بازگشت کارت سوخت قطعی شد

آرمان: «حذف یا بازگشت کارت سوخت»؛ موضوعی که در ماه‌های اخیر به یکی از چالش‌های بخش انرژی کشور تبدیل شد. در نیمه ابتدایی سال بسیاری از مسئولان و کارشناسان از حذف کامل کارت سوخت صحبت می‌کردند و حتی بعضی از جایگاه‌های سوخت نوسازی‌شده با نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز شدند. اما افتتاحیه نمایشگاه ایران‌پلاست در روزهای ابتدایی پاییز بهانه‌ای شد تا وزیر نفت در جمع خبرنگاران از بازگشت احتمالی کارت سوخت سخن بگوید. طولی نکشید که این خبر در تمام رسانه‌ها چرخید و پس از گذشت حدود دو ماه رنگ واقعیت به خود گرفت. چنان‌که روز گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها از تاریخی که به‌زودی اعلام می‌شود، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام می‌شود و مالکان موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد کارت سوخت می‌توانند از 3 تا 24 آذر برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند. البته این شرکت تاکید دارد که بازگشت این طرح به معنای سهمیه‌بندی بنزین یا گران‌شدن آن نیست. پس از اعلام این خبر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از اتصال کارت‌ سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد.
24 آذر؛ آخرین مهلت دریافت کارت سوخت
ابتدای تابستان سال ۱۳۸۶بود که استفاده از کارت هوشمند سوخت برای همه وسایل نقلیه الزامی شد و مالکان خودرو و موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز هر ماه طبق سهمیه خود با این کارت اقدام به سوختگیری می‌کردند. با اینکه سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت از همان ابتدا با حواشی زیادی، از جمله چندنرخی‌شدن، صف‌های طولانی جایگاه سوخت و... مواجه شد، اما به هر حال حدود هشت سال ادامه پیدا کرد تا اینکه در خرداد سال 94 دولت تصمیم به تک‌نرخی‌کردن بنزین گرفت. این امر باعث شد خواه ناخواه کارت‌های هوشمند کنار گذاشته شود. با اینکه به نظر می‌رسید پرونده کارت‌های سوخت در همان سال بسته شده است، اما مصوبه اردیبهشت ماه 1396 مجلس برگ جدیدی برای این پرونده گشود که طبق آن زمستان سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از الزامی‌شدن استفاده از کارت‌های سوخت خبرداد. از همان روزها بار دیگر موافقان و مخالفان این طرح شروع به اظهار نظر کردند. روزی بازگشت کارت سوخت به تیتر رسانه‌ها تبدیل می‌شد و روز بعد تکذیبیه وزارت نفت در لابه‌لای صفحات روزنامه‌ها قابل مشاهده بود. تناقض میان حرف‌های نمایندگان مجلس و مسئولان دولت هم خود به شائبه‌‌ها دامن می‌زد. تا اینکه بالاخره سکوت وزیر نفت در این باره، در ابتدای پاییز امسال شکست و از احتمال بازگشت کارت سوخت خبرداد. رفته‌رفته شک و ظن‌ها جای خود را به یقین دادند تا اینکه اطلاعیه روز گذشته شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به این صحبت بیژن زنگنه جامه عمل پوشاند. در اطلاعیه این شرکت آمده است: تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلت‌ها از تاریخی که به‌زودی اعلام می‌شود، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام می‌شود و مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت تا 24 آذر مهلت دارند برای دریافت کارت جدید اقدام کنند. بر اساس این اطلاعیه، مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، لازم است به ترتیبی که در رسانه‌ها توضیح داده می‌شود، از تاریخ شنبه، سوم آذر تا حداکثر شنبه، 24 آذر، نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند. به منظور تسهیل در دریافت کارت جدید سوخت، امکان دسترسی به سامانه ثبت مشخصات از طریق اینترنت یا تماس تلفنی فراهم شده که نحوه دسترسی و اقدام، از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم می‌رسد. برای ثبت تقاضای دریافت کارت سوخت جدید، هیچ مبلغی از متقاضیان توسط شرکت ملی پخش دریافت نمی‌شود. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرده است: این اقدام به معنای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت نیست و لازم است شهروندان به شایعات بی‌اساس در این مورد توجه نکنند.
اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی


یکی از انتقادهایی که نسبت به بازگشت کارت هوشمند سوخت مطرح می‌شود، هزینه‌های مربوط به صدور و استفاده از آن است که به نظر می‌رسد دولت در این زمینه هم تدابیر لازم را اتخاذ کرده است. در این زمینه شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال کارت‌ سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد. بر اساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محمدجواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه کشور را در شرایط فشار نمی‌توان با برنامه‌ریزی‌های قدیمی اداره کرد، گفت: 10 میلیون خودرو در کشور کارت سوخت ندارند که باید 330 میلیارد تومان هزینه برای آن می‌شد، درحالی‌که با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی و با هماهنگی بین‌دستگاهی و طرح اتصال به کارت بانکی این میزان صرفه‌جویی می‌شود. او تصریح کرد: حال به‌جای اینکه مردم در صف بایستند تا در پلیس+10 ثبت‌نام کنند که بعد از یک هفته پستچی کارت سوخت صادر شده را بیاورد و هزینه‌ای را پرداخت کنند، با مراجعه به پورتال ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می‌شود.