اروپا جبران كند

آرمان- حمید شجاعی: وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته در حالی که گفته می‌شود حامل پیامی محرمانه برای مقامات ایرانی بود وارد تهران شد و با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. گرچه از محتویات دیدار ظریف و جرمی هانت چیزی منتشر نشده، اما می‌‌توان فهمید که موضوعاتی چون آینده برجام، سازوکار مالی اروپا، مساله یمن و احتمالا زندانیان دوتا بعیتی در دستور کار بوده است. در حالی هنوز هیچ کشور اروپایی کشوری میزبانی«SPV» یا همان سازوکارمالی اتحادیه اروپا را نپذیرفته به‌نظر می‌رسد جرمی هانت نیز درصدد این باشد تا از مقامات ایران فرصت بیشتری جهت به راه انداختن سازوکار مالی اروپا در خواست کند.
پیام بریتانیا برای تهران
خروج آمریکا از برجام موجب شد تا مناسبات بین‌المللی ایران و سایر کشور‌ها از جمله اعضای برجام تحت تاثیر قرار گیرد و شرایط جدیدی را تجربه کند. از آن زمان تا کنون طرفین به کرات در خصوص راهکارهایی برای تسهیل تجارت با یکدیگر جلسات و اظهاراتی داشته‌اند. در این بین پیامی‌هایی نیز ردوبدل شده، اما گویا خبر اصلی را بریتانیایی‌ها برای ایران آورده‌اند. خبر حضور وزیر امور خارجه بریتانیا در ایران و آوردن بسته‌ای محرمانه برای مقامات ایرانی از چندی پیش مطرح بود و صدق و کذب آن در تردید قرار داشت، اما با قطعی شدن سفر وی به تهران همه از کم و کیف آمدن جرمی هانت و هیأت همراهش به تهران حرف می‌زنند. گرچه او پیش از عزیمت به تهران اظهاراتی داشته که شاید به مذاق ایرانی‌ها خوش نیاید. «وزیر خارجه انگلیس به ایران هشدار داده تا زندانی کردن افراد دوتابعتی که به ادعای وی بیگناه هستند را متوقف کند و اذعان کرد: من با پیام روشنی برای سران کشور وارد ایران می‌شوم، زندانی کردن افراد بیگناه نباید به عنوان اهرم دیپلماتیک استفاده شود.» سفر هانت به تهران در حالی صورت می‌گیرد که پس از اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا هیچ مقام غربی به ایران سفر نکرده است. با این حال قرار بود تا 14 آبان که تحریم‌های ثانویه آمریکا بر ایران اعمال می‌شود سازوکار مالی اروپایی‌ها برای تجارت با ایران و کانالی برای فروش نفت ایران پیدا شود، اما اکنون بیش از دو هفته از اعمال تحریم‌های آمریکا می‌گذرد، اما اروپایی‌ها همچنان امروز و فردا می‌کنند. در شرایطی که به گواه آمانو مدیرکل آزانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به همه تعهدات خود عمل کرده این کترین انتظار است که اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل کنند و به جای بیاینیه و سخنرانی در باب حمایت از برجام پایبندی خود را در عمل ثابت کنند. این درحالی است که هنوز هیچ کشوری میزبانی «SPV»سازوکار مالی جدید اروپا را نپذیرفته است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که در روزهای اخیر در اسپانیا بسر می‌برد در مورد آخرین وضع ایجاد و‌ استقرار مکانیسم ویژه مالی اتحادیه اروپا گفت: «فکر می‌‌کنم اروپایی‌ها باید تصمیم بگیرند برای حفظ حاکمیت و اعتبار خودشان اقداماتی را اتخاذ بکنند یا نه‌.» سفر وزیر امورخارجه بریتانیا چند روز پس از آن که ایران در قلب اروپا، اتحادیه اروپا را مورد خطاب قرار داد جدای از پیام روشنی که راهی واشنگتن می‌کند، نشان می‌دهد که اروپا حتی با وجود برخی اظهارات پیش از سفر هانت تهدید ایران را جدی می‌گیرد و احتمالا نماینده 28 عضو اتحادیه در تهران به دنبال راهی خواهد بود که ایران را مجاب کند برای روند پیچیده اجرای SPV زمان بیشتری به دست آورد.
دیدار ظریف با هانت


وزیر امورخارجه انگلستان و هیات همراه، دیروز در محل وزارت امورخارجه با وزیر امورخارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. محور اصلی رایزنی‌های جرمی هانت با محمد جواد ظریف موضوع آینده برجام و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بود. وزرای امورخارجه ایران و انگلستان در این دیدار جنبه‌‌‌‌های مختلف روابط و مناسبات دوجانبه، از جمله مسائل مرتبط با سازوکار مالی اروپا موسوم به SPV، برای پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری در چارچوب برجام را مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار دادند. طرفین همچنین درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌‌‌ای، از جمله لزوم تسریع در پایان دادن به جنگ در یمن و نیز سایر روندهای جاری در منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
روابط رضایتبخش نیست
جرمی هانت وزیر امورخارجه انگلیس با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مهم‌ترین موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو کشوربا وی گفت‌وگو کرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این دیدار با انتقاد از عدم همکاری مناسب اتحادیه اروپا در شرایط خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اظهار کرد: مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام به میزبانی و تلاش اتحادیه اروپا صورت گرفت و نقض آن نیز به معنای زیر پاگذاردن حیثیت، اعتبار و جایگاه سیاسی اتحادیه اروپا از سوی آمریکاست. دریابان شمخانی افزود: جمهوری اسلامی ایران باتوجه به انفعال طرف‌های دیگر در برابر گفتار و رفتار ناشایست آمریکا بر اساس منافع ملی و مسئولیت‌های خود تصمیمات لازم را در مقابله با این اقدام و امکان بازگشت به شرایط پیش از توافق اتخاذ کرده است. سطح فعلی روابط اقتصادی میان دو کشور و تسهیل روابط بانکی در این زمینه رضایتبخش نیست. وی ادامه داد: اگر آمریکا در مقابل ایران خواسته‌هایش را به اروپا تحمیل کند فردا در مناسبات شما با سایر کشورها هم ورود خواهد کرد و اتحادیه اروپا باید نه به‌خاطر برجام بلکه به‌خاطر دفاع از هویت و استقلال خودش جلوی زیاده‌خواهی‌های آمریکا را بگیرد.
اروپا، ناتوان از ثبت SPV؟
معاون وزیر امورخارجه در همایش تحولات منطقه و نظام بین‌الملل در خصوص سازوکار مالی اروپا اظهار کرد: به لحاظ مواضع سیاسی اروپا در این 6ماه کم نگذاشته، اما این مدت کم نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسما اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکاست که بسیار سنگین بوده. سیدعباس عراقچی گفت: آمریکایی‌ها هر کشوری که SPV در آن مستقر شود یا بانک‌هایی که با آن کار کند را تهدید کرده‌اند. با این حال اروپایی‌ها تلاششان را متوقف نکرده‌اند. اما هنوز هیچ کشوری حاضر نشده میزبانی این ساز و کار را قبول کند. اتریش و لوکزامبورگ قبول نکردند و اروپا ناتوان از ثبت SPV است. وی تصریح کرد: چه اروپا نخواهد با ما کار کند و در حال بازی با ما باشد و چه می‌خواهد و قادر نیست، در نتیجه فرقی نمی‌کند. نتیجه این است که اروپایی‌ها یا نخواستند یا نتوانستند کاری انجام دهند، اما ما تا زمانی که باقی ماندن در برجام به نفع کشور باشد در آن می‌مانیم و اگر این نباشد ماندن در برجام فایده‌ای ندارد.
نمی‌توانم تاریخ دقیقی اعلام کنم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست شورای روابط خارجی اروپا در ارتباط با ادعای دانمارک مبنی بر دست داشتن ایران در طرح انجام یک سوءقصد در خاک این کشور اظهار کرد: من درباره این موضوع با وزیر امورخارجه دانمارک گفت‌وگو کرده‌ام. برای ما مهم است که به تمام چالش‌ها و پیچیدگی‌های ناشی از رفتار ایران در خاک اروپا رسیدگی کنیم. ایسنا نوشت، فدریکا موگرینی گفت: ما همواره با همتایان خود درباره این مساله رایزنی کرده‌ایم و همیشه برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است که میان این مسائل و حمایت ما از اجرای توافق هسته‌ای با ایران تمایز قائل شویم. حمایتی که همچنان ادامه دارد و همان‌طور که می‌دانید تا جایی که بتوانیم برای آن تلاش می‌کنیم. وی درباره زمان اجرای سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران افزود: باید این سوال را از وزیران امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان بپرسید. فعالیت ما و به‌ویژه آنها ادامه دارد و ما از آن حمایت می‌کنیم. موگرینی همچنین تصریح کرد: مشارکت وزیران اقتصاد این سه کشور اروپایی در این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آنها برای نهایی کردن آن به سختی تلاش می‌کنند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: من نمی‌توانم به شما تاریخ دقیقی را اعلام کنم، اما تلاش‌ها ادامه دارد و کار در مسیری مثبت در حال پیشرفت است. وی خاطرنشان کرد: باز هم می‌گویم که مشارکت وزیران اقتصاد این کشورها و دیگر اعضا یک گام ضروری است که من معتقدم هرچه زودتر نتیجه دهد بهتر است.