌تپه است که در پرونده کاری خود وکالت تعداد زیادی از فعالان صنفی و کارگری را بر عهده دارد. بیش از دو هفته از اعتراضات کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه که پرداخت حقوق و مزایای معوقه اصلی‌ترین خواسته آنهاست می‌گذرد. کارشناسان امر می‌گویند مشکلات هفت‌تپه ریشه در خصوصی‌سازی ناقصی دارد که در سال 1394 در مالکیت آن ایجاد شد و باید به طور اساسی حل‌وفصل شود. براساس اطلاعات منتشر شده، شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر است که بیش از نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد. این شرکت کار خود را از آذر 1340 با بیش از 200 هکتار سطح زیر کشت و تولید 12 هزار و 600 تن شکر استارت زد. شرکت هفت‌تپه از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های اشتغالزایی استان خوزستان به حساب می‌آمد، اما مشکلات مربوط به خصوصی‌سازی به بیکار شدن عده زیادی از کارگران این شرکت منجر شد و به اعتصابات و اعتراضات زیادی در این استان دامن زد.
پیگیری مطالبات
باوجود طولانی شدن اعتراضات کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه، اما مسئولان امر می‌گویند پیگیر مطالبات آنها هستند و بررسی مشکلات نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد ایران با حضور تیم کارشناسی وزارت کار از جمله آخرین خبرهایی است که در این زمینه منتشر شده است. احمد شجیراتی، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان روز گذشته در رابطه با پیگیری مطالبات کارگران هفت‌تپه به ایسنا گفته است: تیم کارشناسی که به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوزستان سفر کرده است، در جلسه کمیسیون کارگری خوزستان مشکلات کارگری نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد ایران و بحث پرداخت حقوق‌های معوقه به آنها را بررسی می‌کند. پیش‌تر نیز غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کارگران کارخانه نیشکر هفت‌تپه اعتراضات مسالمت‌آمیز خود را داشته و صدای‌شان را رسانده‌اند گفته بود، ما در حال تلاش هستیم با کمک مسئولان کشوری، مشکلات آنها را حل کنیم. سید ‌رضی نوری، نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود، گفته بود: مجموعه وزارت اقتصاد به ما قول‌هایی داده است که ظرف یک یا دو روز آینده مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه را حل کند و ما امیدوار هستیم تا این مشکلات حل شود. اخیرا نیز فرماندار شهرستان شوش از حل مشکل بیمه کارگران هفت‌تپه خبر داده است و در این زمینه گفته که مشکل بیمه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با کمک استاندار خوزستان برطرف شد. عدنان غزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالبات کارگران با کمک استاندار خوزستان و نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی به صورت جدی در حال پیگیری است. او ادامه داد: حدود سه ماه حقوق کارگران پرداخت نشده است که در شهرستان اعضای شورای تامین و در استان به‌صورت فوق‌العاده پیگیر حل مشکل آنها هستیم.
اعاده‌ حقوق صنفی کارگران


کارشناسان می‌گویند خواسته کارگران هفت‌تپه تنها صنفی است و نباید به آن برچسب سیاسی زده شود و بر پایه این تصور اشتباه، مطالبات آنها را به تعویق انداخت. در همین زمینه، یک حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به وضعیت کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: تنها راه حل، رسیدگی به مشکلات کارگران و اعاده حقوق آنهاست. به گزارش ایلنا، محمدعلی جداری فروغی در ارتباط با برخورد قهری با کارگران هفت‌تپه و پیامدهای آن افزود: متاسفانه شرایط ناگوار معیشتی مزدبگیران به جایی رسیده که این قشر زحمتکش جامعه در تامین مایحتاج اولیه زندگی درمانده و ناگزیر از اعتراض صنفی است. او با بیان اینکه برخورد قهری با اعتراضات صنفی به هیچ وجه پاسخگو نیست، اظهار کرد: با اعاده حقوق صنفی و حل مشکلات کارگران، بسیاری از اعتراضات کاهش می‌یابد. کارگر معترض، یک کنشگر صددرصد صنفی است نه سیاسی و فقط و فقط به دنبال احقاق حق خودش است. این وکیل دادگستری تاکید کرد: نباید بار تخلفات اقتصادی کارفرمایان و سودجویان بر دوش کارگران بیفتد. نتیجه تخلفات و سودجویی‌ها در هفت‌تپه، تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات مزدی کارگران بوده است. این کارگران مدت‌هاست که در این شرایط نامناسب اقتصادی، دستمزدشان را با تاخیر چندماهه دریافت می‌کنند و به همین دلیل ناگزیر به خیابان‌ها آمده‌اند تا مرجعی برای دادخواهی بیابند. بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر در همان استان خوزستان، شرایط مشابهی دارند و کارگران در رنجِ بی‌پولی و بی‌توجهی بسر می‌برند. جداری فروغی با اشاره به اصل 27 قانون اساسی اظهار کرد: با برخورد قهری، مشکلات صنفی کارگران و سایر مزدبگیران حل نمی‌شود. این وکیل دادگستری ابراز امیدواری کرد که با اجرای دقیق و موبه‌موی قانون کار و پرداخت حقوق و مزایای معوق کارگران هفت‌تپه، مشکلات این کارگران به زودی حل شود و علاوه بر این، مقامات استانی و کشوری باید بتوانند راه‌حلی مناسب و موثر برای تعیین تکلیف مجتمع قدیمی و بزرگ هفت‌تپه بیابند. او تاکید کرد: ریشه اصلی مشکلات هفت‌تپه در خصوصی‌سازی است و راه‌حل نیز باید ریشه‌ای و اساسی باشد.